Zakazane reklamy

W polskiej reklamie - nowość! Z żądaniem wycofania reklamy wystąpił urażony porównywaniami do modela mężczyzna. Seks, kłamstwa i photoshop - to inne najczęściej występujące powody zakazania emisji reklamy.
Reklama Old Spice Reklama Old Spice youtube.com

Mężczyzna idealny

W filmach reklamowych dezodorantów Old Spice pojawia się aktor, który zwracając się bezpośrednio do kobiet, prosi o porównanie jego wyrzeźbionego torsu z garniturem mięśniowym partnera adresatki. Widz, który poczuł się urażony reklamą i złożył przed Radą Etyki Reklamy wniosek o zakazanie emisji, uważa, że reklama poniża normalnych mężczyzn. Normalnych, czyli odbiegających wyglądem od aktora. Co ciekawe, reklama ta cieszy się w internecie dużym powodzeniem i ogólnie uznawana jest za dowcipną i nakręconą z przymrużeniem oka. Pomysłowe spoty doceniła także branża reklamowa, wyróżniając je m.in. nagrodą Emmy.

Rachel Weisz. Rachel Weisz. L'oreal

Wyretuszowana Rachel Weisz

Aktorka Rachel Weisz ostro wypowiada się na temat stosowania przez koleżanki po fachu środków pozwalających na odmładzanie twarzy (botoksu, wypełniaczy). Sama padła jednak ofiarą nadgorliwego grafika i retuszera, który używając wszystkich możliwych narzędzi danych przez technikę komputerową, nienaturalnie wygładził jej twarz. 41-letnia Rachel wygląda na zdjęciu produktów reklamujących preparaty przeciwzmarszczkowe na o dwie dekady młodszą. Chociaż nawet dwudziestolatki mają na skórze pory i zmarszczki mimiczne...

Reklama maskary z Taylor Swift zakazana Reklama maskary z Taylor Swift zakazana Fot. Materiały promocyjne

Taylor Swift i (nie) jej rzęsy

W reklamie tuszu do rzęs znanej amerykańskiej firmy, piosenkarka Taylor Swift prezentuje nienaturalnie długie i gęste rzęsy. W Wielkiej Brytanii takich kłamstw się nie sprzedaje. Prężnie działająca tam Advertising Standards Authority zakazuje emisji reklam, które naginają rzeczywistość. Jeśli produkt nie gwarantuje pokazanego w reklamie efektu, należy o tym konsumentów poinformować albo przedstawić zdjęcie prawdziwego rezultatu. Kropka.

Julia Roberts w zakazanej przez brytyjski sąd reklamie Julia Roberts w zakazanej przez brytyjski sąd reklamie Fot. Splash News Splash News/EAST NEWS

Gładka Julia Roberts

Julia Roberts jest piękna, utalentowana i ma zniewalający uśmiech. Ma już jednak swoje lata i ani cudowne geny, ani żaden kosmetyk kolorowy nie jest w stanie wygładzić jej skóry na twarzy. A to sugerowała reklama podkładu znanej francuskiej marki, której produkty aktorka firmuje swoją twarzą. Zwłaszcza, że wystarczy porównać zdjęcia aktorki i ''wyprasowaną reklamę'', żeby dość do wniosku, że coś tu nie gra...  Sama Roberts nie raz mówiła, że pogoń za młodością uważa za płytką.

Christy Turlington w reklamie Maybelline Christy Turlington w reklamie Maybelline Fot. Mat. prasowe

Wiecznie młoda Christy Turlington

Która z nas nie chciałaby mieć w swojej kosmetyczce produktu, który działa jak gumka myszka? Z reklamy podkładu, w którym wystąpiła Christy Turlington wynikało, że oto udało się cudowny kosmetyk stworzyć. Na zdjęciu reklamowym część twarzy modelki jest naturalna - ze zmarszczkami, przebarwieniami, widocznymi porami, a część - pomalowana podkładem. Potraktowane kosmetykiem fragmenty były gładkie, promienne i o równym kolorycie. I znowu zadziałała Advertising Standards Authority, nakazując wycofanie reklamy. Nie pomogło nawet umieszczenie małymi literkami informacji, że zdjęcie zostało przetworzone komputerowo.

Dakota Fanning Dakota Fanning Mat.prasowe

Prowokująca Dakota Fanning

Wydawać by się mogło, że Stany Zjednoczone są o wiele bardziej wyczulone na punkcie seksualności niż Wielka Brytania. To jednak w Anglii zakazano reklamy perfum Marca Jacobsa Oh, Lola! Reklamowała je 17-letnia wówczas aktorka Dakota Fanning. W Wielkiej Brytanii uznano, że reklama epatuje seksem, sprawiając, że dziecko staje się obiektem seksualnym. W tłumaczeniach, że reklama nie promuje niczego złego, na pewno nie pomogła nazwa perfum, nawiązująca do postaci Lolity z powieści Vladimira Nabokova o tym samym tytule.

Zbyt wiele seksu

Reklama perfum Yves Saint Laurenta przedstawiająca nagą modelkę Sophie Dahl nie mogła być wywieszona w miejscach położonych w bliskości angielskich przedszkoli i szkół. Chociaż nie było na niej widać narządów płciowych, to zdaniem zajmującej się oceną reklam komisji, pozycja i wyraz twarzy modelki wystarczająco mocno sugerują seksualną ekstazę.

Kampania Unhate Benetton Kampania Unhate Benetton mat. prasowe Benneton

Zakazane pocałunki

Pod koniec 2011 roku serię zdjęć reklamowych opublikowała słynąca z kontrowersyjnych reklam firma odzieżowa Benetton. W kampanii o haśle ''Unhate'' pokazano całujących się przywódców politycznych i religijnych. Watykan natychmiast zareagował na zdjęcie papieża Benedykta XVI całującego imama Ahmeda al-Tayeb. Zanim dosżło do oficjalnej interwencji, firma sama wycofała reklamę. Efekt burzy wokół marki został osiągniety, a reklamę można bez problemu zobaczyć w sieci.

Więcej o:
Komentarze (5)
Zakazane reklamy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • parowkowa

    Oceniono 26 razy 18

    W jakim chorym kraju ja zyje. Zakazali JEDYNEJ reklamy gdzie facet nie wygladal jak oblech spod dworca poniewaz "wpedzala w kompleksy" biednych oblechow spod dworca (tzn przecietnego polaka powyzej 40 r.z.) a reklam gdzie chamsko wycinaja polowe ciala kobietom, i wymazuja zmarszczki do tego stopnia ze twarze wygladaja jak maski nie zakazuja? No tak, bo to by oznaczalo ze musieli by zakazac 99proc reklam. W reklamie pracuja najwieksze patalachy, dlatego ten rynek wyglada jak wyglada. Agencje reklamowe zmieniaja miasta w fawele, jakby mogli to wszytsko reklamowaliby pornografia. Jak ktos sie nawet do urzedu nie nadaje to trafia do agencji reklamowej

  • quiconque

    Oceniono 3 razy 3

    czy oni muszą tak mordy drzeć w tych reklamach ?

  • maxxximus31

    Oceniono 1 raz 1

    Myślę, że to za mocny osąd :) Żyjemy w świecie nadpodaży i wykreowanej mody na wieczną młodość. W dodatku seks stał się towarem, a reklamę tabletek na potencję możesz zobaczyć tuż obok reklamy ptasiego mleczka ze znakiem zatrzeżone ;) W tym świecie jedyny wskaźnik rozwoju państw to wkaźnik poziomu konsumpcji. Im więcej wydajemy, tym kraj się bardziej rozwija ;))))

    Agnecje robią to za co im płacą: próbują na wszelki sposób wesprzeć sprzedaż. Ludzie to wciąż zwierzęta i robią to co im podpowiada instynkt. Przecież większość ludzi nie chce się starzeć, więc chwytają się mirażu roztoczonego przez reklamę.

    Dlatego jestem za znacznym ograniczeniem i kontrolą reklam oraz możliwością wprowadzenia bardzo wysokich kar dla nierzetelnych reklamodawców. Jak widzę reklamę jogurtu, który wspiera dobre samopoczucie, to mi się nóż w kieszeni otwiera, a w Polsce ludzie jak barany wierzą w to...

    Jeśli ludzie nie są w stanie sami odseparować bzdetów od prawdy i obronić się przed kłamstwem, to jestem za wprowadzeniem ostrej selekcji reklam.

    Co do reklamy Old Spice. To mnie razi w niej tylko jedno - sprowadzanie wszystkiego do kwestii wyglądu. A przecież same kobiety oburzają się na facetów, że oni zwracają uwagę tylko na wygląd. No cóż...

  • atr.eju

    0

    no cóż, reklamy nie zawsze są trafione, czasami kontrowersyjne, ale chyba grunt by działały? Przynajmniej, jeśli mają coś dobrego powodować. Tutaj na przykład można poczytać o reklamie www.prawy.pl/gospodarka/6792-jak-zaprojektowac-skuteczna-ulotke co zrobić aby była skuteczna, ale i tak moim zdaniem większość stawia na kontrowersje ;-)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX