Ze szczerej zazdrości nienawidzimy Joanny Kuchty , polskiej nastolatki mieszkającej od 6 lat w Irlandii. Nie tylko dlatego, że najfajniej mieć 19 lat. Bycie nastolatką musi być jeszcze fajniejsze jeśli masz talię osy, włosy do pasa, wielkie usta i piersi tak idealne, że przypominają te z kliniki. Joanna Kuchta ma to wszystko plus rząd dusz na Instagramie oraz kontrakt z Anti-agency , agencji która specjalizuje się w promowaniu ludzi, którzy są "zbyt cool by być modelami". W praktyce chodzi o dziewczyny i chłopaków z kolorowymi włosami, tatuażami, zadziorną minę - niezbędnych np., gdy producent chce wypromować markę streetwear'ową.
Portfolio Joanny Kuchty w Anti-agency antiagency.co.uk
antiagency.co.uk
Joanna buntowniczką nie jest, jest też bardzo niska jak na modelkę (160 cm), ale z pewnością jest dla Anti-agency bardzo cennym nabytkiem. W czasach, kiedy w świecie mody rządzą królowe social media jak Gigi Hadid czy Kendall Jenner , 614 tysięcy instagramowych followersów Kuchty robi wrażenie. Do czołówki jej jeszcze daleko, ale przeskakuje sławne rodaczki - Anję Rubik (437 tys.), JAC (364 tys.) czy Zuzę Bijoch (153 tys.). Jak to możliwe, że praktycznie anonimowa 19-latka ma więcej fanów niż uznana supermodelka czy Aniołek Victoria's Secret?
Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Joanna Kuchta (@joannakuchta)
Irlandzka Lolita
Joanna Kuchta prowadzi konto na Instagramie od ponad półtora roku. Składniki jej sukcesu można łatwo rozpoznać po markach, z którymi filigranowa modelka współpracuje. Kluczowy jest tu American Apparel , dla którego Kuchta realizowała filmiki z gatunku reklamy natywnej. Wizerunek gwiazdy internetu jest wyraźni inspirowany estetyką kontrowersyjnej marki, którą krytykowano za epatowanie erotyką i seksualizację nastolatek. AA ma długą historię kampanii reklamowych, w których centrum zawsze znajdowały się młodziutkie dziewczyny w prowokujących pozach, wystylizowane na domową intymność. Ten styl to wypięte pupy, białe majtki, długie skarpety - połączenie dziecięcej nieporadności i niewinności z obietnicą seksu w tle.
Typowe reklamy American Apparel mat. prasowe American Apparel
mat. prasowe American Apparel
Typowe kampanie reklamowe marki American Apparel
Joanna, która zaczynała instagramową karierę od publikowania mało inspirujących sesji w stylu początkujących modelek, szybko odkryła, że odrobina prowokacji się opłaca. Nie używa hashtagów, co nie przeszkodziło jej w zgromadzeniu publiczności skuszonej erotyką w stylu lolity. Specjalnością Polki są ujęcia z łóżka lub łazienki i ciasne kadry na pupę, fragment biustu czy rozchylone usta. Do rekwizytów zaliczają się przezroczyste bluzki, skórzane obroże oraz lizaki. Oczywiście nie uszło to uwadze Instagrama - serwis usuwał co odważniejsze zdjęcia modelki, więc ta zaczęła zasłaniać sutki naklejkami emotikonów.
Joanna się ubiera
Sama twierdzi, że nie nadawałaby się na blogerkę modową, bo jest zbyt leniwa. Jednak gdy Joanna Kuchta jest w pełni ubrana, prezentuje bardzo konsekwentny styl. Jej obsesją są lata 90., epoka której nie może pamiętać. Mimo to została ostatnio twarzą zegarka Baby-G , jednego z najważniejszych gadżetów tamtej epoki. Standardowy strój 19-letniej Polki to krótka bluzka na ramiączkach, minispódnica lub spodnie z bardzo wysokim stanem, do tego ciężkie botki na platformie i obróżka na szyi. Początkowo ograniczała się do bieli, czerni i spranego dżinsu, obecnie Polka nosi pastele. Często sprowadzane z ojczyzny, bo do jej ulubionych marek należy kultowe Local Heroes .
Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Joanna Kuchta (@joannakuchta)
Joanna Kuchta z torbą Local Heroes
Zarówno Joanna Kuchta , jak i marka Arety Szpury i Karoliny Słoty, wpisują się w supermodny styl łączący 90s z przesłodzeniem rodem z Tokio. To także klimat lolitki - kolor to niemowlęcy róż lub błękit, ale spódniczka jest świadomie przykrótka, albo zbyt obcisła. Składnikiem tego stylu jest też ostentacyjny kicz, zgaszony trochę elementami normcore'u . Joanna uwielbia metaliczne sztuczne tkaniny, przezroczyste torby i kolorowe sztuczne futro (na ubraniach, na dodatkach, na ścianach...). Trudno doszukać się tu oryginalności - modelka po prostu wiernie kopiuje zestaw elementów popularnego trendu. Co ją wyróżnia, to żelazna konsekwencja. Już wiecie, kto najlepiej nadawałby się na nową twarzą Local Heroes ?
Obiekt seksualny czy feministka?
Czy popularność erotyczno-modowego bloga Joanny powinna nas oburzać? Żyjemy w społeczeństwie, w którym dzieciom seksualności się odmawia, ale już nastolatki się fetyszyzuje. To naturalne, że znajdą się dziewczyny, które na tej tendencji będą chciały kapitalizować. Joanna Kuchta wydaje się bardzo świadoma, buduje swój wizerunek z konsekwencją i dużym marketingowym talentem. Perfekcyjnie wpisała się w ideał hiperseksualnej kobiety-dziecka, pielęgnowany w takich mediach jak "Vice", "i-D" czy polski "K Mag". Ona sama... uważa się za feministkę. Zapytana o seksualność w mediach społecznościowych, mówi:
Gdyby nie mocne feministyczne posty na Tumblr, na pewno dłużej by mi zajęło nabranie pewności swojego ciała i swobodnego podejścia do rzeczy naturalnych, jak sutki czy włosy na ciele. Bardzo się cieszę, że dziewczyny zaczynają poznawać swoją seksualność, a nie tylko dostosowywać się do męskiego spojrzenia. Podoba mi się, że ludzie coraz rzadziej rozmawiają o tym, co podoba mężczyznom się, a coraz częściej - o tym, że kobiety powinny dobrze czuć się w swoim ciele - tłumaczy Joanna w wywiadzie dla i-D .
Joannie łatwo mówić o akceptacji swojego ciała. Jej półakty nie zbierałaby po 50 tysięcy "lajków", gdyby nie perfekcyjne wymiary modelki (78-58-84). Czy Polka skutecznie promuje wyzwolenie od niewoli męskiego spojrzenia - musicie już ocenić sami.
Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Joanna Kuchta (@joannakuchta)