Młodziutka aktorka Emma Watson wraz z włoską projektantką Albertą Ferretti stworzyła letnią kolekcję ''capsule collection''. To raczej skromna kolekcja kilku ubrań (6 do 12 sztuk), które można dowolnie ze sobą łączyć. Pierwsza wspólna kolekcja aktorki i projektantki nosi nazwę ''Pure Threads by Emma Watson Alberta Ferretti'' i składa się z dwóch sukienek, koszuli, spódnicy maksi i dżinsowych szortów. Dominują organiczna bawełna i muślin. Kolekcja jest ekologiczna i wszystkie ubrania wykonane z organicznej bawełny.
Marka EDUN (pochodzi od słowa nude, pisanego na wspak) powstała w 2005 roku. Jej pomysłodawcy to Bono, lidera U2, i jego żony Ali Hewson. Misją firmy EDUN od lat jest produkowanie odzieży z naturalnych surowców, w tym z ekologicznej bawełny, jednocześnie zapewniając stałe zatrudnienie w krajach trzeciego świata, w szczególności w Afryce. EDUN to firma działająca w oparciu o zasady ''trade not aid''- chodzi o wspieranie rozwoju lokalnych społeczności w oparciu o partnerstwo w biznesie, a nie niesienie pomocy charytatywnej. Dwa lata temu koncern LVMH, skupiający tak luksusowe marki jak Louis Vuitton zakupił pakiet akcji w spółce (nieco poniżej 50proc.). Louis Vuitton od lat prowadzi cykl "Core Values", który ma rozwijać świadomość społeczną dotyczącą ocieplenia klimatu i zagrożeń ekologicznych. Do kampanii angażowane są gwiazdy, między innymi: Francis Ford Coppola z córką Sofią, Catherine Deneuve, Keith Richards i Sean Connery. W tym sezonie EDUN z Louis Vuitton przygotował kampanie reklamową, w której główną rolę odgrywa torba, którą na zdjęciu reklamowym trzyma Ali Hewson. Do torebki doczepiony jest breloczek - pierwszy produkt Louis Vuitton wyprodukowany w Afryce. Kampanii towarzyszy hasło "Every journey began in Africa". Bono i Ali (na zdjęciu autorstwa Annie Leibovitz) wzięli udział w kampanii nieodpłatnie, a swoje wynagrodzenie przekazali między innymi fundacji pomagającej ofiarom Czernobyla. Część dochodów z torebki LV/EDUN zostanie przeznaczona na cele charytatywne.
Suno nie jest znaną w Polsce marką, a szkoda. Suno to firma powstała w 2008 r. Założycielem Suno jest Max Osterweis, który wcześniej od lat zbierał, kolekcjonował etniczne materiały z Kenii. Pewnego dnia postanowił wykorzystać swoje zbiory tkanin i w ten sposób powstała etniczna kolekcja Suno. Dzisiaj marka nie tylko odnosi wielkie sukcesy, ale przede wszystkim używa tylko bawełny w Kenii, każda kolekcja zaprojektowana jest przez projektantów, rodowitych mieszkańców Kenii i nawiązuje do tradycji Afryki.
Ubrania z bawełny ekologicznej już od dawna robią furorę. Są otrzymywane na wszystkich etapach produkcji naturalnymi metodami. To również humanitarne produkty, pracujący przy ich wytwarzaniu ludzie zarabiają pieniądze w przyzwoitych warunkach. Firma Outsider Fashion nie tylko szyje z ekologicznych tkanin, ale również projektuje tak, aby ich ubrania szybko nie wyszły w mody. Proste, ze świetnych tkanin ubrania Outsider Fashion można nosić kilka sezonów i za każdym razem wyglądać dobrze. Twórcy kolekcji są przekonani, że nie ilość się liczy lecz jakość.
Znana na Zachodzie forma działająca według zasad sprawiedliwego handlu i ekologii. People Tree sprzedaje nie tylko ubrania dla kobiet i mężczyzn, ale również artykuły związane z wystrojem wnętrz, w tym pościele. Pierwsza kolekcja People Tree pojawiła się czternaście lat temu w Japonii. Pierwszy sklep powstał w 1998 roku, również w Japonii. Na rynek europejskim, dokładnie brytyjski, firma została wprowadzona w 2001 roku. Sukces People Tree polega na tym, że firma wyjątkowo dba o realizację zasad ekologii i Fair Trade'u na wszystkich szczeblach produkcji. Od uprawy bawełny, aż po pakowanie gotowych produktów. Bawełna, a nawet barwniki wykorzystywane do produkcji ubrań People Tree są oczywiście ekologiczne. People Tree współpracuje z kilkudziesięcioma firmami w 15 krajach. Wszystkie firmy działają według zasad sprawiedliwego handlu. Ubrania można zamówić w internetowy sklepie. Emma Watson już od kilku lat pomaga People Tree stworzyć kolekcję skierowaną do młodszego odbiorcy (Emma Watson na zdjęciu)
Kolekcje z bawełny organicznej na stałe weszły w skład oferty wielu sieciówek. Najnowsza linii organic cotton marki H&M stanowi kontynuację metody wypróbowanej w poprzednich sezonach. kolekcja powstała z organicznej bawełny. Luźne fasony, naturalne kolory, proste kroje i minimum wykończeń, zero zbędnych detali. Damskie ubrania z kolekcji organicznej kosztują od 39,90 zł do 149 zł.
Moda na ekologiczne ubrania dosięgła także bieliznę. Zakupić już można pierwszy biustonosz, którego produkcja nie wpłynęła na emisję CO2. Stanik brytyjskiej marki Marks and Spencer powstał w fabryce korzystającej tylko z energii naturalnej. Ekologiczna bielizna powstała na Sri Lance, w fabryce, w której energię pozyskuje się za pomocą paneli słonecznych i małej elektrowni wodnej. Z kolei, aby zrównoważyć dwutlenek węgla emitowany do atmosfery przy produkcji bielizny pracownicy fabryki co roku sadzą 6 tysięcy drzew. Większość z drzew to naturalnie rosnące na Sri Lance gatunki, które wzbogacą jej dziką przyrodę. Ekologiczna bielizna M&S jest dostępna on-line. Linia Autograph Leaves składa się z 4 rodzajów biustonoszy, 3 różnych rodzajów fig oraz zestawu podwiązek.