Masz dość zmęczenia i nadwagi? Przejdź na dietę alkaliczną

Jesteś zmęczona, nerwowa i mimo że liczysz kalorie wciąż przybywa ci kilogramów? Być może dieta alkaliczna to sposób na przywitanie wiosny w dobrej kondycji?
Prosto i zdrowo

Plusem diety alkalicznej (zasadowej) jest to, że nie trzeba liczyć kalorii. Dieta niewiele różni się od podstawowych zasad zdrowego żywienia. Mniej kawy, cukru, alkoholu, słodyczy, więcej warzyw i owoców - tak pokrótce można ująć najważniejsze reguły diety alkalicznej.

Równowaga przede wszystkim

Na początku XX wieku dr William Howard Hay ogłosił, że równowaga kwasowo-zasadowa to jeden z najważniejszych mechanizmów regulacyjnych organizmu. W książce ,,A New Health Era'' twierdził, że przyczyną powstawania większości chorób jest zatruwanie ciała przez kwasy. Zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej według Haya jest niezbędnym warunkiem zdrowia. Zakwaszenie organizmu nie tylko prowadzi do licznych chorób, ale nadmierna kwasowość osłabia komórki organizmu i zmusza ciało do pobierania wapnia, sodu, potasu i magnezu z organów ciała i kości aby zneutralizować kwasy i usunąć je z organizmu.

Dieta na dobre samopoczucie

Dietę alkaliczną poleca się nie tylko osobom, które chcą pozbyć się kilku kilogramów. To sposób żywienia dzięki któremu zyskujemy siły, witalność, energię i lepsze samopoczucie. Według dr Marka Atkinsona, autora książki "The Mind Body Bible" dietę alkaliczną powinny stosować osoby cierpiące na osteoporozę i zespół chronicznego zmęczenia (CFS). Prof. Susan Lanham-New z brytyjskiego uniwersytetu z Surrey w artykuł na temat diety alkalicznej zwraca uwagę na to, że to świetna dieta dla kobiet bo nie usuwa z organizmu tak ważnych minerałów alkalicznych jak np. wapń, potas i magnez.

Główne założenia diety

Dieta alkaliczna zakłada, że skoro pH organizmu ludzkiego jest zasadowe, to pokarmy, które spożywamy na co dzień również powinny być zasadowe. Niewłaściwie zrównoważona dieta, w której przeważa żywność kwasowa tj: cukier, białko zwierzęce, kofeina, żywność przetworzona może zakłócić równowagę w organizmie i usunąć z niego ważne minerały alkaliczne czyli sód, potas, magnez i wapń.

Jedzenie a poziom pH

Pokarmy które spożywamy wpływają na poziom pH w organizmie. Niektóre zakwaszają organizm, inne to produkty alkaliczne czyli te, które alkalizują organizm. Żywność zakwaszająca to głównie pokarmy bogate w białko zwierzęce (mięso, ryby, jaja) i większość roślin strączkowych (fasolka, groch, oprócz soczewicy, która jest alkaliczna). Cukier, kawa, alkohol i większość zbóż również ma działanie zakwaszające. Nadmiar tego typu żywności prowadzi do zmęczenie, migreny, przybierania na wadze.

Zasady diety

80/20

Dieta alkaliczna polega na zachowaniu równowagi. Należy podzielić jedzenie na produkty alkaliczne i kwasowe. Produkty alkaliczne tj: świeże warzywa, sałaty, orzechy, oleje roślinne powinny stanowić 75-80 proc. dziennej diety, natomiast produkty kwasowe takie jak mięsa, nabiał należy ograniczyć do 20-25 proc.

Krop cytryną

Większość z nas uważa, że cytrusy to produkty kwasowe, ale to nieprawda. Cytryna i limonka to żywność alkaliczna.

Woda

Pij osiem szklanek dziennie.

Czego nie wolno

Zrezygnuj lub mocno ogranicz kawę, czekoladę, cukierki, fast-foody, słodkie napoje, alkohol, żółty ser, czerwone i tłuste mięso.

Co można do woli

Poniżej wymienione produkty powinny stanowić 80 proc. twojego dziennego jadłospisu. Nie żałuj sobie zielonej herbaty, sojowego mleka, organicznego miodu, chleba świętojańskiego, świeżych soków owocowych, owoców (jedź głównie melony, kiwi) warzyw, oliwy.