Czas na relaks

Nie samochód, dom ani egzotyczne wakacje. Specjaliści przekonują, że najbardziej pożądanym obecnie "towarem? jest czysty, zdrowy relaks. Dobra materialne zapewnią nam pieniądze - o komfort umysłu musimy zadbać sami.
Joga

Trenerzy jogi zgodnie twierdzą, że kto raz doświadczy stanu głębokiego relaksu, bedzie umiał osiągać go w kilka sekund w dowolnym momencie życia. Brzmi świetnie, jednak do takiej wprawy dochodzą nieliczni. Wiele osób zniechęca się pozorną nudą i monotonią wykonywanych ćwiczeń. Joga nie jest bowiem zajęciem zbyt aktywnym, choć ruch, szczególnie rozciąganie ciała odgrywa tu bardzo ważną rolę. Jako technika relaksacyjna, joga wciąż nie jest popularna. Mało kto docenia drobne postępy w osiąganiu stanu spokoju, a skomplikowane metody oddechowe pozostawiają na treningach tylko naprawdę wytwałych. Kto jednak cierpliwie przetrwa pierwszy etap ćwiczeń wyciszających - może liczyć na sporo dodatkowych korzyści. Obecnie joga jest także docenianą formą rehabilitacyjną. W trakcie treningów kolejne partie mięśni są rozciągane, co pozytywnie wpływa na zachowanie odpowiedniej formy. Dzięki temu joga jest coraz popularniejszą metodą odnowy proponowaną po urazach. Co istotne dla pań, zalety jogi docenić można także w sferze modelowania sylwetki. Stosowana jako dodatek do diety lub wspomagająca kurację odchudzające, daje znakomite rezultaty w uzyskaniu wymarzonego rozmiaru garderoby. Dodatkowym plusem tej metody relaksu jest fakt, że do jej uprawiania nie ma w zasadzie żadnych przeciwwskazań, gdyż jest to technika nieinwazyjna. Specjaliści proponuja jednak, by przed rozpoczęciem zajęć udać się do fachowca (tzw. nauczyciela), by ten doradził technikę jogi i wskazał ćwiczenia, które pomogą osiągnąć założony cel.

Medytacja

Medytacja to technika relaksacyjna, która polega na skupianiu uwagi na jednej rzeczy, dźwięku czy obrazie przez dłuższy czas. Pozbywając się w ten sposób myśli o aktualnych problemach, nasz umysł może odpocząć, eliminować stres. To z kolei pozwala naszemu organizmowi rozluźnić się, zregenerować siły, pozbyć się toksyn gromadzonych każdego dnia poprzez wysiłek fizyczny i umysłowy. Technik medytacyjnych jest sporo, dobrze jest wybrać tę najodpowiedniejszą dla siebie. Wśród najbardziej popularnych metod koncentracji wymienia się: oddychanie, skupienie na dźwięku, skupienie na obiekcie, wyobraźnia. Bez względu na wybraną formę medytacji, bardzo ważna jest wygodna pozycja. W trakcie odpoczynku umysłu, ciało powinno być rozluźnione. Wygoda ciała jest nieodzownym elementem poprawnego treningu medytacyjnego. Skupieniu uwagi na jednej myśli, dźwięku czy wyobrażonym miejscu nie może przeszkadzać dyskomfort fizyczny. Popularną wśród zaawansowanych praktyków jest pozycja lotusa. Na początek równie efektywne może być jednak siedzenia w wygodnym fotelu, a nawet leżenie na materacu lub łóżku. Medytacja, podobnie jak joga jest skuteczną, acz wymagającą cierpliwości metodą relaksacyjną. Pierwsze próby oddalenia mysli od bieżących spraw, moga okazać się bardzo trudne. Fachowcy w tej dzidzinie zapewniają jednak, że z czasem zdolność koncentracji znacznie się zwiększa, a korzyści płynących z udanych sesji medytacyjnych nie sposób przecenić.

Pilates

Nazwa tej sztuki wypoczynku to jednocześnie nazwisko jej twórcy. Niemiec, Joseph Pilates, opracował metodę aktywności, która pierwotnie służyć miała kontuzjowanym sportowcom i tancerzom w powrocie do zdrowia. Jednak dzięki znakomitym efektom w kształtowaniu ciała i poprawie ogólnej kondycji psycho-fizycznej, pilates wkrótce upowszechnił się wśród wszystkich dbających o własne zdrowie. Ćwiczenia wykonywane przy spokojnej muzyce, mają za zadanie wprowadzić nas w nastrój sprzyjający odpoczynkowi i odprężeniu. Całość treningu koncetruje się na rozciąganiu, naprężaniu i rozluźnianiu kolejnych mięśni. Ćwiczenia wykonywane są powoli, precyzyjnie. Podstawowa zasada przy ich wykonywaniu brzmi: jakość, nie ilość. Na każdym ruchu należy koncetrować całą swoją uwagę, tak, by każde ćwiczenie wykonane zostało prawidłowo. Nie mniej ważny w Piltes'ie jest prawidłowy oddech. Jak w każdej dzidzinie relaksacyjnej, musi być zgodny z pracą ciała, pomagać przy osiąganiu zamierzonego efektu ćwiczeń. To, co na początku wydaje się trudne, przy kolejnych treningach okazuje się przyjemne i odprężające. Nagroda za wytrwałość będzie bezcenna - zdrowe, piękne ciało i, może przede wszystkim, jego całkowita akceptacja.



Zdrowy relaks to prawdopodobnie jedna z najlepszych rzeczy, jaką bez względu na zasobność portfela możemy dla siebie zrobić. Warto więc znaleźć czas, który poświęcony medytacji lub innej formie relaksacji pozwoli zregenerować siły, których każdy z nas potrzebuje dla prawidłowego funkcjonowania i osiągania swojego małego niekiedy, ale przynoszącego zadowolenie sukcesu.