Stres w pracy pod kontrolą

Bez względu na zajmowane stanowisko, zakres obowiązków czy wynagrodzenie, spędzamy coraz więcej czasu na pracy. Nie tylko "w" pracy, ale właśnie "na" niej - poza biurem, wracając do domu, pod prysznicem, kładąc się spać i próbując zasnąć. W ciągu tygodnia, wepchnięci między obowiązki, lawirując między nimi, aby rozszerzyć dobę o choćby kilka dodatkowych godzin. Gdyby tylko było to możliwe, i tak zabrakło by nam czasu. Czasu na siebie.

Chociaż stres jest nieodzowną częścią naszego życia zawodowego, tylko do pewnego momentu działa na nas korzystnie. Stres jest potrzebny - jest najlepszym motywatorem, najszybciej skłania nas do podjęcia wiążących decyzji, przynosi nowe, lepsze rozwiązania. Przy czym warto zaznaczyć, że na niektórych stanowiskach potrzebujemy go więcej, na innych mniej, tak też każda osobowość poszukuje rodzaju pracy pod kątem własnej, indywidualnej tolerancji na stres. I chociaż jedni tolerują stres bardziej, inni mniej, jego nadwyżki w przypadku każdej osobowości wpływają podobnie na samopoczucie i efektywność w pracy. Zmęczenie, rozdrażnienie, słabsza koncentracja, mniej energii do działania - to tylko niektóre z typowych objawów "przestresowania".

Jak rozpoznać objawy stresu?

Osoba, którą stres już dopadł, czuje się poddenerwowana, zmęczona i przygnębiona, rónie często towarzyszy jej niepokój. Pojawiają się problemy ze snem, bezsenność lub sen bardzo płytki, który nie daje wypoczynku. W ciągu dnia osobie w stresie towarzyszą trudności w koncentracji, szybko się męczy, ma poczucie braku siły i ochoty do jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Pracownik traci zainteresowanie wykonywanymi czynnościami, jest mało rozmowny, mniej zainteresowany sprawami innych osób w pracy. Stres objawia się również poprzez natarczywe i chroniczne bóle głowy, bóle mięśni, bóle brzucha. Spada popęd seksualny lub przeciwnie - budzi się pragnienie rozładowania skumulowanego napięcia poprzez seks. Objawia się to ciągłą potrzebą kontaktow seksualnych, które nie dają satysfakcji. W sytuacji chronicznego stresu wiele osób sięga po alkohol, najczęściej mężczyźni, kobiety łatwiej popadają w depresję lub stany depresyjne i sięgają po leki. Przewlekły stres w pracy prowadzi do wypalenia zawodowego. Z całą pewnością lepiej jest więc zapobiegać stresowi, niż leczyć jego objawy.

Zobacz wideo

Jak zarządzać stresem?

Zarządzanie stresem - to modne ostatnio sformułowanie, stawiające osobę w pozycji zarządcy swoim własnym potencjałem, w tym również stresem. Podejście do trudności z pozycji: To ja rządzę trudnościami, nie one mną, jest jak najbardziej korzystne. Z drugiej strony jednak, daje to jakiś drobny przekaz, że trzeba będzie teraz wprowadzić rewolucję do swojego życia. Zmienić to, to i to, a później jeszcze kilka rzeczy. Zaplanować, rozpisać, zarządzić. Tymczasem praca nad stresem i eliminowaniem jego objawów wymaga często tylko kilku drobnych zmian w dotychczasowych nawykach, ale za to wytrwałości w przyzwyczajaniu się do tych lepszych i zdrowszych. Zarządzanie stresem nie tylko polepsza samopoczucie i zdrowie, ale też podnosi szanse na sukces zawodowy. Stres ma bardzo duży wpływ nie tylko na emocje człowieka, ale również na funkcjonowanie poznawcze - np. pamięć i koncentrację, energię i chęć do działania. W sytuacji stresu szybciej się męczysz, szybciej się poddajesz w przypadku konkurencji, łatwiej tracisz energię i zapał do pracy. A co najważniejsze, w przypadku miejsca pracy, wpływa negatywnie na twoje relacje z innymi ludźmi.

Pracę nad stresem można by podzielić na trzy kroki:

1. Zmianę złych nawyków, które prowadzą do trudności w pracy.

Dotyczy to na przykład lepszej organizacji czasu pracy na bardziej efektywny (m.in. przychodzenie do pracy 15 minut wcześniej, robienie częstszych, ale krótszych przerw). Praca nad złymi nawykami obejmuje również zmianę negatywnego myślenia na pozytywne przewartościowywanie formułowanych zdań. Wiarę, w powodzenie projektu i wiarę w zespół. To również nauka schodzenia na kompromisy, która jest nieodzownym elementem każdej pracy zespołowej; zwalczanie własnego perfekcjonizmu, dzielenie projektu na mniejsze części, delegowanie zadań różnym osobom.

2. Pracę nad lepszą komunikacją interpersonalną, co polepszy relacje ze współpracownikami i przełożonym.

Dla niektórych ten krok wyda się bułką z masłem, ale chyba każdy z nas spotkał kiedyś szefa, który przelewał własne frustracje na zespół, leczył kompleksy wytykając innym osobom brak kompetencji albo nie przyjmował do wiadomości żadnej krytyki własnych pomysłów, chcąc przede wszystkim dobra własnej pozycji, a nie prowadzonego projektu. Jak reagować w takiej sytuacji? Jak rozmawiać z przełożonym, jak z trudnymi współpracownikami? Zasady dobrej komunikacji interpersonalnej powinny być znane wszystkim, aby uniknąć niepotrzebnych spięć i frustracji, dla dobra zespołu - grupy i każdego pracownika z osobna, ale tez dla dobra projektu.

3. Pracę nad lepszą kondycją fizyczną i psychiczną, a więc dbanie o dobrą dietę, wysiłek fizyczny, relaks.

Dieta w pracy powinna zawierać cukier, gdyż jego niski poziom powoduje podirytowanie i niepokój, z kolei zbyt duże jego stężenie powoduje senność. Dobrze jest więc zadbać o pełnowartościowe przekąski w ciągu dnia (np. musli, banany). Wysiłek fizyczny podnosi poziom endorfin, co najlepiej zapobiega stresowi. Nawet w pracy wystarczy zamienić kilka nawyków, chociażby zrezygnować z windy i wejść po schodach, przejść się do pracy dłuższą trasą, podjechać do pracy na rowerze, kilka razy w tygodniu pójść na basen czy siłownię. Relaks powinien służyć oderwaniu się od obowiązków i trudności, aby odpocząć, wrócić "do siebie" i nabrać dystansu do spraw codziennych.

Więcej o: