Rusz się latem! Sposoby na aktywny relaks

.
Nordic Walking Nordic Walking Shutterstock.com

Nordic Walking

Ta coraz popularniejsza dyscyplina sportowa, która zyskała u nas wielu zwolenników. Marsze ze specjalnymi kijkami (często mylonymi z kijkami do trekkingu - a to nie to samo!) angażują więcej mięśni, niż zwykły chód. Dzięki kijkom i prawidłowej technice marszu można spalić więcej kalorii, niż podczas analogicznego spaceru bez kijków, dodatkowo pracujemy nad mięśniami: ramion, bicepsami, tricepsami, mięśniami klatki piersiowej i brzucha. To dyscyplina, którą w przeciwieństwie np. do biegania, uprawiać mogą osoby starsze i o słabszych mięśniach czy stawach. Specjalne kijki są tak skonstruowane, że podczas wspomaganego nimi chodzenia odciążane są stawy i kręgosłup. I najważniejsze - chodzić można wszędzie. O ile trekking uprawiamy w górach, nordic walking możemy praktykować wszędzie - w lesie, w parku, chodząc ulicami miasta, na plaży - niezależnie od podłoża.

Rolki Rolki Shutterstock.com

Rolki

Ten rodzaj aktywności swoją popularność przeżywał w latach 90., kiedy trudno było wyjść do parku w większym mieście i nie spotkać grupek dzieci i nastolatków jeżdżących na rolkach. I bardzo dobrze! To dyscyplina, która nie wymaga szczególnych umiejętności i nakładów finansowych (porządne rolki kosztują tyle, co zwykłe sportowe buty), a bardzo skutecznie pomaga spalić kalorie i zadbać o kondycje fizyczną. Ponieważ w trakcie jazdy angażowane są głownie dolne partie ciała, rolki szczególnie przydatne są dla osób, którym zależy na wzmocnieniu nóg. Wybierając ten sport trzeba pamiętać, żeby zachować umiar, gdy w przeszłości miewaliśmy problemy z kolanami. Rolki są tanie, małe (nie będziesz mieć problemu ze schowaniem ich nawet w najmniejszym mieszkaniu), a jazda na nich nie jest skomplikowana. Zimą możesz zamienić je na łyżwy - jazda na hokejowych prawie niczym się nie różni. W dodatku podczas szaleństw na rolkach spalasz więcej kalorii niż np. jeżdżąc na rowerze.

 

Jeździj na rowerze Jeździj na rowerze Pinterest.com

Rower

To pojazd, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Rower świetnie wpływa na kondycję, pozwala odbywać nawet dalekie wycieczki czy uniknąć korków w mieście. Kolarze to grupa osób szczególnie narażona na schorzenia narządu ruchu, ale rower jest również narzędziem pozwalającym na szybszy powrót do formy osobom w trakcie rehabilitacji po skręceniach i uszkodzeniach stawów skokowych czy kolanowych. Jak to możliwe, że ten sam mechanizm może jednocześnie pomagać i szkodzić? We wszystkim należy zachować umiar. Jeśli czujesz, że opór, jaki stawiają pedały jest za duży, a kolana zaczynają nieprzyjemnie dokuczać, zwolnij, zatrzymaj się i odpocznij. Spróbuj jazdy po innej nawierzchni, po płaskim terenie, na innym biegu.

Skakanka Skakanka Shutterstock.com

Skakanka

Tylko przy pomocy skakanki możemy zafundować sobie doskonały trening kardio. Rytmiczne podskoki poprawiają wytrzymałość, koordynację ruchową i zwinność. Osoba ważąca 65 kg może w ten sposób spalić nawet 390 kcal w 30 minut! Skoki na skakance mogą stanowić również doskonały sposób na rozgrzewkę przed innym treningiem.

Bieganie Bieganie Pinterest.com

Bieganie

Bieg przez godzinę (km przez 3,40 min) - 1200 kcal, (km przez 5 min) - 1000 kcal.  Bieganie jest najskuteczniejszą formą aktywności, bo dzięki niej możemy spalić najwięcej kalorii. Przy szybszym tempie,w  przeciągu godziny nawet 1200 kcal! Oprócz tego jako trening typu kardio gwarantuje również skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej. Jest skuteczną formą zdrowego odchudzania. Systematyczne bieganie zmniejsza ciśnienie krwi i obniża poziom złego cholesterolu. Najlepiej jest biegać rano, przed śniadaniem - wówczas tkanka tłuszczowa spalana jest najszybciej!  Trening aerobowy najlepiej rozpoczynać, gdy zapas glikogenu jest najmniejszy. Skracamy wówczas czas przeznaczony na ćwiczenia. Najlepszą porą jest właśnie wczesny poranek. Bieg przez godzinę (km przez 3,40 min) - 1200 kcal, (km przez 5 min) - 1000 kcal.

Nordic blading, trening, fitness, Nordic blading, trening, fitness,

Nordic blading

To dyscyplina, która łączy zalety jazdy na rolkach z tymi, które niesie uprawianie nordic walking. Mało popularna w Polsce, angażuje zarówno górne jak i dolne partie mięśni. Jeździe na specjalnych nartorolkach terenowych towarzyszy odpychanie się kijkami. Dzięki temu łatwiej jest utrzymać równowagę, a trening jest bardzo efektywny - w czasie tego rodzaju aktywności zużywamy więcej energii niż podczas zwykłej jazdy na rolkach, angażujemy więcej mięśni. Nordic blading to doskonała dyscyplina dla osób, które lubią narciarstwo biegowe, a nie chcą rezygnować z niego w okresie, kiedy brakuje śniegu. Dla fanów białego szaleństwa to również dobry sposób na przygotowanie się do sezonu narciarskiego i unikniecie kontuzji na stoku.