Zdarza ci się bezskutecznie stać pod barem, próbując zwrócić na siebie uwagę barmana, który kolejny raz "udaje", że cię nie widzi i obsługuje cię na szarym końcu? Być może nieświadomie popełniasz błędy, które zamiast przyśpieszyć przyjęcie zamówienia skutecznie cię od niego oddala. Jakich błędów trzeba się wystrzegać? Zapytaliśmy o to dwóch profesjonalnych barmanów z wieloletnim doświadczeniem - Marka Posłusznego (13 lat pracy w zawodzie), współzałożyciela Akademii Barmańskiej Flair Factory i Rafała Skrzypaszka barmana z warszawskiego coctail shot-baru Czupito.
Na początek rozróżnienie. Kim jest "gość", a kim jest "klient"? Dla Rafała Skrzypczaka, barmana z ponad dwuletnim stażem, gość to ktoś, do kogo barman za każdym razem podchodzi w indywidualny sposób.
Natomiast "klient" - jak tłumaczy Rafał - w nomenklaturze barowo-restauracyjnej jest nacechowane pejoratywnie. Dlaczego?
To cię może zainteresować:
Z czego wynika świadome pomiijanie w obsłudze przez profesjonalnego barmana tzw. "klientów"?
- tłumaczy Rafał.
Jak się okazuje z doświadczenia Rafała, taka strategia jest skuteczna.
Przy barze, tak samo, jak w życiu codziennym panują jasne zasady, a więc kultura przede wszystkim. Jej brak poskutkuje długim oczekiwaniem na przyjęcie zamówienia.
- mówi Marek Posłuszny, barman i współzałożyciel Akademii Barmańskiej Flair Factory.
Przede wszystkim należy zachowywać się kulturalnie i przyjaźnie. Dla Marka Posłusznego wystarczą proste, życzliwe gesty. Dzięki nim możecie być pewni, że barman zaraz przyjmie wasze zamówienie.
I dodaje:
To cię może zainteresować:
Piwo zwalcza ból głowy skuteczniej niż paracetamol. Naukowcy wyliczyli nawet idealną dawkę
Kulturalnie, przyjaźnie i z uśmiechem, tak należny zachowywać się przy barze i zamawiać drinki. Czego nie wolno robić pod żadnym pozorem?
- mówi Rafał.
Dla Marka osoby, które machają rękami, krzyczą na barmana "ej ty!" albo co gorsza pstrykają palcami, jak na starych filmach zapomnieć o uwadze barmana. Mało tego. Może dojść nawet do sytuacji, w której nikt z obsługi baru nie przyjmie zamówienia od takiego "klienta".
Jakie inne zachowania skutecznie spowolnią przyjęcie zamówienia? Dla Rafałą będzie to przekraczanie linii baru.
Przy zamawianiu na barze mało przydane okażą się również "koneksje".
- wymienia Rafał.
Każdy z nas chce być obsłużony szybko i profesjonalnie. Jedak to przede wszystkim zależy od nas samych. Co poza stworzeniem atmosfery wzajemnego szacunku może zrobić gość, żeby usprawnić pracę barmana?
- mówi Marek Posłuszny.
Dużym ułatwieniem będzie również współpraca z barmanem i powiedzenie mu jaki typ alkoholu preferujemy. Dzięki temu barman będzie mógł odwdzięczyć się wam superdrinkiem i indywidualnym podejściem.