Stale masz zły humor? Zmień dietę! 6 nawyków żywieniowych, które mają wpływ na twoje samopoczucie

Powodów obniżonego nastroju, ospałości i rozdrażnienia może być kilka. Jeśli jednak masz wrażenie, że próbowałeś już wszystkiego, by ten problem rozwiązać, przyjrzyj się również swojej diecie. Być może to właśnie ona sprawia, że czujesz się źle, że nic cię nie cieszy albo masz 'wiecznego doła'. Oto 6 często popełnianych błędów żywieniowych.
To, jak się odżywiasz, ma kluczowy wpływ na twoje samopoczucie To, jak się odżywiasz, ma kluczowy wpływ na twoje samopoczucie graf: Arkadiusz Gadaliński

Stale masz zły humor? Zmień dietę! 6 nawyków żywieniowych, które mają wpływ na twoje samopoczucie

Powodów obniżonego nastroju, ospałości i rozdrażnienia może być kilka. Jeśli jednak masz wrażenie, że próbowałeś już wszystkiego, by ten problem rozwiązać, przyjrzyj się również swojej diecie. Być może to właśnie ona sprawia, że czujesz się źle, że nic cię nie cieszy albo masz "wiecznego doła". Oto 6 często popełnianych błędów żywieniowych.

Jesz zbyt mało

Rozdrażnienie i obniżony nastrój mogą się pojawić, gdy twoja dieta jest zbyt restrykcyjna. Niska kaloryczność produktów oraz stałe odmawianie sobie ulubionych potraw sprawiają, że przestajesz cieszyć się codziennym życiem.

Jeśli się odchudzasz lub masz zalecenie, by odżywiać się zdrowiej, bądź konsekwentny, ale zmiany wprowadzaj w sposób zrównoważony. Nie ucinaj radykalnie kalorii. Jedz 5-6 posiłków dziennie, a do diety wprowadzaj produkty, które zawierają zdrowe tłuszcze, białko i węglowodany. A przede wszystkim postaraj się, aby dania, które spożywasz, były smaczne.

fast food fast food pixabay.com

Stołujesz się w restauracjach oferujących fast foody

Regularne sięganie po fast foody ma zdecydowany wpływ na obniżenie nastroju. Jak to możliwe? Naukowcy z hiszpańskiego Uniwersytetu Navarra wykonali badania, w których wzięło udział ponad 12 tys. osób. Wykazali, że tłuszcze trans znajdujące się w wysoko przetworzonych produktach, takich jak hamburgery czy frytki zwiększają ryzyko depresji. Prawdopodobnie jest to związane m.in. z jednoczesnym niskim spożyciem produktów zawierających dobroczynne dla pracy mózgu kwasy omega-3.

Żywność typu fast food jest ciężkostrawna oraz posiada nikłą ilość składników odżywczych, co także ma znaczenie dla naszego samopoczucia.

Dlatego jeśli twoja dieta jest oparta na śmieciowym jedzeniu, wiedz, że grozi ci nie tylko choroba wieńcowa czy otyłość, ale również stale obniżony nastrój.

słodycze słodycze pixabay.com

Objadasz się słodyczami

Słodycze powodują, że twoja energia wzrasta, jednak na krótko. Z czasem następuje jej gwałtowny spadek. To owocuje niskim nastrojem, ospałością, ociężałością.

To nie oznacza, że musisz w 100 proc. rezygnować ze słodkości. Odżywianie się nimi od czasu do czasu nie zaszkodzi, a jedzenie gorzkiej czekolady jest wręcz zalecane przez dietetyków. Umiarkowane spożywanie słodyczy również ma sens, jeśli uprawiasz sporty wytrzymałościowe (np. bieganie czy jazdę na rowerze). Jednak jeśli jesteś mało aktywny, nie ma powodów, by po nie regularnie sięgać.

alkohol alkohol pixabay.com

Nadużywasz alkoholu

Alkohol nawet w niewielkich ilościach może powodować obniżenie nastroju, a przy problemach z uzależnieniem - silną depresję. Pozornie niewinny, ale regularnie spożywany drink wpływa na zmniejszenie aktywności niektórych neuroprzekaźników w mózgu, co może mieć istotny wpływ na twoje samopoczucie.
Ponadto alkohol "wypłukuje" z organizmu witaminy, co w dłuższej perspektywie także skutkuje obniżonym nastrojem.
ciasto ciasto pixabay.com

Używasz jedzenia do nagradzania lub karania siebie

Podstawową funkcją jedzenia jest zapewnianie sobie odpowiedniej ilości składników odżywczych. Czerpanie z niego przyjemności oczywiście także nie pozostaje bez znaczenia, jednak stanowi tylko wartość dodaną. Tymczasem nierzadko posiłki traktowane są jako narzędzie do samoleczenia: ma przynosić ukojenie, uwolnić od wstydu, lęku.

Nadmierną wagę do jedzenia przykładają również te osoby, które odchudzają się w niewłaściwy sposób, czyli używają produktów spożywczych jako narzędzie kary (np. jestem gruba, więc muszę jeść tą wstrętną zieleninę) lub nagrodę (np. dziś poćwiczyłam, więc mogę zjeść batonika). Tym samym wmawiamy sobie, że na jedzenie zasługujemy bądź też nie. Zamiast zatem czerpać przyjemność z codziennego spożywania posiłków, pozbawiamy się go, wpędzając się w ciągłe poczucie winy.

sól sól pixabay.com

Spożywasz zbyt dużo soli

Duże spożycie soli powoduje zatrzymywanie wody w organizmie. To z kolei skutkuje poczuciem ociężałości, zmęczeniem, problemami z koncentracją, obniżeniem nastroju.

Najwięcej soli znajdziemy w wysoko przetworzonych produktach (np. zupkach w proszku, chipsach). Warto ich unikać również dlatego, że są zwyczajnie szkodliwe dla naszego organizmu: zawierają szkodliwe tłuszcze trans, wzmacniacze smaku, konserwanty.

TO  MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ:

Psycholog: "Rób selfie, na trening zabieraj zeszyt". 8 rad, które pomogą ci schudnąć

Więcej o: