Tramwaje 13N - jakie były 50 lat temu...

Od Nowego Roku historyczne ?parówki? zostały wycofane i przestały jeździć po warszawskich szynach. A że mamy do nich sentyment, postanowiłyśmy przyjrzeć się im z bliska.

Zarys historyczny...

Tramwaj 13N to pierwszy szybkobieżny polski tramwaj (pierwsza warszawska linia tramwajowa uruchomiona była w 1866 r.). Został zbudowany w lipcu 1959 roku przez firmę Konstal w Chorzowie. Projekt tego modelu został zaczerpnięty z czeskiego tramwaju Tatra T1. We wrześniu tego samego roku, tramwaj przetransportowano do Warszawy i dopuszczono do ruchu liniowego.

Zobacz więcej w zbiorach NAC.

Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.

Trzeba było co nieco poprawić...

Do 1969 roku, a więc 10 lat po wypuszczeniu pierwszego modelu, na warszawskie szyny wyjechały aż 834 wagony! W pewnym momencie, tramwaje 13N były najważniejszym środkiem warszawskiego transportu komunikacji miejskiej.

Pierwsze lata testowania "parówki" wykazały, że jest ona nieco awaryjna. Władze czym prędzej zadecydowały, o wprowadzeniu technicznych poprawek w budowie tramwaju. Dzięki tej akcji, jakość wytwarzanych wagonów w kolejnych latach zdecydowanie poprawiła się.

Zobacz więcej w zbiorach NAC.

Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.

Nie bez kozery zwany był "parówką"

Tramwaje te były małe i ciasne. Nazywano je także "trumnami" ze względu na smukły kształt. Fotele z miękkim obiciem były ustawione tak blisko siebie, że dorośli w obawie o swoje kolana, siadali na nich bokiem.

Zobacz więcej w zbiorach NAC.

Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.

"Film" nad przednią szybą

Wagony miały dzieloną przednią szybę oraz zainstalowane nad nią okienko, w której znajdowała się informacja o przystanku docelowym. Warszawiacy nazywali ową zawieszoną  informację "filmem". Początkowo stanowisko motorniczego było zupełnie oddzielone od reszty wagonu, dopiero w kolejnych latach odgrodzono je osobną kabiną. Wagony były wyposażone w trzy pary harmonijkowych drzwi.

Zobacz więcej w zbiorach NAC.

Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.

Gratka dla kolekcjonerów

Do końca 2012 roku tramwaje 13N miały  być ostatecznie wycofane z użytku. Część z wagonów trafiła na sprzedaż. Cena była dość niska (ok. 10 tyś. zł)  więc Ci, co darzyli sentymentem ten model, mogli go sobie kupić. Pozostałe trafiły na złom. W ostatnią noc sylwestrową odbył się pożegnalny kurs 13N. Zainteresowani mogli przejechać się historycznym wozem na trasie Piaski - Metro Wilanowska.

Zachowane boczne tablice zostały wystawione na licytację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Zobacz więcej w zbiorach NAC.

Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.

Ciekawostka

Czy wiedziałaś, że tramwajem 13N kierował główny bohater, popularnego swego czasu serialu "Miodowe lata" - Karol Krawczyk? A czy pamiętacie animowany film "Tytus, Romek i Atomek wśród złodziei marzeń"?  Właśnie wagon 13N posłużył głównym bohaterom za kosmiczny statek!

Zobacz więcej w zbiorach NAC.

Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.

Partnerem Projektu jest Narodowe Archiwum Cyfrowe www.nac.gov.pl.

Więcej o: