Sposób żywienia dopasowany do sylwetki. Jak jeść, aby niwelować mankamenty figury?

Dzięki określeniu typu budowy ciała zdecydowanie łatwiej jest opracować właściwy plan treningowy oraz odpowiednią dietę przynoszącą pożądane rezultaty. Doktor William H. Sheldon wyróżnił trzy typy sylwetek oraz odpowiednie dla nich wskazówki dotyczące odżywiania. Sprawdź, które z nich powinnaś zacząć stosować na co dzień.
Sposób żywienia dopasowany do sylwetki. Jak jeść, aby niwelować mankamenty figury? Sposób żywienia dopasowany do sylwetki. Jak jeść, aby niwelować mankamenty figury? Fot. Shutterstock

Trzy typy budowy ciała

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

Idea dopasowania sposobu odżywania do typu sylwetki została opracowana przez amerykańskiego doktora - Williama Herberta Sheldona na podstawie analizy figur ponad czterech tysięcy studentów. "Typologia Sheldona" wyróżnia trzy podstawowe typy sylwetek na podstawie proporcji budowy ciała. Są to typ ektomorficzny, mezomorficzny oraz endomorficzny. Większość ludzi nie jest odzwierciedleniem danego typu, a połączeniem konkretnych cech właściwych dla poszczególnych sylwetek.

Dla każdego z wyróżnionych modeli sylwetek dopasowano konkretne wskazówki dotyczące odżywiania. O jakich mowa?

Typ ektomorficzny Typ ektomorficzny Fot. Shutterstock

1. Typ ektomorficzny - delikatna, smukła budowa ciała

Charakterystyka: ludzie posiadający taką budowę ciała często są określani jako "szczupli z natury". Charakterystycznymi elementami ich sylwetki są wąskie biodra i ramiona, chude i długie kończyny oraz zazwyczaj płaski brzuch. Mają bardzo lekko zarysowane mięśnie, które są praktycznie niewidoczne. W ich ciele znajduje się niewielki procent tkanki tłuszczowej, gdyż zazwyczaj mają bardzo szybką przemianę materii i trudno im przybrać na wadze. Często borykają się z niedowagą.

Zalecany sposób odżywiania:
Aby nadać takiej sylwetce zdrowszego wyglądu zaleca się spożywanie około sześciu posiłków dziennie. Nie musisz ograniczać wielkości porcji, pamiętaj jednak aby na Twoim talerzu znalazły się pełne ziarna, warzywa oraz produkty zawierające zdrowe tłuszcze. Ważne jest, aby około 30% wszystkich kalorii spożywanych w ciągu dnia pochodziło z tłuszczu.

Wzbogać swój jadłospis o: dużo orzechów oraz pestek, suszone oraz świeże owoce, rośliny strączkowe, awokado, produkty pełnoziarniste oraz oleje roślinne.

Typ mezomorficzny Typ mezomorficzny Fot. Shutterstock

2. Typ mezomorficzny - umięśnione, atletyczne ciało

Charakterystyka: to najbardziej umięśniony i postawny typ sylwetki. Takie zbite ciało według doktora Sheldona jest nie tylko zasługą ćwiczeń, ale przede wszystkim uwarunkowań genetycznych, które odpowiadają za kombinację mięśni oraz strukturę kości. Posiadacze takie ciała zazwyczaj mają umięśnione ramiona oraz uda, wąskie biodra oraz małą ilość tkanki tłuszczowej. Ich sylwetka przypomina zazwyczaj "zbity, kształtny blok".

Zalecany sposób odżywiania: W związku z tym, że ten typ sylwetki bez problemu utrzymuje pożądaną wagę ciała, mezomorficy nie muszą się zbytnio ograniczać. Jak przyznaje doktor Sheldon zarówno przybieranie jak i utrata wagi nie są dla nich problemem. Jeśli posiadasz taki typ sylwetki pamiętaj, że także i Ciebie dotyczą choroby powodowane niezdrowym trybem życia. Pozwalaj sobie na odstępstwa w postaci deserów oraz sporadycznie fast-foodów, ale zazwyczaj jedz 5 zdrowych posiłków dziennie.

Wzbogać swój jadłospis o: warzywa, chude mięso i ryby, świeże i suszone owoce.

Typ endomorficzny Typ endomorficzny Fot. Shutterstock

3. Typ endomorficzny - miękka budowa ciała z widocznymi krągłościami

Charakterystyka: osoby z taką budową ciała zazwyczaj mają bardzo wolną przemianę materii, przez co szybko tyją i trudno im pozbyć się nadmiarowych kilogramów. Ich ciało jest pulchne, a nadmiar tkanki tłuszczowej jest najbardziej widoczny w okolicach brzucha, ud, bioder oraz ramion.

Zalecany sposób odżywiania: najważniejsze jest ograniczenie ilości oraz wielkości spożywanych posiłków. Zaleca się około 5 małych, ale sycących dań dziennie. Twoje śniadanie powinno być pożywne, tak aby dostarczyło energii na cały dzień i uchroniło przed podjadaniem - powinno zawierać około 350 - 500 kalorii. Kolację jedz minimum 3 godziny przed snem, najlepiej by była ona lekka i łatwostrawna. Staraj się podjadać jak najrzadziej, a jeśli już to robisz sięgaj tylko po zdrowe przekąski (słupki warzyw, owoce). Spowolniony metabolizm potrzebuje także dużej ilości płynów - należy pić około 2 litrów wody dziennie w około jednogodzinowych odstępach.

Wzbogać swój jadłospis o:
chude białka (jogurty naturalne, kefiry, mleko 1,5% tłuszczu, chude twarogi) oraz produkty bogate w błonnik (pełnoziarniste pieczywo, kasze, rośliny strączkowe). Nie zapominaj o warzywach oraz owocach - wybieraj jednak te o małej zawartości cukru (truskawki, jagody czy pełne błonnika jabłko) zamiast np. banana czy owoców suszonych. Idealne posiłki dla Ciebie to np. zupy kremy, sałatki, grilowane warzywa z mięsem drobiowym czy owsianka z owocami.

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!