Obcisłe dżinsy i mycie zębów po obiedzie. 6 codziennych nawyków, które źle wpływają na nasze zdrowie [ZDJĘCIA]

Rezygnacja z codziennych przyzwyczajeń może być trudna. Zwłaszcza, kiedy wydaje nam się, że są zdrowe albo przynajmniej nieszkodliwe. Tymczasem okazuje się, że wiele z nich może zrobić więcej złego niż dobrego.
Powstrzymywanie się od kichnięcia to kiepski pomysł i może mieć naprawdę zły wpływ na nasze zdrowie Powstrzymywanie się od kichnięcia to kiepski pomysł i może mieć naprawdę zły wpływ na nasze zdrowie fot. Jon Seb Barber/CC BY 2.0

Obcisłe dżinsy i mycie zębów po obiedzie. 6 codziennych nawyków, które źle wpływają na nasze zdrowie [ZDJĘCIA]

Rezygnacja z codziennych przyzwyczajeń może być trudna. Zwłaszcza, kiedy wydaje nam się, że są zdrowe albo przynajmniej nieszkodliwe. Tymczasem okazuje się, że wiele z nich może zrobić więcej złego, niż dobrego - jak te sześć przykładów, które dla was zebraliśmy.

Wstrzymywanie kichnięcia

Zamykanie ust, ściskanie nosa - niezależnie od tego, jaką metodą próbujemy powstrzymać odruch kichnięcia, to bardzo zły pomysł. Dlaczego? Bo powoduje znaczący wzrost ciśnienia wewnątrzczaszkowego. To z kolei sprawia, że przepływ krwi do mózgu jest zakłócony, co może skutkować bólami głowy, uszkodzeniem naczyń krwionośnych, a nawet problemami ze słuchem.

Korzystanie z telefonu przed snem nie tylko źle wpływa na odpoczynek, ale i ogólne zdrowie Korzystanie z telefonu przed snem nie tylko źle wpływa na odpoczynek, ale i ogólne zdrowie fot. Japanexperterna.se/CC BY-SA 2.0

Korzystanie z telefonu przed pójściem spać

Wpatrywanie się w ekran smartfona albo tabletu przed pójściem spać może mieć bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Sztuczne światło hamuje wytwarzanie się melatoniny, czyli hormonu, który reguluje rytm dobowy, w tym snu i czuwania. Jego niski poziom nie oznacza tylko, że po prostu się nie wyśpimy. Długofalowe efekty takiego stanu mogą przyczynić się do depresji, raka, otyłości, chorób serca i ogólnego osłabienia systemu odpornościowego.

Plastikowe pojemniki na żywność są tanie i wygodne, ale lepiej ograniczyć ich użytkowanie Plastikowe pojemniki na żywność są tanie i wygodne, ale lepiej ograniczyć ich użytkowanie fot. ikea.com/pl/pl/catalog/products/80251551/

Przechowywanie jedzenia w plastikowych pojemnikach

Plastikowe pojemniki na żywność ma w domu chyba każdy. Ale nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wiele z nich zawiera substancje chemiczne - na przykład ftalany czy bisfenol odpowiedzialne za ich elastyczność - które mogą przenikać do jedzenia, jeśli jest w nich długo przechowywane. A stąd już prosta droga do tego, by trafiły do naszego żołądka i dalej, do układu hormonalnego, na którego funkcjonowanie mają zły wpływ.

Dlatego bezpieczniejszym wyborem są pojemniki ceramiczne, ze szkła albo stali nierdzewnej. Najlepiej jednak, nie tylko w przypadku plastikowych pudełek, sprawdzać wytłoczone na nich symbole i użytkować je zgodnie z instrukcją. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj:

CZYTAJ WIĘCEJ >> Co oznaczają symbole na plastikowych opakowaniach do żywności? [WYJAŚNIAMY]

Mycie zębów bezpośrednio po posiłku niszczy szkliwo i sprawia, że są wrażliwsze Mycie zębów bezpośrednio po posiłku niszczy szkliwo i sprawia, że są wrażliwsze fot. TETRA IMAGES/mahmoud99725/CC BY-SA 2.0

Mycie zębów zaraz po posiłku

Mimo że szczotkowanie zębów zaraz po posiłku wydaje się być zdrowym nawykiem świadczącym o dbałości o higienę jamy ustnej, w rzeczywistości wcale takie nie jest. Jedzenie i picie obniża poziom pH w ustach - zwłaszcza po spożyciu kwaśnych produktów, które mają najgorszy wpływ na szkliwo i zębinę. Zaraz po posiłku zęby są osłabione ich działaniem, więc mycie w tym momencie tylko pogorszy ten stan.

Dlatego dentyści zalecają, by po jedzeniu odczekać co najmniej pół godziny, a najlepiej całą zanim sięgniemy po szczoteczkę i pastę. Jeśli jednak nie wyobrażamy sobie pozostawienia higieny jamy ustnej samej sobie po posiłku, płyn do płukania ust, a nawet zwykła woda, będzie zdecydowanie bezpieczniejszym i wystarczającym wyborem.

Częste używanie antybakteryjnego mydła osłabia odporność organizmu Częste używanie antybakteryjnego mydła osłabia odporność organizmu fot. The Italian voice/CC BY 2.0

Częste używanie antybakteryjnego mydła

Na naszym ciele znajduje się wiele bakterii, które są dobre dla naszego zdrowia. Codzienne używanie antybakteryjnego mydła sprawia, że razem ze szkodliwymi pozbywamy się również tych dobrych. W efekcie możemy osiągnąć skutek odwrotny do zamierzonego - organizm pozbawiony dobroczynnych bakterii ma mniejszą odporność.

Z tego powodu dermatolodzy zalecają, by mydeł antybakteryjnych używać w awaryjnych sytuacjach, na przykład, kiedy mieliśmy styczność z czymś naprawdę brudnym i o niepewnym pochodzeniu albo w przypadku ran i zadrapań. I tak czy inaczej, nie stosować ich częściej niż dwa razy w tygodniu.

Obcisłe dżinsy są modne, ale niekoniecznie wygodne dla naszych nóg Obcisłe dżinsy są modne, ale niekoniecznie wygodne dla naszych nóg fot. Unsplash/Pexels.com/CC0

Noszenie obcisłych dżinsów

Obcisłe dżinsy to dla naszych nóg nic dobrego. Przez cały czas, kiedy mamy je na sobie, uciskają naszą skórę i zakończenia nerwowe, co na dłuższą metę powoduje dyskomfort, a w przyszłości może nawet wywołać problemy z układem nerwowym.

Poza tym takie spodnie ograniczają dopływ powietrza do nóg, co skutkuje swędzeniem i mrowieniem, a bywa, że również ich drętwieniem.