Jeśli ćwiczysz i dbasz o dietę, waga nie jest precyzyjnym wskaźnikiem - mówi dietetyk. Jak sprawdzać postępy?

Wreszcie udało się zmobilizować do ćwiczeń. Biegasz, pływasz, jeździsz na rowerze, grasz w tenisa albo chodzisz na siłownię. Starasz się odżywiać zdrowo. Na początku efekty było widać gołym okiem. Teraz, mimo intensywnych treningów i wielu wyrzeczeń, spadki widzisz tylko w motywacji. Waga ani drgnie. Co się stało?
Fot.pixabay.com Fot.pixabay.com Gdy zaczynamy ćwiczyć i waga przez dłuższy czas wskazuje tyle samo kilogramów, nie oznacza to wcale, że efektów nie ma.(Fot.pixabay.com)

Analiza składu ciała

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

Co jest najlepszym motywatorem do tego, by kontynuować dietę lub treningi? Kolejne sukcesy. Dla wielu z nas ich wyznacznikiem są liczby, jakie pokazuje waga. Potrafimy stawać na niej codziennie (a nawet kilka razy dziennie) i obsesyjnie liczymy swoje BMI.

Zobacz: Wskaźnik masy ciała BMI - wiarygodny czy przereklamowany?

Tymczasem nawet jeśli kilogramów nadal jest tyle samo, nie oznacza to wcale, że efektów nie ma. Wręcz przeciwnie - w ciele mogą zachodzić duże zmiany, których po prostu nie widać na zewnątrz. Jeśli więc chcesz sprawdzić swoje rzeczywiste postępy, informacji o nich może dostarczyć badanie tak zwanej bio-impedancji elektrycznej, czyli prościej mówiąc analiza składu ciała. Dziś mogą się jej poddawać już nie tylko zawodowi sportowcy.

Fot.pixabay.com Fot.pixabay.com Jeden kilogram mięśni ma dużo mniejszą objętość niż taka sama ilość tkanki tłuszczowej.(Fot.pixabay.com)

Waga całej prawdy nie powie

Może zdarzyć się tak, że kilka osób waży tyle samo, ale są one w zupełnie innej kondycji - jedna z nich ma nadwagę, druga niedowagę, a jeszcze inna obrzęki wodne. Jak to możliwe? Na przykład u osób, które mają dobrze dobraną dietę lub pracują nad sylwetką na siłowni, waga może pozostawać przez długi czas na niezmienionym poziomie, a nawet się zwiększać. Nie oznacza to wcale, że popełniają jakieś błędy.

- Wszystko dlatego, że liczba kilogramów jest bardzo ogólnym i nie do końca precyzyjnym wskaźnikiem. Wynika to przede wszystkim z faktu, że jeden kilogram mięśni ma dużo mniejszą objętość niż taka sama ilość tkanki tłuszczowej. Wysportowane ciało wygląda więc lepiej, a obwody poszczególnych jego części są mniejsze. Klasyczna waga jednak tego nie pokazuje - mówi dr Monika Dąbrowska-Molenda, dietetyk ze Szpitala Medicover.

Zobacz: Mało śpisz i dużo trenujesz? Powinnaś poznać wpływ snu na aktywność fizyczną!


W związku z tym coraz częściej odchodzi się od klasycznego ważenia na rzecz bardziej specjalistycznych badań takich jak analiza składu ciała.

- Zyskuje ona na popularności także dlatego, że dla osób trenujących, odchudzających się czy chcących racjonalnie przytyć o kilka kilogramów, równie ważne, jeśli nie ważniejsze, powinno być też uzyskanie informacji istotnych przede wszystkim ze zdrowotnego punktu widzenia - dodaje dr Monika Dąbrowska-Molenda ze Szpitala Medicover.

Fot.pixabay.com Fot.pixabay.com Podczas analizy składu ciała bada się przede wszystkim zawartość tkanki tłuszczowej i stopień otłuszczenia narządów wewnętrznych pacjenta, ilość masy mięśniowej, zawartość wody w organizmie, stan masy kostnej i ustala podstawową przemianę materii.(Fot.pixabay.com)

Tłuszcz i mięśnie pod lupą

Jak wygląda i na czym polega analiza składu ciała?

- Takie badanie można wykonać na przykład przy okazji wizyty u dietetyka lub lekarza bariatry. Pacjent staje na specjalistycznym urządzeniu przypominającym wagę, a w rękach trzyma elektrody - mówi dietetyk dr Monika Dąbrowska-Molenda. - Analiza odbywa się dzięki przewodzeniu przez jego ciało elektryczności - nie jest to dla niego w żaden sposób odczuwalne czy niebezpieczne. System jest w stanie określić ilość danej tkanki na podstawie różnicy napięć - mięśniowa, kostna i woda przewodzą elektryczność znacznie lepiej niż tłuszczowa - dodaje.

Podczas takiej analizy bada się przede wszystkim zawartość tkanki tłuszczowej i stopień otłuszczenia narządów wewnętrznych pacjenta, ilość masy mięśniowej, zawartość wody w organizmie, stan masy kostnej i ustala podstawową przemianę materii.

- Pozwala to zdiagnozować na przykład, czy dana osoba ma otyłość bądź nadwagę, a może są to tylko obrzęki. Wyniki informują także o stopniu nawodnienia organizmu, a nawet pozwalają określić ryzyko wystąpienia niektórych chorób takich jak cukrzyca czy nadciśnienie - wymienia.

Zobacz: Przetrenowanie to zmora wielu sportowców. Dowiedz się, jakie są jego objawy i jak go uniknąć

Dzięki badaniom wykonywanym regularnie można też na bieżąco śledzić postępy treningów i skuteczność diety, na przykład sprawdzać przyrost masy mięśniowej w poszczególnych partiach czy zmianę proporcji mięśni do tłuszczu i w razie potrzeby wprowadzać modyfikacje w planie ćwiczeń czy jadłospisie. Dzięki temu walka o dobrą formę i samopoczucie jest jeszcze skuteczniejsza i dużo łatwiej się do niej zmotywować.

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!