Ociężała w święta? Poznaj 10 sposobów na święta pełne energii

Święta za pasem, a Ty zamiast cieszyć się na samą myśl - obawiasz się, że znowu wstaniesz od stołu przejedzona i ociężała jakby przybyło Ci 100 kilogramów. Nie musi tak być! Poznaj 10 naszych sposobów na to, jak przejść przez święta lekkim krokiem.
Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Napary na bazie naturalnych ziół, jak skrzyp polny, mniszek lekarski i pokrzywa wspomagają usuwanie nadmiaru wody. (Fot. pixabay.com)

1. Oczyszczaj organizm przed

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

Lekkostrawna dieta na 3-4 dni przed świętami spowoduje, że nagromadzone kalorie zostaną szybciej spalone, a jednocześnie metabolizm pozostanie na tym samym poziomie. Zrezygnuj w tym czasie z produktów smażonych, wysokokalorycznych i zawierających dużo węglowodanów, jak ziemniaki lub makaron.

- Sięgaj po napary i suplementy diety, które wspomagają usuwanie nadmiaru wody. Najlepiej na bazie naturalnych ziół, jak skrzyp polny, mniszek lekarski i pokrzywa - zwraca uwagę Agnieszka Owczarek psychodietetyk, ekspert marki Noble Health.

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Przerwa między posiłkami nie powinna być dłuższa niż cztery godziny. (Fot. pixabay.com)

2. Zapomnij o głodówkach

Często panuje przekonanie, żeby nie jeść nic przed Wigilią albo świątecznym obiadem. Błąd!

- W ten sposób doprowadzamy organizm do wilczego głodu, a w konsekwencji zjadamy dużo więcej niż sobie założyliśmy. Przerwa między posiłkami nie powinna być dłuższa niż cztery godziny. Trzymając się tej zasady nie doprowadzisz do spowolnienia metabolizmu - radzi Agnieszka Owczarek.

Rano zjedz śniadanie, a po południu lekki obiad na bazie warzywnej zupy.

Zobacz: Przetrenowanie to zmora wielu sportowców. Dowiedz się, jakie są jego objawy i jak go uniknąć

Fot.pixabay.com Fot.pixabay.com Podczas jedzenia wybieraj mniejszy talerz - dzięki temu będziesz podświadomie nakładała sobie mniej jedzenia. (Fot.pixabay.com)

3. Zmniejsz porcje

A najlepiej wybierz mniejszy talerz - będziesz podświadomie nakładała sobie mniej jedzenia i nie urazisz gospodyni, bo przecież Twój talerz będzie pełny. Kieruj się zasadą umiaru. Kolejna porcja pierogów będzie smakowała tak samo, jak te, które właśnie zjadłaś.

- Lepiej odstawić wcześniej sztućce niż doprowadzić do stanu przejedzenia - przekonuje psychodietetyk.

Fot. shutterstock.com Fot. shutterstock.com Wolne przeżuwanie i celebrowanie każdego kęsa sprawi, że będziesz czuła się najedzona szybciej i nie przegapisz momentu sytości. (Fot. shutterstock.com)

4. Jedz wolniej

Zasada znana wszystkim, ale bywa, że zapominamy o niej zwłaszcza kiedy na stole zagości ulubiona potrawa. Wolne przeżuwanie i celebrowanie każdego kęsa sprawi, że będziesz czuła się najedzona szybciej i nie przegapisz momentu sytości. To ważne, ponieważ nasz mózg otrzymuje informację o tym, że jesteśmy najedzeni zwykle po 20-30 minutach. Niezawodny sposób? Obserwuj swoich współbiesiadników i dostosuj tempo jedzenia do osoby, która je najwolniej.

Zobacz: Jeśli ćwiczysz i dbasz o dietę, waga nie jest precyzyjnym wskaźnikiem - mówi dietetyk. Jak sprawdzać postępy?

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Dla zdrowia i lepszego samopoczucia zjedz najpierw niskokaloryczne potrawy, jak barszcz z uszkami, a dopiero potem kaloryczne dania. (Fot. pixabay.com)

5. Kolejność ma znaczenie

Nie ma tu mowy o wybrzydzaniu przy świątecznym stole!

- Całkowita rezygnacja z potraw, na które czekasz cały rok demotywuje i często jest jednym z czynników, który decyduje o porzuceniu diety - mówi Agnieszka Owczarek.

Jednak dla własnego zdrowia i dobrego samopoczucia następnego dnia, wybierz najpierw niskokaloryczne potrawy, jak barszcz z uszkami (a nie uszka z barszczem!), surówki albo śledzie, a dopiero później, spróbuj czegoś bardziej kalorycznego. Dzięki temu zjesz ich po prostu mniej.

Fot. shutterstock.com Fot. shutterstock.com Dobrze doprawione potrawy w naturalny sposób wspomogą trawienie i zapobiegną zaparciom. (Fot. shutterstock.com)

6. Przyprawy na lepsze trawienie

Dobrze doprawione potrawy w naturalny sposób wspomogą trawienie i zapobiegną zaparciom. Zamiast soli używaj świeżych i suszonych ziół, np. chili, papryki cayenne albo gałki muszkatołowej. Cynamonem, anyżem i miodem z powodzeniem zastąpisz cukier. A na problemy z jelitami najlepszy będzie dodany do ryb koper, a cząber do pieczeni lub bigosu. Wzbogacisz potrawy o nowy smak i poprawisz trawienie.

Zobacz: 6 błędów, które popełniamy podczas stretchingu

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Nie musisz w Święta odmawiać sobie ulubionego ciasta, ale deser jedz po posiłku, a nie na pusty żołądek. (Fot. pixabay.com)

7. Uwaga na deser

Świąteczne ciasta to tradycja, nie musisz odmawiać babci zjedzenia jej popisowego wypieku, ale niech to będzie jeden kawałek. Najlepiej zjedzony po posiłku, a nie na pusty żołądek. Wtedy niestety zjadasz więcej. Jeśli masz wybór sięgaj po ciasta bez dodatku słodkich mas. Idealny będzie piernik albo sernik. Tutaj też sprawdzi się reguła kolejności - najpierw owoce, a później słodkości.

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Zrezygnuj ze słodzonych, gazowanych napojów. Jedna taka szklanka zawiera więcej cukru niż kawałek ciasta. (Fot. pixabay.com)

8. Ogranicz kalorie w napojach

Najprostsza sztuczka, dzięki której częściowo wypełnisz żołądek i zmniejszysz apetyt to wypicie szklanki wody przed każdym posiłkiem. Zrezygnuj ze słodzonych, gazowanych napojów.

- Pamiętaj, że jedna taka szklanka zawiera więcej cukru niż kawałek ciasta - ostrzega psychodietetyk, ekspert marki Noble Health. - Najlepsze będą napoje niesłodzone: woda, kompot z suszu albo zielona herbata.

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com W czasie Świąt rusz się od stołu i wybierz się na spacer lub wykonaj kilka ćwiczeń. (Fot. pixabay.com)

9. Spacer to świętość

Równowaga między posiłkami a ruchem na świeżym powietrzu to postawa. Świąteczny odpoczynek nie powinien kończyć się na leżeniu na kanapie przed telewizorem albo siedzeniu cały czas przy stole. Jeśli nie masz możliwości, żeby wyjść na dwór, zrób kilka ćwiczeń. Nie zajmą dłużej niż 20-25 minut i pozwolą spalić świąteczne przysmaki.

Zobacz: Pomaga zrzucić zbędne kilogramy, spalić tkankę tłuszczową, zbudować mięśnie i poprawić kondycję - Crossfit ma wiele zalet, ale czy jest dla każdego?

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Przygotowuj potrawy tak, aby były jak najbardziej dietetyczne (np. zamiast smażenia wybierz pieczenie w piekarniku). (Fot. pixabay.com)

10. Odchudzaj potrawy

Jeśli gotujesz albo pomagasz bliskim w przygotowaniu potraw, zadbaj o to, co będziecie jedli. Nie potrzebne są rewolucje, żeby odchudzić potrawy nawet o kilkaset kalorii. I to bez różnicy w smaku. Śmietanę i majonez zastąp jogurtem naturalnym, zredukuj zasmażki do absolutnego minimum, zamiast smażenia - piecz i gotuj, do potraw dodaj jak najwięcej warzyw.

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!