Co wybierać do picia na co dzień?

Przeciętny Polak wypija codziennie ok. 1,7 l płynów. To mniej, niż się zaleca. Do tego nie zawsze potrafimy dokonać najlepszego wyboru. Ok. 30% z tego, co pijemy, czyli mniej więcej 2 szklanki, to woda - tak deklarujemy...

Jednak na ile świadomie ją wybieramy? Odpowiedzi na forach dyskusyjnych, choć łatwo dostępne, nie zawsze są spójne i jasne. Jak więc naprawdę jest z tą wodą? Co wybierać do picia na co dzień? Czym różni się woda w butelce od wody w kranie? Odpowiadamy na te pytania, a przy okazji potwierdzamy fakty i obalamy mity na temat wody.


1. Jak klasyfikujemy wody w butelkach?

Wody butelkowane dzielimy na wody źródlane, mineralne (w tym lecznicze) oraz stołowe. Woda w butelce to wyłącznie woda podziemna, o uwarunkowanym przez naturę składzie chemicznym i mikrobiologicznym. W przypadku takiej wody nie poprawia się natury, ale robi wszystko, aby utrzymać jej naturalną czystość i jakość - od źródła do chwili spożycia.

Woda źródlana to woda o składzie mineralnym i właściwościach wymaganych dla wody przeznaczonej do stałego spożycia. Nie zawiera znacznej ilości składników, które powinny być limitowane przez niektóre osoby w codziennej diecie, takich jak: chlorki, sód, potas, siarczany, fluorki oraz jodki. Jest to woda przydatna do stałego stosowania bez ograniczeń dotyczących wieku i stanu zdrowia.

Woda mineralna charakteryzuje się bardzo zróżnicowanym (pod względem ilościowym i jakościowym) stabilnym składem mineralnym. Niektóre wody mineralne mogą zawierać w znacznych ilościach składniki mające znaczenie fizjologiczne, takie jak: wapń, magnez, siarczany, wodorowęglany, fluorki, jodki, sód, chlorki. Naturalne wody mineralne wysokozmineralizowane (powyżej 1500 mg/l) nie są odpowiednie do stałego spożycia w większych ilościach. Wśród wód mineralnych dostępne są także wody lecznicze, o szczególnym, potwierdzonym badaniami wpływie na zdrowie. Stosuje się je pod kontrolą lekarza.

Woda stołowa to woda źródlana lub niskozmineralizowana woda mineralna, do której dodano wodę mineralną wysokozmineralizowaną lub składniki mineralne pożądane dla określonego sposobu jej wykorzystania. Wody stołowe przeznaczone są głównie dla osób pracujących w uciążliwych warunkach termicznych oraz dla sportowców.

2. Czy są wody lepsze i gorsze?

Każda woda jest wartościowa i doskonale spełnia swoją podstawową funkcję - nawadniania organizm. Nie każda jednak woda jest odpowiednia do picia dla każdego - wszystko zależy od organizmu, obciążeń zdrowotnych, trybu życia i innych czynników, które warunkują szczególne wymagania organizmu. Polskie rekomendacje codziennego spożycia wody zalecają spożycie wód źródlanych i mineralnych niskozmineralizowanych, gdyż nie zawierają one w większej ilości składników, które przez niektóre osoby muszą być limitowane w diecie, dzięki temu są odpowiednie dla każdego niezależnie od wieku i stanu zdrowia.

3. Czy to prawda, że im więcej składników mineralnych w wodzie, tym lepiej dla naszego zdrowia?

Należy pamiętać, że to pożywienie jest głównym źródłem składników odżywczych i żadna woda nie może zastąpić odpowiednio zbilansowanej diety, gdyż nie dostarczy nam wszystkich potrzebnych składników. Ale woda pitna (w tym woda butelkowana) nie stanowi dla naszego organizmu jedynie źródła nawodnienia (chociaż jest to jej podstawową funkcją). Jest również źródłem jonów: fluorkowych, chlorkowych, wapniowych, magnezowych, potasu i sodu, oraz pierwiastków śladowych: żelaza, miedzi, cynku, manganu, selenu i krzemu. Wszystkie odgrywają ważne role fizjologiczne i zarówno ich niedobór, jak i nadmiar może być niekorzystny dla naszego organizmu.

Zaleca się picie wód o wysokiej zawartości wapnia i magnezu (które mają właściwości ochronne w odniesieniu do chorób układu krążenia i osteoporozy) oraz niskiej zawartości sodu (co chroni przed nadciśnieniem tętniczym i chorobami nerek). Poza tym na nasze zdrowie wpływa nie tyle ogólna zawartość składników, ile ich stężenie i przyswajalność przez organizm, a także wypijana ilość wody. Porównanie wielkości stężeń określających dobowe zapotrzebowanie na dany składnik mineralny z jego przyswajalnością i stężeniem efektywnym fizjologicznie wskazuje, że wypijanie dziennie nawet 2 l wody zawierającej 150 mg/l wapnia i/lub 50 mg/l magnezu jest niewystarczające, by znacznie uzupełnić niedobory tych składników lub uzyskać znaczące efekty fizjologiczne, dlatego dbajmy o różnorodną dietę i pijmy taką wodę, która trafia w nasze preferencje smakowe.

4. Czy woda mineralna jest zdrowsza niż źródlana?

Zarówno woda źródlana, jak i woda mineralna muszą spełniać restrykcyjne wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych. Zarówno wody źródlane, jak i mineralne doskonale spełniają swoją podstawową funkcję - uzupełniają poziom płynów w organizmie, nie dostarczając przy tym zbędnych kalorii. Woda mineralna może (ale nie musi) dodatkowo mieć fizjologiczny wpływ na zdrowie. Nie oznacza to jednak, że woda mineralna jest zdrowsza od źródlanej, gdyż ten fizjologiczny wpływ może być dla jednej osoby korzystny, a dla innej nie, wszystko zależy od jej stanu zdrowia i indywidualnych potrzeb organizmu. O wartości wody decyduje też jej naturalna czystość i bezpieczeństwo chemiczno-mikrobiologiczne. Nie można więc uogólniać i twierdzić, że któraś z wód jest zdrowsza, jeśli nie bierzemy pod uwagę konkretnych potrzeb organizmu.



5. Czy picie wody źródlanej może "wypłukiwać" potrzebne składniki z organizmu?

Gdyby to była prawda, mielibyśmy ogromny problem z nawadnianiem organizmu. Woda źródlana to woda niskozmineralizowana, czyli zawierająca do 500 mg składników mineralnych w litrze. Taka mineralizacja jest optymalna dla każdego na co dzień - bezpieczna dla każdego. U osób zdrowych wydalanie składników mineralnych jest procesem fizjologicznym i podlega między innymi kontroli hormonalnej. Nawet picie większej ilości wody, niż zalecane 2-2,5 l, nie wpływa na zwiększenie wydalania składników niezbędnych do funkcjonowania organizmu. Co najwyżej doprowadza do zwiększonej potrzeby oddawania moczu. Po prostu nasz organizm jest nastawiony na efektywne wykorzystanie wszystkiego, co jemy i pijemy, i nie pozbywa się tego, co jest mu potrzebne. Dlatego też picie wody źródlanej czy mineralnej niskozmineralizowanej (pod względem fizjologicznego wpływu na organizm te wody się praktycznie nie różnią) nie wpływa na zwiększenie wydalania składników mineralnych z organizmu.

6. Czy woda w butelce różni się od wody w kranie?

Wody w butelce i wody wodociągowe różnią się przede wszystkim "surowcem" wykorzystywanym do produkcji. Producenci wody butelkowanej robią wszystko, aby zachować jej naturalną czystość. W przypadku wody wodociągowej często trzeba przeprowadzić mnóstwo procesów, aby woda w ogóle nadawała się do spożycia. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce woda w butelce musi być wodą naturalnego pochodzenia, czerpaną ze źródeł podziemnych i naturalnie czystą. Nie może ona podlegać uzdatnianiu, które zmieniłoby jej naturalne właściwości fizykochemiczne czy mikrobiologiczne. Woda udostępniana systemem wodociągów może pochodzić z różnych źródeł, także powierzchniowych (np. rzek). Musi być uzdatniana (chlorowana lub ozonowana), aby zapobiec jej wtórnemu skażeniu w sieci wodociągowej, która niestety w wielu miejscach pozostawia wiele do życzenia i staje się przyczyną zanieczyszczenia wody. Pod względem mikrobiologicznym czy obecności potencjalnie niekorzystnych substancji wody butelkowane podlegają bardziej restrykcyjnym przepisom. Obecność niektórych substancji w wodzie wodociągowej nie jest jeszcze monitorowana, a w przypadku innych dopuszczalne limity dla wody kranowej są wyższe niż dla wód butelkowanych.

Coraz więcej wiemy o korzyściach płynących z picia wody. Może to sprawi, że coraz chętniej, zamiast po kawę czy herbatę, zaczniemy sięgać po naturalną wodę. Najlepiej taką, która nam najbardziej smakuje i której skład najlepiej odpowiada potrzebom naszego organizmu.

www.pijewode.pl/testy


Weź udział w dyskusji:
Co wybierać do picia na co dzień?
Aby skomentować ten i inne artykuły zapraszamy na forum.gazeta.pl