Kiedy jesteś młoda łatwo schudnąć, a potem... Jak zrzucić zbędne kilogramy, kiedy przekroczysz czterdziestkę?

Wszystkie zgrabne trenerki fitnessu rzadko kiedy mają więcej niż 35 lat. Łatwiej jest utrzymać szczupłą, wyrzeźbioną figurę, kiedy jest się bardzo młodym. Z wiekiem niestety nasz organizm stopniowo się zmienia. Nie wystarczą już same ćwiczenia czy zdrowa dieta, aby utrzymać wagę i cieszyć się pięknym ciałem. Dowiedz się, co robić, aby nadal mieć piękne i zadbane ciało.
ćwiczenia ćwiczenia fot. Shutterstock

Liczą się mięśnie

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

Kiedy jesteś młoda, tkanka mięśniowa jest bardzo aktywna, a na dodatek twój metabolizm jest szybszy. Później musisz ciężko pracować na utrzymanie właściwej masy mięśniowej.

Po czterdziestce organizm zaczyna przechodzić kolejną burzę hormonalną, zaczynasz prowadzić bardziej siedzący tryb życia. Ubywa żeńskich hormonów - estrogenów i progesteronu, a przybywa męskich - androgenów, które odpowiadają za przyrost tkanki tłuszczowej w górnych partiach ciała. Ponadto twój układ trawienny działa wolniej. Obie te kwestie powodują mniejszą gęstość mięśni i wolniejszy metabolizm.

Już teraz wypróbuj treningi wytrzymałościowe. To nie tylko poprawi gęstość twoich mięśni, lecz także wzmocni odporność, poprawi postawę i korzystnie wpłynie na kości i stawy.

Dieta redukcyjna nie jest zdrowa dla naszych paznokci Dieta redukcyjna nie jest zdrowa dla naszych paznokci fot. Shutterstock

Nie licz kalorii, ale jedz świadomie

Po czterdziestce skup się przede wszystkim nie na rygorystycznych dietach i skrupulatnym liczeniu kalorii, ale przede wszystkim na zdrowym jedzeniu, które zapobiega chorobom i zwiększa witalność.

Zdrowe nawyki żywieniowe pomogą zmniejszyć ryzyko chorób serca, nowotworów, cukrzycy. Warto jeść nieprzetworzoną żywność, a także porzucić niektóre składniki. Dietetycy polecają ograniczyć między innymi cukry i skrobię. Dzięki temu wzdęcia ustaną i znikną inne problemy trawienne.

węglowodany węglowodany Fot. shutterstock

Ogranicz węglowodany

Przede wszystkim dietetycy zalecają ograniczenie węglowodanów. Po czterdziestce ciało kobiety staje się bardziej podatne na przyrost masy ciała. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, kiedy poziom cukru we krwi jest podwyższony. Jedzenie węglowodanów z wartościowych źródeł - na przykład brązowego ryżu, kasz czy roślin strączkowych - pozwoli kontrolować ci tę sytuację.

Śpij co najmniej 7 godzin dziennie Śpij co najmniej 7 godzin dziennie fot. shutterstock.com

Śpij co najmniej 7 godzin dziennie

Sen jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia oraz odchudzania. Jeśli nie śpisz dobrze, a pamiętajmy, że twój organizm nie regeneruje się tak szybko, jak wtedy, kiedy miałaś 20 lat, hormony zaczynają szaleć. Zaburzenia równowagi hormonalnej może zwiększyć apetyt.

Badania dowiodły, że u osób, które śpią mniej niż 5 godzin na dobę, ryzyko otyłości i chorób z tym związanych wzrasta o 15 proc.

tarczyca tarczyca Fot. shutterstock

Zadbaj o tarczycę

Wraz ze zmianami hormonalnymi, wiele narządów może pracować wolniej lub gorzej. Warto więc zadbać przede wszystkim o tarczycę, która jest odpowiedzialna między innymi za procesy metaboliczne w organizmie. Badaj regularnie poziom hormonów tarczycy.

Waga nie jest najważniejsza Waga nie jest najważniejsza fot. shutterstock.com

Zaakceptuj siebie

Twoje ciało się zmieniło. Nie tylko od zewnątrz, lecz także od wewnątrz. Hormony, gęstość mięśni, metabolizm - wszystko uległo zmianie. Musisz zrozumieć, że żadne działania i ćwiczenia nie cofną czasu i nie wrócisz do tego, co było przed laty.

Utrata wagi zajmie ci więcej czasu i nie wystarczą do tego tylko intensywne ćwiczenia. Pielęgnuj ciało, a zdziwisz się, kiedy za sprawą prostych działań, jak spanie dłużej czy ograniczenie cukrów, poczujesz się lepiej i zdrowiej.