Tramwaj 13N to pierwszy szybkobieżny polski tramwaj (pierwsza warszawska linia tramwajowa uruchomiona była w 1866 r.). Został zbudowany w lipcu 1959 roku przez firmę Konstal w Chorzowie. Projekt tego modelu został zaczerpnięty z czeskiego tramwaju Tatra T1. We wrześniu tego samego roku, tramwaj przetransportowano do Warszawy i dopuszczono do ruchu liniowego.
Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.
Do 1969 roku, a więc 10 lat po wypuszczeniu pierwszego modelu, na warszawskie szyny wyjechały aż 834 wagony! W pewnym momencie, tramwaje 13N były najważniejszym środkiem warszawskiego transportu komunikacji miejskiej.
Pierwsze lata testowania "parówki" wykazały, że jest ona nieco awaryjna. Władze czym prędzej zadecydowały, o wprowadzeniu technicznych poprawek w budowie tramwaju. Dzięki tej akcji, jakość wytwarzanych wagonów w kolejnych latach zdecydowanie poprawiła się.
Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.
Tramwaje te były małe i ciasne. Nazywano je także "trumnami" ze względu na smukły kształt. Fotele z miękkim obiciem były ustawione tak blisko siebie, że dorośli w obawie o swoje kolana, siadali na nich bokiem.
Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.
Wagony miały dzieloną przednią szybę oraz zainstalowane nad nią okienko, w której znajdowała się informacja o przystanku docelowym. Warszawiacy nazywali ową zawieszoną informację "filmem". Początkowo stanowisko motorniczego było zupełnie oddzielone od reszty wagonu, dopiero w kolejnych latach odgrodzono je osobną kabiną. Wagony były wyposażone w trzy pary harmonijkowych drzwi.
Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.
Do końca 2012 roku tramwaje 13N miały być ostatecznie wycofane z użytku. Część z wagonów trafiła na sprzedaż. Cena była dość niska (ok. 10 tyś. zł) więc Ci, co darzyli sentymentem ten model, mogli go sobie kupić. Pozostałe trafiły na złom. W ostatnią noc sylwestrową odbył się pożegnalny kurs 13N. Zainteresowani mogli przejechać się historycznym wozem na trasie Piaski - Metro Wilanowska.
Zachowane boczne tablice zostały wystawione na licytację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.
Czy wiedziałaś, że tramwajem 13N kierował główny bohater, popularnego swego czasu serialu "Miodowe lata" - Karol Krawczyk? A czy pamiętacie animowany film "Tytus, Romek i Atomek wśród złodziei marzeń"? Właśnie wagon 13N posłużył głównym bohaterom za kosmiczny statek!
Lubisz nasze artykuły? zostań fanem i kliknij tutaj.
Partnerem Projektu jest Narodowe Archiwum Cyfrowe www.nac.gov.pl.