Jeśli historię współczesnej mody mielibyśmy opowiedzieć w kilku obrazkach, rok 2010 reprezentowałoby zdjęcie bandażowej sukienki Hervé Léger . Jeszcze kilka lat temu nosiły ją hollywoodzkie gwiazdy, a tańsze marki kopiowały charakterystyczny krój. Termin bodycon dress był synonimem bycia trendy. To skrót od body conscious , czyli świadomości ciała, okrytego tak ciasną sukienką, że wydaje się nagie. Fason zdążył już wyjść z mody, ale znów jest o nim głośno.
Patrick Couderc , przedstawiciel brytyjskiego dystrybutora marki, wyraził w wywiadzie dla "Daily Mail" kilka niefortunnych opinii. Jego zdaniem, luksusowa bandażowa sukienka to propozycja dla wybranych, do których nie zaliczają się m.in. lesbijki i kobiety w średnim wieku. U Hervé Léger nie powinny też kupować klientki o "kobiecych kształtach, bardzo obfitych biodrach lub małych biustach".
Nie dostrzegasz tego, że twój biust jest o dwa cale za nisko, bo masz już 55 lat i czas, żeby przestać pokazywać wszystko, tak jakbyś miała 23 - ciągnął Couderc.
Caitlyn Jenner w sukience Herve Leger XactpiX/Splash / XactpiX/Splash/EAST NEWS
XactpiX/Splash / XactpiX/Splash/EAST NEWS
Do dojrzałych klientek marki zalicza się m. in. Caitlyn Jenner , która skończy w tym roku 66 lat. Dyskusja o ograniczeniach ostentacyjnie seksownej mody nie jest pozbawiona sensu, jednak przedstawiciel Hervé Léger najwyraźniej chciałby sprzedawać sukienki tylko superzgrabnym, wysokim i bogatym 23-latkom. W dodatku pokazał, że jego poglądy są przesycone stereotypami.
Jeśli jesteś zdeklarowaną lesbijką i całe życie nosisz spodnie, nie kupisz sukienki Hervé Léger. Lesbijki chciałyby raczej być męskie i wyluzowane - mówi Patrick Couderc w rozmowie z "Daily Mail".
Najwyraźniej według Couderca wszystkie lesbijki noszą krótkie fryzury i workowate ciuchy. Te uwagi wywołały polemikę w serwisach społecznościowych. Publicznie protestowała m. in. kobieta, której żona włożyła bandażową sukienkę Hervé Léger na ich ślub.
Jak łatwo się domyślić, Patrick Couderc nie musiał długo czekać na reakcję centrali.
Marka Hervé Léger i cała grupa BCBGMAXAZRIA są zszokowane i oburzone komentarzami Patricka Couderca [...] Poglądy pana Couderca nie są wyrazem ideałów i poglądów marki Hervé Léger ani MJH Fashion [brytyjskiego dystrybutora marki - przyp. red.]. Marka Herve Leger by Max Azria celebruje zmysłowość, szyk i kobiecość bez uprzedzeń - czytamy w oficjalnym oświadczeniu.
Ostatecznie padła decyzja o zwolnieniu Couderca. Reakcja marki była szybka, bo kultowa sukienka z bandaży nie jest już takim obiektem pożądania jak dawniej i kryzysy PR-owe mogą tylko pogorszyć sytuację. Pierwszą wersję bodycon stworzył francuski projektant Hervé Peugnet w drugiej połowie lat 80. Hitem stała się jednak dopiero po 2007 r., gdy marka była już w rękach Amerykanów i dowodził nią Max Azria. Udało mu się przekonać celebrytki i rzeszę klientek do fasonu sprzed dwóch dekad, ale druga fala "mody na bandaże" potrwała tylko kilka lat.
2010 r.: Kim Kardashian i jej woskowa figura w nowojorskim Madame Tussauds. Obie ubrane w sukienki Herve Leger Alex Cole/AdMedia/Capital Pictures / ,Alex Cole/AdMedia/Capital Pictures/EAST NEWS
Alex Cole/AdMedia/Capital Pictures / ,Alex Cole/AdMedia/Capital Pictures/EAST NEWS
2010 r.: Kim Kardashian i jej woskowa figura w nowojorskim Madame Tussauds. Obie ubrane w sukienki Herve Leger
W tekście "Daily Mail" między wierszami można odnaleźć prawdziwe przyczyny spadku popularności kultowej sukienki. Otóż nie zaszkodziły jej puszyste klientki ani lesbijki, ale ostra konkurencja sieciówek. Popularność tańszych podróbek sprawiła, że "bandażówki" się po prostu opatrzyły. W dodatku do fasonu przekonały się gwiazdy reality shows, w tym różnych edycji imprezowego programu MTV, w Polsce znanego jako "Warsaw Shore". Tych "gwiazd" klientki już nie chciały naśladować, szczególnie, że warte kilka tysięcy złotych sukienki miały kojarzyć się z elegancją i luksusem. Czy wpadka Patricka Couderca to gwóźdź do trumny bodycon dress ?