Z pozycji sekretarki na pozycję szefowej. Jak zdjęcia wpływają na życie?

?Nie możesz być kimś, kim nie wiesz, że możesz być? - tłumaczy Sheryl Sandberg, współzałożycielka organizacji Lean In zajmującej się wspieraniem i inspirowaniem kobiet. Lean In rzuciło wyzwanie stereotypom, z którymi będzie walczyć wspólnie z agencją fotograficzną Getty Images.

Czy wiecie jakie są najczęściej wyszukiwane hasła w bazie zdjęciowej Getty Images? Topowa trójka to: kobieta, bizes, rodzina. A jakie zdjęcia wyskakują po ich wpisaniu? Zdaniem osób działających w organizacji Lean In takie, które do znudzenia powiela stereotypy.

Mamy więc białe, młode, uśmiechnięte i atrakcyjne kobiety w różnych okolicznościach przyrody: radosną niewiastę nad zieloną sałatą, poważnie wyglądającą sekretarkę w ołówkowej spódnicy czy panią w kostiumiku i rękawicach bokserskich.

 

.. Fot. Screen Schutterstock

Stockowy feminizm. Fot. Screen Schutterstock

Zdaniem Jessiki Bennett z Lean In, dziennikarki i redaktorki, która pracowała dla Newsweeka na przeważającej większości zdjęć kobiety są albo przedstawione w nazbyt rozerotyzowany sposób, kojarzący się z seksem lub... jako sekretarki. Jej zdaniem nie może być inaczej skoro w szeregach dyrektorów artystycznych agencji reklamowych i pism jest zaledwie trzy procent kobiet (o Hollywood nie wspomina).

Curve Visual Trends -- Female Rising

from

Getty Images

on

Vimeo

.

Przemyślana zmiana

Organizacja Lean In jest za zmianą, za pokazywaniem rzeczywistości i nie oszukiwaniem odbiorców. Na swojej stronie internetowej chwalą "Verily" - pierwszy magazyn, który odrzucił przy obróbce zdjęć pomoc PhotoShopa, przytacza historię skoczkini narciarskiej Sary Hendrickson. Znaleźć tu można także prelekcję psycholog społecznej Amy Cuddy na temat języka ciała.

Lean In wspólnie z Getty stworzyło bazę, która ma za zadanie zmienić postrzeganie kobiet, podziałów płciowych, wiekowych i rasowych. Czego brakowało w liczącej 150 mln zdjęć bazie Getty Images? Zdaniem Bennett różnorodności - nie tylko tej dotyczącej sfery zawodowej (kobieta może być myśliwym, żołnierzem, chirurgiem czy majstrem) ale także tej dotyczącej urody, wieku, rasy i wyglądu.

 

Zdjęcia z kolekcji Lean In/Getty ImagesZdjęcia z kolekcji Lean In/Getty Images Fot. Tara Moore / Getty Images

Zdjęcie z kolekcji Lean In dla Getty Images. Fot. Tara Moore/Getty Images

Po wpisaniu w używaną przez naszą redakcję wyszukiwarki zdjęć hasła "tata zmieniający pieluchę" nie było żadnych rezultatów... W liczącej na razie 2500 zdjęć kolekcji Lean In w Getty Images znajdziemy zdjęcie zwyczajnie wyglądającego ojca (nie modela z nienagannie białymi zębami), który plecie swojej córce warkoczyk, ale także wytatuowaną mamę z dzieckiem na kolanach, która pracuje na komputerze przy stole. Widok zapewne dla wielu z nas bardziej codzienny niż szczęśliwa rodzinka rodem z prześmiewczego facebookowego profilu Rodziny Stokowskich (od Stock - bank zdjęć).

Czego nie widać, tego nie ma

Z badań wynika, że codziennie dziewczynki mają do czynienia ze średnio 500 wizerunkami kobiet w reklamach, telewizji, gazetach, internecie. Wyczyszczone w programach graficznych postacie niewiele mają wspólnego z realiami, nie działają także dobrze na samoocenę oglądających je osób. Kolekcja Getty'ego ma pomóc w zmienieniu kształtowania wizerunków. A to ma za sobą pociągnąć zmianę świata. Bo skąd chłopiec ma wiedzieć, że mężczyzna może kąpać swoje dzieci i bawić się z nimi na placu zabaw, skoro na zdjęciach to mamy się tym zajmują?

 

Więcej zdjęć dostępnych jest na stronie www.gettyimages.com.pl . Dodatkowych informacji odnośnie wizerunku kobiet w obiektywie Getty Images może udzielić Małgorzata Więckowska, General Manager, Getty Images Poland. W przypadku zainteresowania zdjęciami z kolekcji Lean In/Getty Images prosimy o przesłanie zapytania na adres: sales@gettyimages.com.pl lub kontakt pod numerem telefonu: +48 (22) 575 71 21.

Więcej o: