M這de pokolenie haute couture

Moda jest dla Francji tym, czym kopalnie z這ta w Peru dla Hiszpanii. Te s這wa pad造 w 1665 roku z ust Ministra Jean-Baptiste Colbert. Nie spos鏏 kwestionowa przyw鏚ztwa Francji w 鈍iecie mody. Tym bardziej, 瞠 haute couture narodzi這 si w豉郾ie we Francji, a wraz z nim powsta造 najwi瘯sze domy mody. 1 pa寮ziernika, podczas show French Touch w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, b璠ziemy mieli okazj zobaczy pokaz jednego z 14 dom闚 mody haute couture.

Wielkie krawiectwo

Haute couture to dzia luksusowego krawiectwa zajmuj帷ego si tworzeniem projektów szytych na miar, z wykorzystaniem najwy窺zej jako軼i tkanin i najbardziej zaawansowanych technik krawieckiego rzemios豉. W przeciwie雟twie do prêt-à-porter, czyli ubra dost瘼nych w gotowej formie, klientki mog wybiera projekty z kolekcji i dostosowywa je do swoich indywidualnych wymaga. Haute couture jest terminem prawnie zastrze穎nym i zasada ta obowi您uje od 1945 roku, kiedy powsta Chambre Syndicale de la Haute Couture (Izba Mody Haute Couture). Aby przynale瞠 do izby trzeba spe軟ia wymagaj帷e kryteria tj. r璚zne szycie, okre郵ona liczba modeli, atelier w Pary簑, dwa pokazy w ci庵u roku podczas tygodni mody. W styczniu odbywaj si pokazy kolekcji wiosenno-letnich, a w lipcu jesienno-zimowych. Lista domów mody, które mog pos逝giwa si tym tytu貫m jest weryfikowana dwa razy do roku przez francuskie Ministerstwo Przemys逝. Dzisiaj do tego panteonu stylu nale篡 14 domów mody, w鈔ód nich m.in Christian Dior, Chanel, Jean Paul Gaultier, Giambattista Valli, Stéphane Rolland. Oprócz francuskich domów mody nale膨 do nich równie Atelier Versace, Giorgio Armani Privé, Ellie Saab, Valentino i Victor & Rolf. W 2017 roku do陰czy造 do nich kolejne, a w鈔ód nich dom mody Julien Fournié.

Petit Jacques Fath

Julien Fournié uko鎍zy École de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne. Odby sta w wielu paryskich domach mody m.in u Christian Dior, Givenchy, Jean Paul Gaultier, Céline, Niny Ricci. By dyrektorem kreatywnym domu mody Torrente. W 2009 roku rozpocz掖 prac pod w豉sn mark, a w 2011 roku prezentowa swoje kolekcje haute couture w ramach oficjalnego kalendarza pokazów jako go嗆 specjalny. O to jaki jest jego styl zapytali鄉y Piotra Szaradowskiego, eksperta w dziedzinie historii mody, autora ksi捫ki Francja elegancja. Z historii haute couture. - Okre郵i豚ym jego styl jako bardzo kobiecy. My郵, 瞠 鈍iadomie

nawi您uje do mody lat 50', czasem do 80', do projektantów z którymi by zwi您any jak chocia瘺y Montana - mówi Szaradowski. - Kluczowa dla niego klientka, Szeika Moza mówi o nim mon petit Jacques Fath (projektant tworz帷y w latach 40' i 50'). Te reminiscencje klasycznej elegancji cz瘰to pojawiaj si u Juliena. Bardzo lubi kombinezony, suknie na halkach, suknie wieczorowe o g喚bokich dekoltach w kszta販ie litery V, zakryte tiulem daj帷ym jedynie z逝dzenie nago軼i. Wszystkie te elementy tworz DNA marki - wyja郾ia Szaradowski. - Kiedy patrz wstecz, na wszystkie moje kolekcje, jakie stworzy貫m w ci庵u siedmiu lat, to widz, 瞠 maj one wspólne cechy. To tak, jakbym pisa co pó roku nowy rozdzia ksi捫ki. Ale jest to ca造 czas ta sama ksi捫ka. Oczywi軼ie niektóre rozdzia造 s napisane lepiej, inne nieco gorzej... - dodaje Julien Fournié.

Proces tworzenia

Ca造 proces twórczy zaczyna si u Julien Fournié od rysunku, który jak twierdzi lepiej przekazuje idee ani瞠li s這wa. Rysowanie sta這 si jego sposobem komunikacji zarówno z klientami, jak i wspó逍racownikami. - Bardzo często znajduję pomys造 na przyk豉d w koronkach tworzonych przez Sophie Hallette czy tkaninach Sfate & Combier. Ich kreatywność mnie inspiruje... sam też projektuję wzory tkanin. Rzadko bowiem używam gotowych wzorów, zw豉szcza gdy potrzebuję brokatów, tkanin z ciekawym nadrukiem czy w豉śnie koronek. Odczuwam raczej potrzebę projektowania. Wtedy w豉śnie dużo rysuję i to jest w zasadzie jedyny sposób przekazania komuś swojego pomys逝. Dzięki temu mogę uzyskać dok豉dnie taką tkaninę, jakiej potrzebuję. I do tego tylko ja mogę z niej korzystać. A to wszystko dzięki wieloletniej partnerskiej wspó逍racy z tymi firmami. Kiedy projektuję tkaninę, od razu mam w g這wie suknię czy kostium, które mog造by z niej powstać. Tego nie da się oddzielić od siebie. No i w tym wypadku jak najbardziej sprawdza się metoda uk豉dania tkaniny na manekinie jako sposób projektowania. Projekt graficzny to jedno, ale tkanina ma też swoją wagę, objętość, chwyt... - mówi Julien Fournié w wywiadzie zamykaj帷ym ksi捫k Francja elegancja. Z historii haute couture.

Technologie w s逝瘺ie mody

Razem z Dassault Systèmes, 鈍iatowej s豉wy liderem w dziedzinie projektowania 3D, stworzy FashionLab - platform bada i rozwoju nad narz璠ziami, z których b璠 mogli korzysta w przysz這軼i projektanci. - Dzi瘯i nowym rozwi您aniom b璠ziemy mogli projektowa ubrania od razu w 3D. Wykorzystujemy te narz璠zia do projektowania akcesoriów tj. torebki, buty, ale w przypadku tkanin wcale nie jest to takie proste, musimy dostosowa jeszcze kilka parametrów - mówi Julien Fournié. Na co dzie wykorzystuje równie nowe technologie, porzuci oówek, pióro i flamastry na poczet IPad Pro i Apple Pencil i przy ich pomocy tworzy

nowe projekty. - To zdecydowanie u豉twia prac, jest mniej problematyczne i umo磧iwia wys豉nie szkicu z drugiego ko鎍a 鈍iata do mojego zespo逝 lub klientki - dodaje Julien Fournié.

Premier Gala

Tytu造 jego pokazów haute couture od lat opieraj si na tym samym s這wie: Première Pulsion, Première Déclaration, Première Frisson i tak b璠zie tym razem. 1 pa寮ziernika podczas pokazu Premier Gala, organizowanego w ramach Show French Touch, zobaczymy ponadczasow kolekcj, sk豉daj帷 si z 18 kreacji koktajlowych i wieczorowych w stylu Fashion Week Haute Couture.