Krytykowanie to dla niektórych hobby. Jak sobie radzić z takim zachowaniem? Uwierz w siebie i nie przepraszaj!

Dziś na krytykę narażony jest właściwie każdy, jej przedmiotem może być niemal wszystko - wygląd, poglądy, zachowania, powzięte plany czy wykonane zadania. Jak radzić sobie z krytyką, zakładając że jest ona konstruktywna, być może nawet zasłużona? Poniżej przypominamy kilka praktycznych porad.
Krytyka - jak sobie z nią radzić? Krytyka - jak sobie z nią radzić? fot. flikr.com, tacit requiem

Nie przyjmuj postawy obronnej

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

Gdy jesteś negatywnie oceniany, zwykle natychmiast zaczynasz bronić swoich racji. To naturalna reakcja, ale często może być postrzegana jako niedojrzałość, dlatego najlepiej jest kontrolować swoje emocje w największym stopniu. Staraj się unikać języka, który może wydać się oskarżający lub personalny: "to niesprawiedliwe", "zawsze tak jest, że...", zamiast tego lepiej skupić się na sobie i wziąć odpowiedzialność za swoje czyny. Pokazanie, że wiesz gdzie leży przyczyna błędu i zaproponowanie rozwiązania problemu może wpłynąć tylko twoją naszą korzyść.

Listopadowe "Charaktery"

Jak nie gmatwać sobie życia Na wiele sposobów komplikujemy sobie życie: pozwalamy się ranić, trwając w toksycznych związkach, porzucamy pracę, w której moglibyśmy odnieść sukces, imprezujemy przed egzaminem i zwlekamy do ostatniej chwili z oddaniem pracy? Dlaczego szkodzimy sobie? Po co sami podstawiamy sobie nogę? Jak przestać?

A także: jak trenować mózg ? czego panie dziś oczekują od panów i odwrotnie ? ?na wnuczka? i inne sposoby ? dlaczego dajemy się oszukać ? do czego prowadzi piętno wykluczenia ? dlaczego lubimy seriale

 

Charakteryfot. Charaktery

Nie przepraszaj! Nie przepraszaj! fot. flikr.com, Leyram Odacrem

Nie przesadzaj z przeprosinami

Jeśli krytyka dotyczy konkretnego błędu, nieporozumienia, czy zachowania - przeproś za to. Raz wystarczy. Spaw by przeprosiny były szczere i pokaż, że rozumiesz na czym polegał błąd i postarasz się nie popełnić go drugi raz. Twój szef, klient, czy przyjaciel doceni twoją szczerość i będzie gotowy by pójść dalej.

Nie bądź porywczy Nie bądź porywczy fot. flikr.com, Pedro Ribeiro Simoes

Nie reaguj impulsywnie

Jeśli otrzymałeś naprawdę trudną do przełknięcia ocenę, nawet niezasłużoną, postaraj się trzymać nerwy na wodzy. Nie reaguj impulsywnie. Weź głęboki oddech i daj sobie trochę przestrzeni żeby pozbierać myśli i wyczyścić głowę. Nawet jeżeli osoba, która cię skrytykowała chce rozmawiać o tym z tobą zaraz po, zawsze możesz powiedzieć, że potrzebujesz chwili czasu na przemyślenie tego co usłyszałeś.

Rozmawiaj, wyjaśniaj Rozmawiaj, wyjaśniaj fot. flikr.com, Pedro Ribeiro Simoes

Nie strać szansy na wyjaśnienie

Po otrzymanej krytyce postaraj się wrócić do rozmowy i przedstawić swoje racje. Czasem nawet warto wrócić do tej rozmowy po kilku dniach. Jeśli będziesz potrafił przedstawić swoje argumenty jasno, a zarazem pokażesz, że widzisz gdzie zostały popełnione błędy, to możesz tylko zyskać. Osoba, która cię skrytykowała doceni to, że włożyłeś wysiłek w przemyślenie problemu i w wymyślenie rozwiązań na przyszłość.

Nie zadręczaj się Nie zadręczaj się fot. flikr.com, Pedro Ribeiro Simoes

Nie zadręczaj się

To naturalne, że gdy dostajesz negatywną ocenę czujesz się źle. Nie zadręczaj się złymi emocjami i otrzymaną krytyką. Przemyśl zaistniałą sytuację na spokojnie i postaraj się iść do przodu. Pamiętaj, że nie jesteś swoją pracą i oceny twojej pracy nie powinny wpływać na poczucie wartości i samoocenę.

Więcej o: