Zaniżanie swoich możliwości, brak wiary i skupianie na ograniczeniach. Tym różnimy się od mężczyzn w prowadzeniu własnej firmy. Jakie je zamienić na możliwości prowadzące do sukcesu, podpowiada Patrycja Załug, autorka programu "Codziennie Pewna Siebie".
"100 % strzałów, których nie wykonasz nie trafia do bramki" (Wayne Gretzky) . Proste? Tak! Jeśli masz pomysł, a nie zrobisz nic, żeby go zrealizować, to pozostanie niezrealizowany. Nie dlatego, że był nierealny, trudny w realizacji lub napotkałaś przeszkody, ale dlatego, że po prostu nie podjęłaś działania. Czy wiesz, że Michael Jordan nie zakwalifikował się do reprezentacji szkolnej w koszykówce a Cervantes - twórca "Don Quichota" siedział przez całe życie w więzieniu i kiedy wyszedł (mając 58 lat) napisał książkę, którą udowodnił że jest jednym z najlepszych pisarzy? Od tych mężczyzn na pewno możesz nauczyć się wytrwałości i determinacji oraz wiary we własne siły! Główną barierą, dla której kobiety nie podejmują działania, jest wewnętrzny głos, który mówi: to niewystarczająco dobre, za mało istotne albo odwrotnie - za duże, żebym sobie z tym poradziła. Takie myślenie jest jak sznur krępujący twoje dłonie - cokolwiek chcesz zrobić, wydaje się niewystarczająco dobre. To prosta droga do biznesowej porażki!
To proste! Skorzystaj z Kaizen - czyli metody małych kroków. Odpowiedz sobie na 3 pytania w kontekście swojego biznesu:
. co istotnego mogę zrobić już teraz? (zawsze jest dostępne jakieś najmniejsze choćby działanie do wykonania tu i teraz),
. jak chcę to zrobić? (określ, co jest w tym istotne),
. co zrobię w tym kierunku jeszcze dziś, a co jutro?
A kiedy już to zrobisz - wzmocnij wiarę w siebie skupiając się na tym, co poszło dobrze. Jak? Zacznij prowadzić dziennik sukcesów i zapisywać każdego dnia nawet drobne zwycięstwa. Im częściej będziesz to robić, tym bardziej zaczniesz zauważać, w czym jesteś dobra i zwiększysz wiarę w siebie.
Po drugie : skupienie na mocnych stronach, czyli to jak siebie widzisz, wpływa na to jak widzą ciebie inni
Niektóre kobiety w przeciwieństwie do niektórych mężczyzn pokazują siebie jako mniej zdolne, atrakcyjne i pomysłowe niż są naprawdę. To pokłosie wychowania i stereotypu, że kobieta powinna być skromna. Mężczyźni - przeciwnie, od dzieciństwa są uczeni tego, że mają być wspaniali i tak siebie prezentować. Obie te postawy wiążą się z nieadekwatną oceną swoich możliwości i mogą prowadzić do biznesowej porażki.
Jeśli podpowiadasz innym ludziom niezbyt korzystne rzeczy na swój temat, najwyższy czas to zmienić! Jak? Po pierwsze zwiększ świadomość tego, w czym jesteś dobra.
. zrób listę 10 swoich mocnych stron,
. poproś minimum troje znajomych o pisemną informację zwrotną, jakie widzą w tobie mocne strony,
. porównaj dwie listy i określ finalnie pięć swoich najmocniejszych cech, talentów, zdolności.
Po drugie : zacznij zwracać uwagę na to, co o sobie mówisz. Jeśli są to rzeczy stawiające cię w złym świetle, zrezygnuj z nich! Zacznij korzystać z arsenału swoich mocnych stron i podkreślaj w rozmowie dobre cechy. Dlaczego warto? Ponieważ ludzie myślą o nas to, co im na swój temat podpowiadamy. Jeśli kandydat na rozmowie o pracę powiedziałby ci, że jest słaby z angielskiego, to nawet nieświadomie zaczęłabyś skupiać się na jego błędach, bo podpowiedział ci, co powinnaś na jego temat sądzić.
Po trzecie : możliwości zamiast ograniczeń, czyli dlaczego czasami warto włożyć różowe okulary. " Nie można mieć wszystkiego", "Albo ma się szczęście w miłości albo pieniądze", "Nie mam dobrej pracy". Znajome? Jak powiedział Aldous Huxley "Doświadczeniem nie jest to, co się człowiekowi przytrafia, lecz to, co on z nim robi." Od ciebie zależy czy wybierasz skupianie się na ograniczeniach czy na możliwościach . Już dziś wybierz nowy sposób widzenia świata, pełen wdzięczności za to, co już masz i wyszukuj możliwości, które mogą ci pomóc w realizacji twoich biznesowych celów. Postrzeganie biznesu z perspektywy ograniczeń działa jak samospełniająca się przepowiednia . Wyobraź sobie, że chcesz pozyskać nowego klienta. Myślisz: "jak do niego zadzwonię, to na pewno będę mu przeszkadzać" , "na pewno nie potrzebuje tego, co mogę mu dać", "ale mi się nie chce podnieść tej słuchawki" . Motywacja? Minus pięćset. Entuzjazm w głosie? Zapomnij! Zniechęcona dzwonisz w końcu do klienta, on czuje w twoim głosie wszystkie wątpliwości i . scenariusz twoich myśli realizuje się w rzeczywistości.
Co możesz zrobić inaczej?
Zacznij skupiać świadomie swoje myśli na tym, co może ci pomóc osiągnąć cel. Klient dzwonił do ciebie wcześniej? Świetnie! Widać jest zainteresowany. Masz produkt, który idealnie pasuje do jego działalności? Doskonale! Wystarczy, że mu o tym powiesz. Wzbudź w sobie entuzjazm równie silny, jak silne bywały wcześniejsze wątpliwości czy się uda. Kobiety, aby sięgać po sukces w biznesie, potrzebują większej wiary we własne możliwości. Zdrowa pewność siebie, nie brawura ani przesadna skromność, jest niezbędna w prowadzeniu firmy.
Szkoła Liderek to unikalne studium, którego celem jest wyzwalanie kobiecej przedsiębiorczości, rozumianej zarówno jako prowadzenie własnej firmy jak i przede wszystkim proaktywna postawa życiowa, a także doskonalenie poprzez praktykę kompetencji liderki, niezbędnych w skutecznym działaniu. Jeśli już teraz chcesz sprawdzić się w działaniu, aplikuj do drugiej edycji Szkoły Liderek, interdyscyplinarnego studium przedsiębiorczości dla kobiet, które rusza we wrześniu 2012 roku. Na najbardziej zmotywowane do działania kobiety czeka 16 miejsc w unikalnym studium, gdzie będą mogły sprawdzić się w działaniu, rozwinąć skrzydła realizując autorski projekt i wzmocnić wiarę w siebie. Program i zasady aplikowania znajdziesz na stronie: kobietyisukces.pl