Lata 80. były dla brandów złotą dekadą. To wtedy, po raz pierwszy, naprawdę ważne stało się noszenie takiej, a nie innej marki. W modzie nic nie dzieje się bez przyczyny - w tym wypadku istotne wydaje się tło społeczno-ekonomiczne lat 80. W Stanach Zjednoczonych powstaje nowa grupa społeczna tzw. yuppies - młodych karierowiczów, którzy świeżo zarobione (i duże!) pieniądze chętnie wydawali na rozrywki doczesne. Dobrobyt "yuppie" musiał być jednak wyraźnie widoczny dla otoczenia, stąd fascynacja nowinkami technologicznymi (np. Sony Walkman) czy garderobą udekorowaną znanym logo.
Biustonosz Moschino Kolaż follow.gazeta.pl / Materiały partnerów
Kolaż follow.gazeta.pl / Materiały partnerów
Prawdziwą fortunę zbili na tym, nieco snobistycznym, podejściu do mody tacy projektanci jak Gianni Versace czy Calvin Klein . Ich ubrania i dodatki rozpoznawalne były na pierwszy rzut oka, przez co satysfakcjonowały młodych "dorobkiewiczów". Jednym z charakterystycznych elementów w kolekcjach szczególnie amerykańskiego projektanta, były taśmy z nazwą marki. Calvin Klein doczepiał je do majtek i biustonoszy, sprawiając, że bielizna, z ukrywanej dotąd części garderoby, stała się widocznym elementem stylizacji .
Sprawdź: Modne produkty marki Calvin Klein w kolorze czarnym!
Bielizna Calvin Klein Kolaż follow.gazeta.pl / Materiały partnerów / Calvin Klein
Kolaż follow.gazeta.pl / Materiały partnerów / Calvin Klein
Wielką zasługę w wylansowaniu mody na pokazywanie bielizny miał francuski projektant Jean Paul Gaulter. To on wymyślił słynny, ikoniczny dziś gorset ze spiczastymi miseczkami dla Madonny na jej trasę koncertową z 1990 roku zatytułowaną "Blond Ambition Tour". Od tej pory bielizna na widoku stała się jeszcze wyraźniejszym trendem, który opanował także inne marki i przede wszystkim...ulicę!
Nałożył się na to styl podzielany przez ówczesne subkultury hip hopowców i breakdancerów. Bardzo często nosili oni nisko opuszczone spodnie, spod których wystawał fragment bielizny. Istotnym wydarzeniem, jeszcze z lat 80. było wywieszenie na Time Square jednego z najbardziej skandalicznych zdjęć w historii reklamy modowej . Autorem fotografii był Bruce Weber, a przedstawiała ona młodego, umięśnionego mężczyznę z białych slipach z taśmą Calvin Klein w ujęciu "od dołu". Bielizna z logo marki stała się wówczas obowiązkowym elementem ubioru nie tylko męskiego, ale również dla dziewczyn.
Calvin Klein - stylizacja Kolaż follow.gazeta.pl / Materiały partnerów
Kolaż follow.gazeta.pl / Materiały partnerów
Nieco z boku, ale bardzo intensywnie obserwował sytuację włoski projektant Franco Moschino . W odróżnieniu od Calvina Kleina, snobistyczne zapędy młodych kupców potraktował on w sposób ironiczny. W kolekcjach Moschino również znalazły się wielkie napisy z logo marki oraz bielizna z taśmami, ale w zamyśle projektanta, miały one wyśmiewać panujące nastroje społeczne . Podobnie jak wtedy, dziś również styl Moschino interpretowany jest w poprawny sposób jedynie przez niewielką grupę odbiorców. W nagrodę, ci, którzy rzeczywiście potrafią nosić ubrania mistrza ironii, wyglądają naprawdę "cool"!
Aktualnie przeżywamy wielki powrót trendów z lat 80. i 90., co widać nie tylko w modzie, ale również innych sferach życia codziennego. O dziwo, jedną z głównych marek, które odpowiadają za powrót "lansiarkich" tasiemek z logo jest... Dior! Ten luksusowy dom mody jeszcze nigdy nie znalazł się tak blisko stylu ulicznego. Olbrzymią zmianę kierunku zawdzięczamy nowej dyrektor kreatywnej - Marii Grazii Chiuri. W jednym z wywiadów projektantka przyznała, że chce nadać Diorowi zupełnie nowy, świeży wygląd, zgodny zresztą z przekonaniem założyciela, Christiana Diora (jego pierwszą kolekcję okrzyknięto mianem "New Look").
Chiara Ferragni - stylizacja Moschino Kolaż follow.gazeta.pl / Materiały partnerów
Kolaż follow.gazeta.pl / Materiały partnerów
Sięgając po nowe, Maria Grazie Chiuri postanowiła wkomponować do ekskluzywnych kreacji elementy sportowe i street style pod postacią lampasów i tasiem z napisami. Trend bardzo szybko rozprzestrzenił się wśród modowych influencerek, a charakterystyczne akcenty nosi już Chiara Ferragni, czy w Polsce, Maffashion. Dziś, modne lampasy nabierają nieco innego znaczenia niż w latach 80. Choć wciąż znajduje się na nich jedynie nazwa marki, to kryje się za nią nie tyle cena, co dystans, pewność siebie i wielka tęsknota za beztroskimi czasami, które już nigdy nie wrócą.