12 sposobów z całego świata na kaca. Morele w soli wcale nie są najdziwniejsze

Każda narodowość ma opracowane sprawdzone sposoby na syndrom dnia następnego. Wybraliśmy 12 najciekawszych. Niektórych nie dalibyśmy rady spróbować po suto zakrapianej imprezie, ale są też takie, które wyglądają całkiem sensownie.
Sposoby na kaca z całego świata. Sposoby na kaca z całego świata. ruslan117 /iStock.com, gkrphoto/iStock.com, kolaż: Gazeta.pl

12 sposobów z całego świata na kaca. Morele w soli wcale nie są najdziwniejsze

Każda narodowość ma opracowane sprawdzone sposoby na syndrom dnia następnego. Wybraliśmy 12 najciekawszych. Niektórych nie dalibyśmy rady spróbować po suto zakrapianej imprezie, ale są też takie, które wyglądają całkiem sensownie.

1. Irlandia

Full English breakfast on wooden table close-up
KUCHERAV/iStock.com

Na irlandzkie śniadanie składają się bekon, kiełbaski, white pudding (rodzaj kaszanki bez krwi), black pudding (rodzaj kaszanki), smażone pomidory, jajka sadzone, pieczona fasolka oraz chleb sodowy (wypiekany z mąki z dodatkiem maślanki i sody).

Dietetyk Frida Harju twierdzi, że takie śniadanie to bomba węglowodanowa, która pomaga unormować poziom cukru we krwi, choć  podnosi też poziom cholesterolu. Harju radzi zamienić smażone jajka na gotowane, dzięki czemu będą zawierały w sobie więcej białka, witamin B i D. Według niej dobrym wyborem są smażone pomidory, pełne witamin A i C oraz likopenu, którego ilość jest większa niż w pomidorach surowych.

Rosja Rosja RUSLAN117/iStock.com

Rosja

Sposobem Rosjan na kaca jest popijanie kwasu chlebowego, który bywa też bazą do zup. Napój ten otrzymuje się przez fermentację chleba razowego z dodatkiem cukru, drożdży, a także owoców.

Kwas chlebowy zawiera witaminy z grupy B, cukry, kwas mlekowy, aminokwasy i sporo magnezu, którego niedobór powoduje drżenie mięśni, nadmierną potliwość i bóle głowy. Magnez to jeden z pierwiastków, którego podczas picia alkoholu tracimy najwięcej.

Niemcy Niemcy GKRPHOTO/iStock.com

Niemcy

Receptą na kaca sąsiadów z zachodniej granicy są rolmopsy - marynowane filety ze śledzia zawijane z cebulką i kiszonym ogórkiem. 

Dietetyk przekonuje, że to śniadanie bogate w elektrolity potrzebne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego, a oprócz tego, jako danie zawierające sfermentowane produkty, jest zdrowe dla jelit, ponieważ zawiera probiotyki.

Południowa Afryka Południowa Afryka NTDANAI/iStock.com

Południowa Afryka

Strusi omlet to z pewnością śniadanie dla kilku osób cierpiących na syndrom dnia poprzedniego, ponieważ jedno strusie jajo jest ekwiwalentem dwóch tuzinów kurzych jaj. Omlet popija się amasi - sfermentowanym mlekiem przypominającym w smaku wiejski twarożek. 

Harju uważa omlet za bardzo odżywczy posiłek, ponieważ jajka to świetne źródło magnezu i żelaza. Pierwiastki te pomogą zredukować objawy kaca, jak zmęczenie czy drżące mięśnie. Amasi jest bogate w probiotyki przywracające prawidłowe pH w organizmie.

Kolumbia Kolumbia REQUEJO_FILMS/iStock.com

Kolumbia

Sancocho to bulion gotowany na mięsie (zazwyczaj na wieprzowinie) z dodatkiem ziemniaków, kukurydzy oraz warzyw.

Składniki zupy zachowują swoje właściwości odżywcze dzięki wolnemu gotowaniu. Dietetyk twierdzi, że bulion doskonale uzupełnia niedobory wody i łagodząco działa na żołądek.

Peru Peru stu_spivack/Flickr.com CC BY-NC 2.0

Peru

Ceviche, czyli sałatka z owocami morza, której składnikami są surowa ryba marynowana w soku z cytrusów, warzywa (np. cebulka, papryczka chili) i owoce (np. awokado), jest remedium na kaca w Peru.

Witamina C obecna w cytrusach wzmacnia system odpornościowy i pomaga przywrócić równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Ryba jest bogata w kwasy omega-3 zapobiegające powstawaniu zakrzepów i zatorów żylnych, a także witaminy z grupy B, łagodzące problemy z bólami głowy i nudnościami.

Meksyk Meksyk David Martin Davies/Flickr.com CC BY-NC 2.0

Meksyk

Dzień po suto zakrapianej imprezie mieszkańcy Meksyku polecają witać sałatką z dodatkiem krewetek oraz menudo - gęstą zupą gotowaną na krowim żołądku z dodatkiem limonki, cebuli, papryczki chili i kolendry. 

Kombinacja warzyw oraz owoców morza dostarczy wielu zróżnicowanych składników odżywczych. Harju radzi jednak zwrócić uwagę na dodatek soku z limonki, który podziała na organizm odświeżająco i ukoi podrażniony żołądek.

Włochy Włochy Mark Richards/Flickr.com CC BY-NC 2.0

Włochy

Włoski sposób na kaca to nie niespodzianka - mieszkańcy tego kraju uciążliwe dolegliwości radzą leczyć podwójnym espresso. 

Według dietetyka kofeina dostarczy energii niezbędnej do wydalenia z organizmu resztek etanolu i pomoże pokonać ból głowy. Jeśli jednak nie pijesz kawy regularnie, nie powinieneś zaparzać mocnego napoju, ani wypijać kilku filiżanek. Nie zapominaj też o piciu wody, ponieważ kofeina ma właściwości odwadniające. 

Francja Francja Wilhelm Lappe/Flickr.com CC BY-NC 2.0

Francja

Cassoulet to mięsno-fasolowa potrawa, na którą składają się mięso świńskie, gęsie oraz kacze. Danie piecze się w glinianych naczyniach. Jego konsystencja to coś pomiędzy fasolką po bretońsku a bigosem. Innym sposobem na kaca jest tradycyjna zupa cebulowa. 

Cassoulet to treściwy posiłek, dzięki któremu nabierzesz energii. I to w zasadzie jego największa zaleta. Dietetyk ostrzega, że nie zawiera on zestawu witamin, który faktycznie pomoże ci zwalczyć syndrom dnia poprzedniego. Zupę cebulową z kolei lepiej zjeść przed planowaną imprezą, ponieważ ser będący jej składnikiem spowalnia przenikanie alkoholu do krwi. 

Indie Indie A Girl With Tea/Flickr.com CC BY-NC 2.0

Indie

Hindusi po zakrapianych imprezach stawiają na napoje. Prym wiodą woda cytrynowa i herbaty ziołowe. 

Harju tłumaczy, że ziołowe napary są bogate w antyoksydanty. Ponadto mają właściwości regenerujące wątrobę oraz pomagające usuwać toksyny z organizmu. Dietetyk radzi zaparzyć herbatę z dodatkiem imbiru lub lawendy, ponieważ pomoże to w walce z mdłościami. Pijąc napar należy, jak w wypadku kawy, również pamiętać o dodatkowym odpowiednim nawodnieniu, bowiem część ziół ma właściwości moczopędne.

Chiny Chiny OXLAEY.com/Flickr.com CC BY-NC 2.0

Chiny

Congee to rodzaj kleiku ryżowego, który często serwuje się na śniadanie. Samą nazwę potrawy można przetłumaczyć jako "ryżowa woda", co doskonale oddaje "złożoność" dania. 

Choć ryż nie zawiera tylu składników odżywczych, żeby uzupełnić te utracone w wyniku picia alkoholu, kleik dobrze nawadnia, a dzięki temu, że przygotowuje się go z dwóch składników, jest lekkostrawny. 

Japonia Japonia sayo ts/Flickr.com CC BY-NC 2.0

Japonia

Umeboshi to marynowane w roztworze z zielonej herbaty i soli morele japońskie. Zazwyczaj dodaje się do nich pachniotki zwyczajnej, która barwi je na czerwono. Ich smak jest słodko-kwaśny. 

Morele są bogate w sód i potas, będące jednymi z najważniejszych elektrolitów (substancje utrzymujące równowagę kwasowo-zasadową) naszego organizmu. Pomagają one poradzić sobie z bólami głowi, mdłościami, a także problemami z równowagą.