Nicole i Marcin tworzą blog "Polacy Rodacy" - 25 nieźle napisanych postów, strumieni hejtu na polskie przywary, snobizm i hipokryzję. Mają zacięcie do dziennikarstwa śledczego, próbują demaskować rozdmuchane kariery przedstawicieli warszawki, którzy przyjechali po sławę i zrobią dla niej wszystko. Te drobne afery i aferki, nawet wywiad z chłopcem do towarzystwa elit, nie przyciągnęły czytelników (na FB "PR" lubi ok. 1500 osób). O blogu zrobiło się głośno dopiero, gdy ujawnił cenniki blogerek i blogerów modowych, łącznie 13 osób o bardzo różnej pozycji w branży, na potrzeby wpisu ukrytych za inicjałami.
Jak to? Największą aferą marca jest ujawnienie prawdziwych dochodów ludzi, którzy uprawiają legalny zawód? "Polacy Rodacy" wprawdzie krytykują kilku mniej popularnych blogerów za zawyżanie swojej wartości, gwiazdorzenie i zerowe umiejętności negocjacji, ale wpis jest przede wszystkim zbiorem konkretnych informacji. Dowiadujemy się dzięki niemu, że wśród trzech najpopularniejszych polskich blogerek najdroższa jest M.G. , trochę mniej liczy sobie J. W gruncie rzeczy obie przedstawione są w dość dobrym świetle, bo potencjalny reklamodawca może liczyć na kompleksową i profesjonalną obsługę oraz świetne fanpage'e z dużym zaangażowaniem fanów.
Ile zarabiają blogerzy?
Zarobki blogerek screen http://polacyrodacy.blogspot.com/ screen polacyrodacy.blogspot.com
screen polacyrodacy.blogspot.com
Gwiazdorskimi stawkami blogerek zszokował się Pudelek (który sam je intensywnie promuje), pisała o nich Karolina Korwin-Piotrowska dla Onetu. Dziennikarkę oburzyły nie same stawki (cóż, rynek sam się reguluje), a niski poziom merytoryczny dochodowych blogów modowych:
Jak "aferę cennikową" komentują sami zainteresowani?
O komentarz poprosiliśmy jedyną supergwiazdę blogosfery, która nie była w prowokację "Polaków Rodaków" zamieszana - Julię Kuczyńską . Maffashion w czasie powstawania wpisu była na urlopie. Wróciła na czas, żeby zetknąć się z kolejną falą negatywnych komentarzy o "tych strasznych, chciwych blogerach".
Maffashion w Meksyku Instagram.com/maffashion_official
Instagram.com/maffashion_official
Julia Kuczyńska na wakacjach w Meksyku. Przypadek sprawił, że nie znalazła się w zestawieniu "Polaków Rodaków"
Maffashion podkreśla też, że nadal kompleksową obsługą bloga zajmuje się sama. To rzadkość w tym biznesie, a na pewno na tym poziomie rozbudowania marki.
Maffashion KAPiF
KAPiF
Maffashion na pokazie Łukasza Jemioła
"Polacy Rodacy" podkreślają, że wśród topowych nazwisk samodzielnie działa także C. M. [pomaga jej tylko narzeczony - przyp. red.]. Dwa lata temu, kiedy blogerki postrzegano jako samotne wyspy pracujące 24 h na dobę, tylko za kulisami mówiło się, że Kasia Tusk prawdopodobnie zatrudnia całą ekipę, w tym prężny dział reklamy. W Polsce pracownicy blogerek nadal są anonimowi, ale światowa liderka branży, Włoszka Chiara Ferragni , podaje z nazwiska cały skład swojej 10-osobowej redakcji. Nie było skandalu, gdy jej dochody Women's Wear Daily oszacowało na 2 miliony dolarów rocznie przychodów z samego bloga i 6 dodatkowych milionów ze sprzedaży obuwia sygnowanego nazwiskiem.
Na Ferragni powołuje się także Jessica Mercedes Kirschner we wpisach na kanałach społecznościowych:
Jessica Mercedes Kirschner powołuje się na Chiarę Ferragni kolaz Lula.pl
screen FB Jessica Mercedes Kirschner
Jessica Mercedes komentuje "aferę" zamieszczając zdjęcie Chiary Ferragni
Blogerka w ten sposób nieoficjalnie potwierdziła, że cennik z "Polaków Rodaków" należy do niej. Przy okazji genialnie wykorzystała sytuację, żeby wypromować swój kanał w kolejnym medium - Snapchacie, gdzie zamieściła obszerniejszy komentarz. Jeśli nawet zarzucimy polskim blogerom miałkość tekstów, to nie możemy im odmówić zmysłu biznesowego. To dzięki niemu udało im się osiągnąć gwiazdorskie stawki za promocję. A także dzięki nam.
Czy cennik blogerek powinien nas oburzać?
Za każdym razem, gdy dajemy "lajka" pod stylizacją blogerki, czytamy plotkę o niej albo kupujemy sobie modną czapkę pokazaną na blogu, przyczyniamy się do wysokości tych stawek. Przedsiębiorcy nie są głupi - wiedzą, że 8 tysięcy zainwestowane w to, żeby gwiazda blogosfery pozowała w ich ciuchu na ściance, zwróci się bardzo szybko. Przypomina o tym Gosia Boy , która sama rzuciła posadę redaktor naczelnej serwisu o modzie, żeby blogować na własną rękę:
Jeszcze ostrzej sprawę skomentował bloger z 10-letnim doświadczeniem, Tomek Tomczyk (kiedyś Kominek, obecnie Jason Hunt), znany z niewyparzonego języka. Do jego wpisu linkuje Jessica Mercedes na swoim Facebooku:
Trudno się zachwycać butą Kominka, ale warto wyciągnąć wnioski. Jeśli szokują nas stawki blogerek, to przestańmy kupować produkty przez nie lansowane. Lepiej jednak działać - znaleźć lukę na rynku i zacząć pracować na własny rachunek. Obojętne, czy to będzie blog, kanał na YouTube czy własna firma. Tak, blogerkom możemy zazdrościć - nie pieniędzy, ale sprytu i wytrwałości. Te najlepiej opłacane pracowały na swoją pozycję kilka lat. Zanim ich blogi zdobyły publiczność, cierpliwie zamieszczały swoje stylizacje w serwisach o modzie - Maffashion w Stylio.pl , Macademian Girl - w Luli .