Słowa "bez retuszu" to często tylko marketingowy chwyt, a programy graficzne mogą służyć nie tylko do poprawiania rzeczywistości. Ofiarą takiej manipulacji padła Cindy Crawford , której wykradzione zdjęcia zostały zmanipulowane, tak aby modelka wyglądała gorzej niż w rzeczywistości. Nawet kampania Dove promująca "prawdziwe kobiety" i "prawdziwe piękno" spotkała się z oskarżeniami o interwencję grafika.
Kampania Dove pt. "Real Beauty" (prawdziwe piękno), 2014 r. mat. prasowe Dove
mat. prasowe Dove
Kampania Dove pt. "Real Beauty" (prawdziwe piękno), 2014 r.
Mimo to, coraz więcej marek i magazynów posługuje się modną etykietką "bez Photoshopa". Najlepiej wychodzi to Aerie , linii bielizny od American Eagle . Rok temu ruszyła akcja #AerieReal, mająca zrewolucjonizować rynek bielizny. Zamiast idealnych "lalek" z lookbooków Victoria's Secret , pokazano dziewczyny różnych ras, o różnych typach sylwetki. Łączył je promienny uśmiech na twarzach i leciutkie zmarszczki w kącikach oczu, proporcjonalne do tego uśmiechu.
AERIE Real kampania bez retuszu mat. prasowe Aerie
mat. prasowe Aerie
W tym sezonie Aerie zdecydowało się kontynuować kampanię z udziałem popularnej aktorki Emmy Roberts . Gwiazda seriali "American Horror Story" i "Screem Queens" nie należy do dziewczyn, które retuszu potrzebują (24 lata, rozmiar 34). To jednak odświeżające zobaczyć ją w nietypowym wydaniu - w piżamie, z bardzo lekkim makijażem, nierównym kolorytem cery i zmarszczkami mimicznymi.
Emma Roberts w kampanii Aerie, jesień-zima 2015 mat. prasowe Aerie
mat. prasowe Aerie
Emma Roberts w kampanii Aerie bez retuszu
Chudziutka Roberts nie jest typową gwiazdą kampanii "bez retuszu", bo braku ingerencji grafika prawie u niej nie widać. Marki najchętniej zatrudniają modelki plus size, a gwarancją szczerości ma być fałdka na brzuchu albo zarys "pomarańczowej skórki". W ten sposób szybką popularność zdobyła krągła modelka Denise Bidot , gwiazda kampanii plażowej marki Swimsuits for All .
Denise Bidot w kampanii marki Swiumsuits for All mat. prasowe Swimsuits for All
mat. prasowe Swimsuits for All
To nie przypadek, że największy rozgłos zdobywają nieretuszowane reklamy bielizny, bikini i kosmetyków - to te segmenty rynku słyną z nadużywania Photoshopa. W branży kosmetycznej pionierem ogłosiła się marka Make Up Forever , która w 2011 r. wystartowała z kampanią podkładu z hasłem "patrzysz na pierwszą nieretuszowaną kampanię kosmetyków do makijażu" (fot. poniżej). Na szczęście śladami reklamodawców idzie coraz więcej magazynów, a gwiazdy nie naciskają już na mocny retusz sesji okładkowych. Zaczynamy akceptować nasza twarze takimi, jak są naprawdę? A może to tylko chwilowa moda i retusz jest nieodłącznym składnikiem dobrej reklamy?
Zobacz zdjęcia gwiazd i top modelek, które wystąpiły w sesjach bez retuszu
Reklama podkładów Make Up Forever z 2011 r. bez retuszu mat. prasowe Make Up Forever
mat. prasowe Make Up Forever