Gwiazdy zamiast modelek. Dlaczego?

Świat wielkiej mody i firm kosmetycznych nie radzi sobie bez gwiazd. Z kolei gwiazdy chętnie wspierają wielkie marki. Jak wyglądają te harmonijne relacje z bliska?
Stylizacje gwiazd na pokazie nowej kolekcji Macieja Zienia Stylizacje gwiazd na pokazie nowej kolekcji Macieja Zienia kolaż Lula.pl

Czekając na sławę

Warszawa, zimowy wieczór, modny klub. Pokaz bielizny znanej marki miał się rozpocząć 40 minut wcześniej. Nikogo nie dziwi opóźnienie - w końcu tak jest zawsze. Kiedy mija godzina, dziennikarze i zaproszeni goście powoli zaczynają tracić cierpliwość. Irytacja rośnie, gdy okazuje się, że czekamy na gwiazdę, która utknęła w korku. - Korki? O tej porze! - słychać zdenerwowane głosy. Najbardziej oburzeni ostentacyjnie opuszczają klub, zabierając ze sobą informacje prasowe. To realia dziennikarzy modowych i urodowych. Imprezy organizowane przy okazji premier kosmetyków czy pokazów mody zawsze gromadzą celebrytów.

Na otwarciu butiku Chanel w Las Vegas stawiły się m.in. Alexa Chung, Diane Kruger i Jessica Alba. Na otwarciu butiku Chanel w Las Vegas stawiły się m.in. Alexa Chung, Diane Kruger i Jessica Alba. Fot. Mat. prasowe Chanel

Relacja z pokazu

Organizatorzy potrzebują gwiazd, by zdjęcia relacjonujące wydarzenie pokazały się w kronikach towarzyskich. Dziennikarze chętnie korzystają wtedy z okazji, by przeprowadzić szybki wywiad ze znaną osobą, a później wpleść wypowiedź w tekst np.: o pielęgnacji skóry. Za granicą wygląda to podobnie, przy czym opóźnienia i tłok są nieporównywalnie większe. Na początku roku otwarto butik Chanel w hotelu Bellagio w Las Vegas. Z wydarzenia zrobiła się modowa wiadomość dnia, ponieważ w stolicy hazardu stawiły się znane panie i przy okazji wielbicielki marki - Jessica Alba, Diane Kruger i Alexa Chung. My dostajemy materiał poglądowy i gwiazdy, firmy publikację i reklamę.

Okładka amerykańskiego wydania Vogue'a z pażdziernika 2007 (skan własny)) Okładka amerykańskiego wydania Vogue'a z pażdziernika 2007 (skan własny)) Okładka amerykańskiego wydania Vogue'a z pażdziernika 2007 (skan własny)

Znikające modelki

W magazynach modowych także zapanował nowy trend. Z okładek pism dla kobiet znikają modelki, stopniowo wypierane przez aktorki i piosenkarki. Dla znanych kobiet jest to powód do promocji filmów, w których zagrały, płyt, które nagrały, czy po prostu przypomnienie o sobie producentom. Wydawcy pism, których czytelniczkom łatwiej identyfikować się z aktorkami niż modelkami, także są zadowoleni - ze zwiększonej sprzedaży i wywiadu z gwiazdą w środku numeru. Gwiazdy rzadko kiedy dostają wynagrodzenie za pojawienie się w sesji zdjęciowej, a to dla budżetów redakcji jest duża oszczędność.

Monika Brodka i Małgorzata Braunek nowymi ambasadorkami kosmetyków AA Monika Brodka i Małgorzata Braunek nowymi ambasadorkami kosmetyków AA Oceanic

Kampania z gwiazdą

Coraz częściej w kampaniach reklamowych domów mody i kosmetycznych gigantów, zamiast modelek widzimy aktorki. Christian Dior ma Natalie Portman, Charlize Theron i Marion Cotillard, Chanel - Vanessę Paradis, Nicole Kidman (która reklamuje także zegarki Omega) i Audrey Tatou. W Polsce w reklamach kosmetyków wystąpiły m.in.: Joanna Brodzik, Małgorzata Socha, Kayah, Katarzyna Glinka czy ostatnio Monika Brodka.

Marta Żmuda-Trzebiatowska w reklamie. Marta Żmuda-Trzebiatowska w reklamie. fot. Materiały prasowe

Ambasadorki marek

Dla firm kosmetycznych i domów mody taki układ ma jeszcze jedną zaletę. Gwiazdy, oprócz reklamowania produktów występują także w charakterze ambasadorek marek - udzielając wywiadów, pojawiając się na pokazach prasowych czy zwyczajnie nosząc reklamowane produkty. W przypadku modelek, które w większości są nieznane szerszemu gronu, taki układ jest bardzo korzystny. Potęga firm i ich ogromne budżety reklamowe mają także wpływ na działania marketingowe. Jeśli rzuciła ci się w oczy reklama produktu firmowanego twarzą gwiazdy, a kilka stron później trafiasz na duży materiał jej poświęcony, możesz śmiało powiązać te dwa fakty.

Scarlett Johansson w reklamie szampana Moet Chandon Scarlett Johansson w reklamie szampana Moet Chandon fot. Moet

Co gwiazda z tego ma?

Za kontraktami reklamowymi stoją ogromne pieniądze. Czasami kontrakt zapewnia sławnej osobie nawet udział w zyskach ze sprzedaży reklamowanego produktu. Gwiazda, która zostaje twarzą domu mody ma stałą dostawę ubrań i dodatków reklamowanej marki. Na koszt firmy wyjeżdża na plany zdjęciowe reklam. Scarlett Johansson, która reklamuje szampana Moët&Chandon gościła w winnicy producenta i uczestniczyła w wydawanych przez niego kolacjach. Zysk jest więc obopólny, a obydwie strony wyglądają na zadowolone. A modelkom i ich agentom nie pozostaje nic innego, jak uzbroić się w cierpliwość i poczekać na zmianę reklamowych tendencji.

Niektóre filmy reklamowe z udziałem gwiazd:

Więcej o: