Kiedy aktorka była w ciąży szukała wszystkiego, co jest ekologiczne, nietoksyczne, przyjazne środowisku i na dodatek skuteczne. Jak szalona kupowała w sieci produkty zapakowane w szary - niby ekologiczny - papier, by po otwarciu zawartości w domu przekonać się, że w jego środku są składniki chemiczne, których nie chce używać. Ekologiczne pieluszki przeciekały, a płyn do prania nie radził sobie ze zwykłymi zanieczyszczeniami. Alba kupowała w sieci, w ekologicznych sklepach i ciągle była niezadowolona.
Aktorka marzyła o ekologicznych, nietoksycznych i skutecznych produktach pielęgnacyjnych dla dzieci i do domu, takich, które mogłaby kupić w jednym sklepie - najlepiej w sieci, a zakupy zostałyby dostarczone do domu. Ponieważ nie znalazła podobnej firmy, postanowiła ją stworzyć. Na początku miała tylko pomysł. Idea natychmiast spotkała się z krytyką ludzi. Aktorka, która bierze się za biznes, o którym nie ma pojęcia - to nie może się udać. Alba jednak działała jak nakręcona. Po pomoc w powstaniu swojej firmy poprosiła trójkę specjalistów - Christophera Gavigana, Briana Lee i Seana Kane'a. Gavigan jest ekologiem, którego książką o wychowywaniu dzieci w zgodzie z zasadami ekologii, zaczytywała się Alba w ciąży. Pozostała dwójka zna się na biznesie i działaniach komercyjnych w sieci.
Zanim powstała firma The Honest Company Alba wraz ze swoimi współpracownikami długo debatowała na temat filozofii marki, którą chciałaby stworzyć, produktów, jakie miałaby produkować. Nie były to spotkania, podczas których panowała jednomyślność. Jessice zależało na tym, żeby opakowania produktów były przezroczyste - dzięki temu mamy widzą, ile produktu im jeszcze zostało, a przezroczysta butelka dodatkowo podkreślała jej zdaniem czyste intencje i transparentne działania firmy, reszta zespołu była przeciwna temu pomysłowi.
O filozofii marki najlepiej opowiada jej pomysłodawczyni, Jessica Alba:
The Honest Company ma na razie w swojej ofercie podstawowe produkty do pielęgnacji dzieci - pieluchy, chusteczki i kosmetyki oraz detergenty do czyszczenia i prania. Tak jak zakładała aktorka, zamówienia składa się przez internet, a zakupy trafiają do domu dostarczone przez kuriera. Co więcej zamawiając produkty można od razu zapisać się na comiesięczne dostawy, uaktualniając co pewien czas dane, takie jak np.: rozmiar pieluszek.
Każdy produkt jest bardzo dokładnie opisany, a jego nietoksyczność i ekologiczność dodatkowo podkreślona.
W Polsce ekologią na mniejszą skalę zajmuje się piosenkarka Reni Jussis. Na razie na jej stronie Eko Mamy można znaleźć pierwsze próby uruchomienia sprzedaży ekologicznych produktów. Na początek możesz przetestować m.in. orzechy piorące, sodę oczyszczoną i mineralny dezodorant.