Jakie są kobiety w sieci i co o sobie sądzą?

Z raportu stworzonego przez Instytut Monitorowania Mediów wynika, że w materiałach pojawiających się w internecie - w tym także na naszym portalu - kobieta jest piękna, silna i mądra. Czy równie pozytywnie myślimy i piszemy o sobie same?

Badanie, o którym mowa trwało rok - przeprowadzono je między 1 marca 2011 roku a 1 marca 2012 roku na podstawie ponad 90 tysięcy materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów. IMM działa od 10 lat analizując informacje publikowane w sieci i stale monitorując pisma drukowane, zasoby internetu oraz social media. Przy badaniu wizerunku kobiet IMM współpracował z portalem Sympatia.pl. który jest jednym z popularniejszych portali randkowych. Czego dowiadujemy się o kobietach w wyniku tej analizy?

Piękna przede wszystkim

Jak wynika z raportu, słowo "kobiecość" pojawiło się w sieci na przestrzeni badanych 12 miesięcy niemal 23 tysiące razy. W ponad 22 tysiącach publikacji można było spotkać się w odniesieniu do kobiet z określeniem piękna. Na bardzo dalekim pod względem liczby publikacji miejscu znalazło się określenie "silna", a dalej "mądra", "niezależna", "zadbana" i "szczęśliwa". Tak nas przedstawiają i chcą widzieć autorzy publikacji. Piękno - sposoby na jego osiągnięcie, kwestie związane z urodą i wyglądem są dla kobiet ważne. Z analizy postów na forach internetowych wynika, że kobiety chcą być piękne, szczupłe i atrakcyjne - także na rynku pracy.

Kogo chcemy powalić naszym wyglądem i smukłą sylwetką? Z analiz przeprowadzonych przez Instytut Monitorowania Mediów wynika, że głównym adresatem naszych wysiłków w dbaniu o siebie jest aktualny lub potencjalny partner. Jak czytamy w raporcie, na forach dla osób odchudzających się, często należy podać przyczynę walki o szczupłą sylwetkę. Podając powody chęci zrzucenia kilogramów, kobiety podają niezadowolenie z wyglądu i względy zdrowotne. Wśród deklaracji znalazła się także chęć przypodobania partnerowi i rodzinie oraz zrobienie wrażenia na otoczeniu.

Obawy i troski

Kobiety w internecie tworzą silną grupę wsparcia, dotyczy to zwłaszcza kobiet ciężarnych i matek. Jak zapewnia Nina Olszewska z Instytutu Monitorowania Mediów: - Niewiele jest miejsc w sieci, które mają tak zintegrowanych, wręcz zaprzyjaźnionych użytkowników. Fora dla kobiet w ciąży i mam to niezwykłe zjawisko w internetowym świecie. Kobiety wspierają się wzajemnie, pomagają sobie i zwierzają się wirtualnym koleżankom, często narzekając na wiecznie zapracowanych partnerów - dodaje Olszewska. Z raportu wynika, że jesteśmy spełnione - tego typu deklaracje pojawiły się w internecie ponad 650 razy. Spełnienie może dotyczyć małżeństwa, macierzyństwa i życia zawodowego. Spełnione mogą być także singielki - takie słowa padły w prawie 60 publikacjach. Sieć aktywizuje kobiety do brania udziału w warsztatach i szkoleniach, z których panie chętnie korzystają. Słowa "jestem feministką" pojawiły się w ciągu anazlizowanego czasu 1050 razy, a o Manifie napisano 3,4 tysiąca razy.

Samotność w sieci

Ewa Sapieja z portalu Sympatia.pl, który był partnerem przeprowadzonego bania, tłumaczy, że polskie singielki to kobiety dobrze wykształcone, ambitne i skoncentrowane na samorozwoju. Posiadanie męża lub partnera nie jest dla nich życiowym priorytetem. Ponieważ są wymagające względem siebie i mężczyzn, dlatego wolą życie w pojedynkę a nie w związku, który nie do końca je satysfakcjonuje. Czy Ty także tak się postrzegasz? A może masz inne zdanie?

Więcej o: