Jak poprawić koncentrację w pracy?

Dokumenty się piętrzą, lista nieodebranych e-mail'i przekracza już dopuszczalną liczbę, telefony się urywają, a ty nie możesz zebrać myśli nad rapotem, który powinnaś była ukończyć parę godzin temu. Oto kilka sposobów, które poprawią ci koncentrację.

Według badań przeprowadzonych przez portal salary.com niemal każdy przeciętny pracownik marnuje dwie z ośmiu godzin pracy na rzeczy z nią nie związane - i to nie wliczając w to przerwy na lunch. Czy to rzeczywiście bardzo odkrywcza nowina? W dobie komórek, internetu i biur typu open space większość ludzi zmuszonych jest do pracy wielozadaniowej, co prowadzi do zwiększonych kłopotów z koncentracją. Niektórzy twierdzą, że rozwiązaniem jest znalezienie swojej pasji, ale po pierwsze, niewielu szczęśliwcom się to udaje, po drugie zaś nie ważne jak bardzo fascynuje nas dany temat, zawsze znajdzie się coś co nas od niego odciągnie. Są jednak sposoby na to, by usprawnić swoja pracę.

Plan działania

Kiedy nie masz spisanego planu na dany dzień, łatwo jest się zaplątać w nawał myśli wywołanych przez nieuporządkowane zadania. Ile mi zajmą czasu, na kiedy mam je wykonać, które są najważniejsze? Bałagan w naszej głowie, nie pozwala nam się skupić na jednej rzeczy, wykonujemy więc, mało efektywnie, kilka na raz. Dodatkowo trudniej nam uniknąć pokusy uciekania od pracy do np. przeglądania stron internetowych. Zrób więc z samego rana lub pod koniec dnia poprzedniego plan zadań do wykonania. Pamiętaj by były one rozplanowane racjonalnie, nie narzucaj na siebie więcej, niż jesteś w stanie wykonać w przeciągu 8 godzin. Załączaj też do nich listy rzeczy, które musisz zrobić w ogóle. Zaznacz koniecznie ile przewidujesz na nie czasu i na kiedy muszą być zrobione - oszczędzi ci to budzenia się w środku nocy z przerażeniem, że np. zapomniałeś zadzwonić do klienta, i prowadzone przez tygodnie negocjacje na pewno skończyły się fiaskiem.

Przerwy i zmiana otoczenia

Stagnacja i zmęczenie również źle wpływają na twoją koncentrację. Jeśli pracujesz długie godziny w jednym miejscu, trudno skupić myśli. Dobrze jest dotlenić mózg, rozruszać mięśnie i pobudzić krążenie. Wstań i przejdź się dookoła swojego biurowca. Dobrze jest też nawet zrobić kilka ćwiczeń rozciągających przy biurku. Kluczowym dla koncentracji jest też regularne uczęszczanie na siłownię czy fitness, najlepiej z samego rana przed pracą. Stymuluje to organizm, relaksuje i odpręża, powodując, że jest się bardziej wypoczętym, a tym samym lepiej skoncentrowanym.

Zorganizuj skrzynkę pocztową

Pierwszym krokiem jest wyłączenie dźwięku lub wyskakującego okienka informującego cię, że przyszedł do ciebie e-mail. Jeśli to możliwe, postaraj się ograniczyć sprawdzanie swojej skrzynki pocztowej do dwóch razy dziennie. Jeśli jednak komunikacja przez internet jest w twojej pracy kluczowa, utwórz etykiety, według których będziesz porządkować przychodzące do ciebie wiadomości. Ustal kategorie jak np. projekty nad którymi pracujesz, ważność e-maila i jego zwartość. Dzięki temu będziesz selekcjonować te istotne wiadomości od szefa, od tych prywatnych, które mogą poczekać. Znacznie usprawni ci to pracę.

Naucz się mówić "Nie"

Nie dasz rady wszystkiego zrobić jednego dnia. Powiedz swojemu szefowi, że masz na chwilę obecną zbyt dużo zadań, by podjąć się jeszcze jednego, zwłaszcza jeśli wiesz, że może ono poczekać. Pamiętaj też, że chociaż komunikacja bezpośrednia jest bardzo ważna dla każdego biznesu, odmawiaj spotkań, które wiesz, że nie dadzą żadnych efektów i postaraj się załatwić daną rzecz przez e-mail lub telefonicznie. Jeśli ktoś z współpracowników pyta się ciebie, czy może ci zająć chwilkę w momencie, gdy jesteś bardzo zajęty, poproś by przyszedł do ciebie z tą sprawą za jakiś czas. Wszyscy to zrozumieją a ty będziesz lepiej zorganizowany, co pozwoli ci się skupić na jednym, konkretnym zadaniu.

Ucieczka w świat internetu

Z powyższymi podpunktami trochę trudno się sprzeczać, ponieważ praca rzeczywiście staje się o wiele bardziej efektywna, kiedy się do nich stosuje. Co jednak z radą, że trzeba odpuścić wszelkie portale społecznościowe typu Facebook i Twitter? Niektórzy eksperci biznesowi uważają, że tego typu serwisy ułatwiają dojście do najważniejszych informacji, co jest niezbędne dla pracowników dużej ilości branży. Czy trzeba też ograniczać wchodzenie na portale informacyjne, blogi i nie czytać plotek o gwiazdach? Wielu mówi, że takie chwilowe oderwanie się od pracy wzmaga jej wydajność: po takim krótkim "odmóżdżeniu" wraca się z większą werwą do pozostawionego zadania. Jednak dla koncentracji i przy okazji dla zdrowia o wiele efektywniejszy będzie 15 minutowy spacer.

Jakie są wasze sposoby na poprawę koncentracji w pracy?

Kompleksy gwiazd

Więcej o: