15 złotych rad dla każdej amatorki ćwiczeń

To nie żadne sekrety czy tajemnice, tylko wiedza, którą powinna mieć każda dziewczyna zaczynająca przygodę ze sportem. Przekonaj się, czy ją znasz!
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock Dobrze zbilansowana dieta to klucz do pięknej sylwetki. (Fot. Shutterstock)

1. Właściwe jedzenie to 80% sukcesu

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

Bardzo łatwo ulegamy produktom light lub pseudo odchudzającym super dietom. To rozwiązania proste i kuszące, ale tylko dla naiwnych - w rzeczywistości są zupełnie nieskuteczne. Nie istnieje tabletka, dzięki której możemy jeść wszystko, na co mamy ochotę i dzięki której nasza waga zmaleje.

Zobacz: 7 skutecznych sposobów na usunięcie nadmiaru wody z organizmu

Tylko odpowiednio zbilansowana dieta, samodzielnie przygotowywane posiłki i kontrola tego, co spożywamy, przyniosą z czasem satysfakcjonujące efekty. Zamiast tabletki polecam dużo warzyw, owoców, chudego mięsa lub innego źródła białka oraz pełnoziarnistych węglowodanów o niskim IG (indeks glikemiczny) - niech one stanowią podstawę twojej diety.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock Trener personalny to dobra inwestycja dla początkujących. (Fot. Shutterstock)

2. Zainwestuj w trenera personalnego

Trener personalny może wydawać się drogi, ale jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy na temat doboru i techniki ćwiczeń, twój wysiłek może pójść na marne (i możesz się nabawić kontuzji). Instruktor nie tylko rozpisze treningi, ale dostarczy motywacji i pomoże ułożyć właściwą dietę. Zanim zdecydujesz, pod czyją opieką będziesz, zrób rozeznanie i poszukaj profesjonalisty.

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Wyznacz sobie cel i opracuj plan jego realizacji. (Fot.Shutterstock)

3. Zacznij myśleć długoterminowo, planuj i działaj

Jeśli twoim celem na najbliższy okres jest bieg na 10 km, już teraz zacznij działać. Samo leżenie na kanapie i myślenie o bieganiu nie przyniesie pożądanego efektu.

Zobacz: 9 skutecznych ćwiczeń na mięśnie brzucha [ZESTAWY NA 3 POZIOMY ZAAWANSOWANIA]

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Zwracaj szczególną uwagę na technikę wykonywania ćwiczeń i jeśli masz wątpliwości, poproś o pomoc trenera.(Fot.Shutterstock)

4. Nie każdy trening pod okiem trenera

Jeśli nie stać cię na to, aby zawsze ćwiczyć z trenerem, skorzystaj z jego pomocy przy treningach wymagających fachowej wiedzy, np. trening bokserski, crossfit czy trening z obciążeniem.

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Kobiety nie mają naturalnych predyspozycji do tego, żeby 'urosły' im 'męskie' mięśnie.(Fot.Shutterstock)

5. Nie bój się, że

Drogie Panie, nie bójcie się, że po ćwiczeniach na siłowni "urosną" wam mięśnie i będziecie wyglądały jak mężczyźni. Kobiety mają inną budowę ciała niż mężczyźni - m.in. więcej tkanki tłuszczowej i mniej testosteronu sprawia, że pod wpływem ćwiczeń inaczej kształtuje się nasza sylwetka. Prawdziwe kulturystki bardzo ciężko pracują na swój wygląd.

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Opisuj cele zgodnie z metodą SMART.(Fot.Shutterstock)

6. Wyznaczaj mądrze cele - SMART

Zgodnie z metodą SMART cel powinien być Specyficzny, Mierzalny, Osiągalny, Realny i dobrze określony w czasie. A teraz rozpisz swoje "fit" cele i sprawdź, czy spełniają te cechy - wtedy łatwiej Ci będzie je osiągnąć.

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Każde błędnie wykonywane ćwiczenie może doprowadzić do kontuzji. (Fot.Shutterstock)

7. Każde ćwiczenie może doprowadzić do kontuzji

Skorzystaj z porady trenera lub doświadczonego kolegi i zaprezentuj mu ćwiczenia, które wykonujesz podczas treningu. Fachowe oko profesjonalisty oceni poprawność twojej techniki i wyeliminuje błędy, a zarazem potencjalne kontuzje.

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Trening nie może być dla Ciebie męczarnią - musi sprawiać radość i dawać satysfakcję.(Fot.Shutterstock)

8. Spraw, by trening sprawiał ci przyjemność

Trening nie może być dla Ciebie męczarnią, musi sprawiać Ci radość i dawać satysfakcję. Nie zmuszaj się do ćwiczenia na siłowni, jeśli tego nie lubisz. Jest tyle rodzajów aktywności fizycznej, że każdy znajdzie coś dla siebie. Skorzystaj z rady trenera, który znając twoje oczekiwania dobierze ci ćwiczenia, które będziesz wykonywać z przyjemnością.

Zobacz: "Zamiana tłuszczu w mięśnie" - dlaczego dążymy do czegoś, co jest niemożliwe?

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Trener ma być przede wszystkim profesjonalistą, a nie kumplem. (Fot.Shutterstock)

9. Pamiętaj, kim jest dla ciebie twój trener

Twój trener jest miły, czarujący, przystojny i dobrze zbudowany. Zawsze cię wysłucha, pomoże i zmotywuje. Pamiętaj jednak, że na tym właśnie polega jego praca - za to mu płacisz. Mimo tego, że spędzacie ze sobą wiele czasu i dużo rozmawiacie podczas treningów, wasza relacja jest wciąż na gruncie zawodowym, więc nie oczekuj, że instruktor będzie ci poświęcał swój prywatny czas.

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Prawdziwa przyjemność z bycia

10. Nie chodzi tylko o to, jak wyglądasz

Prawdziwa przyjemność z bycia "fit" - czyli zdrowym i wysportowanym, to nie tylko wygląd, ale przede wszystkim samopoczucie. Byciu "fit" zawdzięczasz mnóstwo energii, dobry sen, siłę, lepszą kondycję, piękną skórę, mniej stresu i więcej endorfin.

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Właściwe ubrania i dobrze dobrane obuwie gwarantują komfort podczas ćwiczeń, brak ograniczeń w ruchach, bezpieczeństwo i lepsze efekty. (Fot.Shutterstock)

11. Warto inwestować w odpowiedni strój

Mówi się, że nie szata zdobi człowieka, ale w przypadku ćwiczeń strój ma ogromne znaczenie. Właściwe ubrania i dobrze dobrane obuwie gwarantują komfort podczas ćwiczeń, brak ograniczeń w ruchach, bezpieczeństwo i lepsze efekty. Uzupełnienie sportowej garderoby to inwestycja, która się opłaci.

Zobacz: 5 błędów, które być może popełniasz po treningu

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Dobry trening może być krótki. Najważniejsze, aby był intensywny. (Fot.Shutterstock)

12. Dobry trening to intensywny trening

Pamiętaj, że o efektywności treningu nie świadczy jego długość. Dobry trening może być krótki, bo nie czas jest tu istotny. Kluczem do sukcesu jest jego intensywność. Możesz poświęcić kilka minut dziennie na ćwiczenia (np. tabata), by mocno się zmęczyć, spocić i pobudzić metabolizm.

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Trening siłowy, zawsze zaczynaj od dużych partii mięśniowych, a następnie przechodź do mniejszych.(Fot.Shutterstock)

13. Trening siłowy

Jeśli wykonujesz trening siłowy, zawsze zaczynaj od dużych partii mięśniowych, a następnie przechodź do mniejszych. Dla przykładu - w pierwszej kolejności wykonaj ćwiczenia na klatkę piersiową, a po niej wyizolowane ćwiczenia na triceps.

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Ćwiczenia z wolnymi ciężarami angażują większą ilość mięśni, niż trening na maszynach.(Fot.Shutterstock)

14. Postaw na wolne ciężary

Wolne ciężary to przede wszystkim sztangi i hantle. Dzięki nim możesz wykonać różne ćwiczenia w sposób bardziej naturalny, funkcjonalny, angażując przy tym większą ilość mięśni niż podczas treningu na maszynach. Maszyny, izolując mięśnie, mogą przyczynić się do przetrenowania oraz kontuzji.

Zobacz: Kobiece libido a aktywność fizyczna. Czy osoby aktywne fizyczne mają większą ochotę na seks?

Fot.Shutterstock Fot.Shutterstock Dbaj o regenerację organizmu i nie pomijaj rozciągania po treningu.(Fot.Shutterstock)

15. Regeneracja to podstawa

Czy wiesz czym jest przetrenowanie? To stan, którego powinnaś unikać, jeśli faktycznie zależy Ci na postępach, efektach i własnym zdrowiu. Pamiętaj, że odpoczynek jest równie ważny, jak trening. Jeśli będziesz dużo ćwiczyć i nie znajdziesz czasu na właściwą regenerację, twój organizm szybko odmówi dalszej współpracy. Nie pomijaj także rozciągania po treningu.

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

Więcej o: