"W kuchni się spełniaj, zdziro". Przemoc wobec kobiet to nie tylko bicie i gwałty. Kampania ze... Skłodowską-Curie

Z raportu przygotowanego przez Helsińską Fundację Praw Człowieka wynika, że ofiarami cyberprzemocy najczęściej są kobiety. Spot z Marią Skłodowską-Curie pokazuje, z czym muszą się mierzyć na co dzień w sieci.

Obrażanie innych, groźby i wyśmiewanie w internecie to też rodzaj przemocy, z czego - sądząc po skali wirtualnego hejtu - ludzie nie zdają sobie sprawy. Twórcy kampanii towarzyszącej publikacji raportu HFPC postanowili nie tylko im to uzmysłowić, ale też podkreślić, że najczęściej jego ofiarami padają kobiety

"Jesteś dowodem na to, że nauka szpeci kobiety"

Dlatego w roli ofiary cyberprzemocy postawili kobietę z osiągnięciami, których wielkości nie sposób kwestionować, czyli Marię Skłodowską-Curie. Po pochwaleniu się w sieci postępami w pracy, na bohaterkę spotu "Niepokonana" (utrzymanego w XIX-wiecznej, uwspółcześnionej o media społecznościowe i internet, stylistyce) spada fala nieuzasadnionej krytyki.

Polska noblistka czyta o sobie, że "jest dowodem na to, że nauka szpeci kobiety" oraz, że jest "zdzirą, która powinna spełniać się w kuchni", co w jaskrawy sposób uwydatnia, jak bardzo obrażanie i hejt w internecie są oderwane od rzeczywistości. Początkowo komentarze podłamują światowej sławy fizyczkę i chemiczkę, ale w końcu postanawia nie zwracać na nie uwagi i "robić swoje", dzięki czemu osiąga sukces.

Przedstawienie Marii Curie-Skłodowskiej w takim ujęciu to przesłanie do kobiet, których osiągnięcia, wiedza i wygląd są bezpodstawnie wyśmiewane przez internetowych hejterów. Z raportu HFPC wynika, że w sieci "dostaje się" właśnie szczególnie kobietom, które angażują się w sprawy społeczne, politykę czy naukę.

"Lafiryndo, znaj swoje miejsce"

Kiedy wypowiadają się na "poważne tematy" - nawet najbardziej merytorycznie i kulturalnie - w odpowiedzi dostają nienawistne komentarze o tym, że "powinny wracać do kuchni", "nie nadają się do nauki" czy że "są lafiryndami, które powinny znać swoje miejsce". Niezależnie od tego, o czym same piszą, komentowany jest też ich wygląd. Zwykle bardzo negatywnie i z nienawiścią lub w seksistowski, obraźliwy sposób.

Jako kobieta-naukowiec, polska noblistka w swoich czasach też spotykała się z podobnym traktowaniem. Nie powstrzymało jej to jednak przed kontynuowaniem swojej pracy, do czego twórcy spotu zachęcają współczesne kobiety hasłem "Ty też nie daj się powstrzymać".

"Życzę ci raka, najlepiej złośliwego"

Wybór odtwórczyni głównej roli w spocie "niepokonana" również nie wydaje się być przypadkowy. To Julia Wyszyńska, czyli aktorka, która za udział w spektaklu "Klątwa" także padła ofiarą internetowej przemocy. Życzono jej m.in. zachorowania na złośliwego raka, przez co nabawiła się stanów lękowych.

Tymczasem cyberprzemoc wobec kobiet jest tak powszechna, że wiele z nich zaczyna traktować jej przejawy nie jako dyskryminację, ale coś naturalnego. Jak warunki pogodowe, które bywają złe, ale nie sposób z nimi walczyć.

Nagłaśniając wyniki raportu Fundacja Helsińska chce zmienić ten stan rzeczy. Czy ludzie w końcu zaczną dostrzegać, że w "normalnym" życiu obrażanie i nienawistne komentarze byłyby traktowane jako przemoc, a nawet przestępstwo (np. grożenie gwałtem za pozytywną wypowiedź o uchodźcach, z czym spotkała się jedna z cytowanych w raporcie kobiet)? Czas pokaże.

Zobacz też:

Jak to jest być niepijącym w Polsce? "Ciotki partnerki wzięły ją na stronę, czy ja aby nie z jakiej sekty?" [ALKOPOLACY]

"Kolega do łóżka - polecam! Nie będzie truł ci, że ubierasz się zdzirowato i obrażał, jak wrócisz na bani" [LIST]

Horoskop na 2018 rok: sprawdź, co szykują dla ciebie gwiazdy

Więcej o: