Etykieta na siłowni - czy wiesz na czym polega? Poznaj 8 zasad poprawnego zachowania

Głośne rozmowy przez telefon na rowerku lub godzinne gadki-szmatki na bieżni? Zbyt długo okupowany sprzęt, który nie trafia na swoje miejsce? A może brak ręcznika i brudny sprzęt? Znacie to? Siłownia to nie elegancka restauracja czy muzeum, ale tu również obowiązują zasady savoir-vivre'u.
Fot.shutterstock.com Fot.shutterstock.com Nie przeszkadzajmy

Odpuść sobie rozmowy przez telefon

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!

Chodzenie po bieżni lub spokojna jazda rowerkiem, od której najczęściej rozpoczynamy trening, dla wielu z nas nie jest męcząca, lecz bywa nużąca. Zdarza się, że podczas rozgrzewki wpadamy na pomysł nadrobienia zaległości towarzyskich. Telefonujemy do znajomych i zdajemy relację ze swojego fascynującego życia. Zmuszamy otoczenie do słuchania opowieści dziwnej treści, co może przeszkadzać w treningu. Dlatego najlepiej będzie, jak telefon zostawimy w szatni.

Fot.shutterstock.com Fot.shutterstock.com Suszenie i wietrzenie mokrych, spoconych ubrań nie wyeliminuje przykrego zapachu. (Fot.shutterstock.com)

Dbaj o higienę osobistą

Nie jest tajemnicą, że podczas ćwiczeń każdy się poci. Zapach potu wytwarza natura, stan zdrowia, w dużej mierze również dieta. Niezależnie od tego, jak się pocimy, na siłowni szczególnie zadbajmy o higienę. Bierzmy prysznic przed i po treningu, używajmy dezodorantu i pierzmy ubrania oraz ręczniki po każdym wysiłku; suszenie i wietrzenie mokrych ciuchów nie wyeliminuje przykrego zapachu. Jeśli masz duży problem z potliwością, odwiedź lekarza.

Zobacz: Zdrowa dieta, więcej sportu i 5 kg mniej w 2016? Dowiedz się, jak dotrzymać noworocznych postanowień!

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Używaj ręcznika i dezynfekuj sprzęt - to postawa higieny na siłowni. (Fot. pixabay.com)

Używaj ręcznika i dezynfekuj sprzęt

Niezależnie od tego, czy biegasz na bieżni, czy ćwiczysz na maszynach, zawsze miej przy sobie swój ręcznik. Rozkładaj go podczas ćwiczeń na maszynach i na macie. Jeśli biegasz na bieżni, przyda się również do ocierania potu. Gdy skończysz ćwiczyć na danym sprzęcie, użyj płynu dezynfekującego, by go przeczyścić. Możesz to uczynić także przed rozpoczęciem ćwiczeń. Dzięki temu będzie bardziej higienicznie i przyjemnie.

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Jeśli skończysz ćwiczyć, odkładaj sprzęt na właściwie miejsce, by nie utrudniać innym treningu. (Fot. pixabay.com)

Nie zostawiaj bałaganu

Gdy przychodzisz na siłownię lubisz wiedzieć, gdzie co jest, prawda? Duże maszyny zazwyczaj nie zmieniają swojego położenia, ale sztangi, sztangielki, kettle, skakanki i gumy często nie są odkładane na swoje miejsce. Jeśli nie chcesz tracić czasu na szukanie potrzebnego ciężarka, trzymaj się porządku obowiązującego w klubie. Odkładaj używany sprzęt na właściwie miejsce, a wówczas nikt nie będzie musiał po tobie sprzątać.

Zobacz: Przetrenowanie to zmora wielu sportowców. Dowiedz się, jakie są jego objawy i jak go uniknąć

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Głośne krzyki i rzucanie ciężarami może przeszkadzać innym, starajmy się panować nad swoimi emocjami. (Fot. pixabay.com)

Nie hałasuj

Głośne krzyki i jęki, najczęściej pochodzące od ćwiczących na siłowni panów, w ich ocenie dodają siły i męskości. W moim zaś odczuciu przerażają, niepokoją i rozpraszają. Milej by się ćwiczyło, gdyby niektórzy potrafili powstrzymać wrzaski przy każdym powtórzeniu ćwiczenia. Herakles, najsilniejszy z silnych, nigdy nie wrzeszczał. Rzucanie ciężarami również wybijają z rytmu i może stanowić zagrożenie dla innych.

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Jeśli musimy zająć dwie maszyny do ćwiczeń jednocześnie, starajmy się szybko wykonać trening, by inni nie czekali zbyt długo. (Fot. pixabay.com)

Nie okupuj sprzętu

Pamiętam, że gdy zaczynałam chodzić na siłownię, modne były treningi z 1,5 -2 minutową przerwą między seriami. Dziś królują treningi obwodowe, funkcjonalne i crossfitowe, w których częściej liczy się intensywność i czas treningu. Nowoczesne trendy treningowe zalecają łączenie ćwiczeń, aby zmaksymalizować efektywność treningu. Nie bądźmy jednak egoistami; jeśli zajmujemy dwie maszyny jednocześnie, to starajmy się zrobić trening szybko i sprawnie.

Zobacz: 6 błędów, które popełniamy podczas stretchingu

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Starajmy się nie spóźniać na zajęcia grupowe - wejście z 15 minutowym opóźnieniem rozprasza grupę. (Fot. pixabay.com)

Nie spóźniaj się na zajęcia grupowe

Spóźnianie się na lekcje w szkole było źle widziane, dlaczego więc na zajęcia fitness mielibyśmy wchodzić po czasie? Wejście na zajęcia zorganizowane z 10 lub 15 minutowym opóźnieniem rozprasza grupę. Wybijamy ćwiczących z rytmu; niejednokrotnie muszą się oni przesunąć ze swoim sprzętem (woda, ręcznik, ciężarki, maty), by zrobić spóźnialskim miejsca. A spóźnialscy omijają rozgrzewkę, która jest niezbędna dla uniknięcia urazów i kontuzji.

Fot. pixabay.com Fot. pixabay.com Nie tylko na sali do ćwiczeń, ale i w szatni obowiązuje porządek. (Fot. pixabay.com)

Utrzymuj porządek w szatni

Siłownia to nie tylko sala ćwiczeń z maszynami, ale również szatnia. Tam również obowiązuje porządek. Przebierając się w strój do ćwiczeń nie rozrzucaj rzeczy wokół siebie, nie zajmuj wszystkich wolnych ławek lub krzeseł swoimi ubraniami, butami, torbą i ręcznikami. Inni mają takie samo prawo do korzystania z wolnej przestrzeni. Czasy akademika, w którym zwykle panuje bałagan, macie już chyba za sobą.

Kobieca strona Gazeta.pl - Polub nas!