Zakazane reklamy

W polskiej reklamie - nowość! Z żądaniem wycofania reklamy wystąpił urażony porównywaniami do modela mężczyzna. Seks, kłamstwa i photoshop - to inne najczęściej występujące powody zakazania emisji reklamy.

Mężczyzna idealny

W filmach reklamowych dezodorantów Old Spice pojawia się aktor, który zwracając się bezpośrednio do kobiet, prosi o porównanie jego wyrzeźbionego torsu z garniturem mięśniowym partnera adresatki. Widz, który poczuł się urażony reklamą i złożył przed Radą Etyki Reklamy wniosek o zakazanie emisji, uważa, że reklama poniża normalnych mężczyzn. Normalnych, czyli odbiegających wyglądem od aktora. Co ciekawe, reklama ta cieszy się w internecie dużym powodzeniem i ogólnie uznawana jest za dowcipną i nakręconą z przymrużeniem oka. Pomysłowe spoty doceniła także branża reklamowa, wyróżniając je m.in. nagrodą Emmy.

Rachel Weisz. Rachel Weisz. L'oreal

Wyretuszowana Rachel Weisz

Aktorka Rachel Weisz ostro wypowiada się na temat stosowania przez koleżanki po fachu środków pozwalających na odmładzanie twarzy (botoksu, wypełniaczy). Sama padła jednak ofiarą nadgorliwego grafika i retuszera, który używając wszystkich możliwych narzędzi danych przez technikę komputerową, nienaturalnie wygładził jej twarz. 41-letnia Rachel wygląda na zdjęciu produktów reklamujących preparaty przeciwzmarszczkowe na o dwie dekady młodszą. Chociaż nawet dwudziestolatki mają na skórze pory i zmarszczki mimiczne...

Reklama maskary z Taylor Swift zakazana Reklama maskary z Taylor Swift zakazana Fot. Materiały promocyjne

Taylor Swift i (nie) jej rzęsy

W reklamie tuszu do rzęs znanej amerykańskiej firmy, piosenkarka Taylor Swift prezentuje nienaturalnie długie i gęste rzęsy. W Wielkiej Brytanii takich kłamstw się nie sprzedaje. Prężnie działająca tam Advertising Standards Authority zakazuje emisji reklam, które naginają rzeczywistość. Jeśli produkt nie gwarantuje pokazanego w reklamie efektu, należy o tym konsumentów poinformować albo przedstawić zdjęcie prawdziwego rezultatu. Kropka.

Gładka Julia Roberts

Julia Roberts jest piękna, utalentowana i ma zniewalający uśmiech. Ma już jednak swoje lata i ani cudowne geny, ani żaden kosmetyk kolorowy nie jest w stanie wygładzić jej skóry na twarzy. A to sugerowała reklama podkładu znanej francuskiej marki, której produkty aktorka firmuje swoją twarzą. Zwłaszcza, że wystarczy porównać zdjęcia aktorki i ''wyprasowaną reklamę'', żeby dość do wniosku, że coś tu nie gra...  Sama Roberts nie raz mówiła, że pogoń za młodością uważa za płytką.

Wiecznie młoda Christy Turlington

Która z nas nie chciałaby mieć w swojej kosmetyczce produktu, który działa jak gumka myszka? Z reklamy podkładu, w którym wystąpiła Christy Turlington wynikało, że oto udało się cudowny kosmetyk stworzyć. Na zdjęciu reklamowym część twarzy modelki jest naturalna - ze zmarszczkami, przebarwieniami, widocznymi porami, a część - pomalowana podkładem. Potraktowane kosmetykiem fragmenty były gładkie, promienne i o równym kolorycie. I znowu zadziałała Advertising Standards Authority, nakazując wycofanie reklamy. Nie pomogło nawet umieszczenie małymi literkami informacji, że zdjęcie zostało przetworzone komputerowo.

Dakota Fanning Dakota Fanning Mat.prasowe

Prowokująca Dakota Fanning

Wydawać by się mogło, że Stany Zjednoczone są o wiele bardziej wyczulone na punkcie seksualności niż Wielka Brytania. To jednak w Anglii zakazano reklamy perfum Marca Jacobsa Oh, Lola! Reklamowała je 17-letnia wówczas aktorka Dakota Fanning. W Wielkiej Brytanii uznano, że reklama epatuje seksem, sprawiając, że dziecko staje się obiektem seksualnym. W tłumaczeniach, że reklama nie promuje niczego złego, na pewno nie pomogła nazwa perfum, nawiązująca do postaci Lolity z powieści Vladimira Nabokova o tym samym tytule.

Zbyt wiele seksu

Reklama perfum Yves Saint Laurenta przedstawiająca nagą modelkę Sophie Dahl nie mogła być wywieszona w miejscach położonych w bliskości angielskich przedszkoli i szkół. Chociaż nie było na niej widać narządów płciowych, to zdaniem zajmującej się oceną reklam komisji, pozycja i wyraz twarzy modelki wystarczająco mocno sugerują seksualną ekstazę.

Kampania Unhate Benetton Kampania Unhate Benetton mat. prasowe Benneton

Zakazane pocałunki

Pod koniec 2011 roku serię zdjęć reklamowych opublikowała słynąca z kontrowersyjnych reklam firma odzieżowa Benetton. W kampanii o haśle ''Unhate'' pokazano całujących się przywódców politycznych i religijnych. Watykan natychmiast zareagował na zdjęcie papieża Benedykta XVI całującego imama Ahmeda al-Tayeb. Zanim dosżło do oficjalnej interwencji, firma sama wycofała reklamę. Efekt burzy wokół marki został osiągniety, a reklamę można bez problemu zobaczyć w sieci.

Więcej o: