O tych warzywach lepiej nie zapominać!

Każdy wie, że warzywa są zdrowe. Często jednak zapominamy o ich systematycznym spożywaniu, zupełnie nie zdając sobie sprawy z tego jak wspomagają nasze zdrowie i wygląd. Które z nich powinny stanowić podstawę naszej diety?
Pomidory mogą chronić skórę przed poparzeniami słonecznym i szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Pomidory mogą chronić skórę przed poparzeniami słonecznym i szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Pomidory RADEK KRUPINSKI/AGENCJA GAZETA

Pomidory

To przyjaciele twojej skóry. Są bogate w cenne witaminy i minerały. Znajdziemy tam witaminy: C, K, E, B1, B2, B3, B6, kwas foliowy i biotynę. Ze składników mineralnych, pomidory najbogatsze są w potas, sód, fosfor, magnez, wapń, żelazo, miedź, cynk, mangan.

To jednak nie wszystko, bo znajdują się w nich również duże ilości likopenu, cennego antyutleniacza, mającego właściwości antynowotworowe i chroniące przed chorobami serca. Przyswajalność likopenu znacznie wzrasta, jeśli pomidory gotowane są z dodatkiem oliwy z oliwek.


Oferta partnera: Kup dietę i schudnij do Sylwestra!

Właściwości czosnku Właściwości czosnku Fot. Shutterstock

Czosnek

Ząbki czosnku, których używamy głównie w kuchni maja wiele cennych właściwości wykorzystywanych od wiek wieków w leczeniu. Zgnieciony ząbek wydziela alicin (S-tlenku disulfidu diallilowego, S-allilo-2-propenotiosulfinianu). To właśnie ta substancja jest najbardziej wartościowa w tym warzywie. Ma ona silniejsze działanie niż tetracyklina czy penicylina.

Działa bakteriobójczo i pomaga zwalczać grzyby. Działa przeciwzakrzepowo i również zaliczamy go do przeciwutleniaczy.

W chorobie i po chorobie.

Czosnek warto spożywać po kuracjach antybiotykami. Dzięki swoim właściwościom odbudowuje zniszczoną florę bakteryjną w naszych jelitach. Badania wykazały, że czosnek silnie oddziałuje na trzustkę i pobudza ją do wydzielania insuliny. Dzięki tej swojej unikalnej właściwości jest szczególnie polecany cukrzykom.

Słodkie ziemniaki są pełne beta-karotenu, który zapobiega uszkodzeniom komórek i przedwczesnemu starzeniu się. Słodkie ziemniaki są pełne beta-karotenu, który zapobiega uszkodzeniom komórek i przedwczesnemu starzeniu się. Słodkie ziemniaki

Słodkie ziemniaki

Słodkie ziemniaki są pełne beta-karotenu, który zapobiega uszkodzeniom komórek i przedwczesnemu starzeniu się.

Beta-karoten jest naturalnym barwnikiem występującym w roślinach. Ludzki organizm przekształca w witaminę A. Co ważne, zażywanie beta-karotenu (w formie pożywienia czy tabletek) jest bezpieczniejsze, aniżeli łykanie witaminy A, gdyż gromadzona jest ona w wątrobie (ryzyko hiperwitaminozy), natomiast nadmiar beta-karotenu wydalany jest wraz z resztkami pokarmowymi, ale też magazynowany w tkance tłuszczowej.

papryka papryka fot. Shutterstock

Papryka

Papryka może być nazywana warzywem młodości. Mieszając ze sobą wszystkie jej rodzaje, uzyskujemy komplet witamin i substancji zapewniających nam zdrowy i młody wygląd, a także zdrowie wewnętrzne. Warto ją spożywać zarówno na surowo, jak i jako dodatek do innych potraw.

Jeśli chodzi o urodę - największym sprzymierzeńcem będzie papryka czerwona. To cenne źródło witaminy C, która wzmacnia naszą odporność, a także pomaga w walce ze zmarszczkami. Zawiera też rutynę, która doskonale radzi sobie w walce z kruchymi naczynkami.

Papryka zielona z kolei polecana jest paniom, które akurat są na diecie, ponieważ jest ona niskokaloryczna. Zawiera dużo kwasu foliowego i w związku z tym jest polecana przyszłym mamom. Jest także bogactwem witamy młodości - witaminy E.

Marchewka

Hasło przewodnie? Dożo minerałów - mało kalorii! Warzywko doskonale nadaje się dla osób, które dbają o linię, a poza tym jest bardzo zdrowa. Poprawia koloryt i jędrność skóry, kondycję włosów i paznokci, wzrok, a nawet przyspiesza przemianę materii! Najbardziej znany jest z, największej pośród warzyw, ilości beta-karotenu, o którym już wspominaliśmy.

Innymi korzystnymi dla skóry minerałami są: żelazo, potas, fosfor, miedź, cynk, magnez, wapń, jod, witaminy B1, B2, PP, K, C oraz z grupy B. Przyspieszają one jej regenerację, dbają o ujędrnienie, a także mocne włosy i paznokcie!

Poprawia koloryt skóry i wspomaga wytwarzanie

Burak Burak Shutterstock

Buraki

Zdecydowanie cenimy jego walory smakowe, szczególnie na Święta, nie wiedząc, bądź nie interesując się jego właściwościami wpływającymi na nasze zdrowie.

Buraki zawierają dużo pierwiastków mineralnych: żelaza, wapnia, magnezu, potasu. Składniki te rozpuszczają się w wodzie, więc lepiej nie gotować buraków, chyba że w zupie.

Najbardziej wartościowy jest dla nas sok z buraków! Działa krwiotwórczo, zapobiega anemii, a co więcej, wspomaga leczenie białaczki. Buraczane antocyjany, czyli barwniki należące do polifenoli (antyutleniaczy) czterokrotnie zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki. Mają silne działanie antynowotworowe - neutralizują wolne rodniki, chroniąc komórki przed rakiem i spowalniając procesy starzenia się.

Żurawina Żurawina Fot. Wiesław Karliński

Żurawina

To wprawdzie nie warzywo, ale kobiety nie powinny o niej zapominać, szczególnie te, które mają problemy z infekcjami dróg moczowych. Regularne spożywanie żurawiny, bądź suplementu diety może skutecznie zapobiegać przykrym dolegliwościom.