Zastanawiasz się, czy przysługuje ci jeszcze prawo do zwrotu lub wymiany produktu? Chcesz złożyć reklamację, ale nie do końca wiesz, jak to zrobić? Przeczytaj nasz przewodnik po prawach konsumenta, dzięki którym zakupy będą jeszcze przyjemniejsze.
"Shopping for Australia". Małgorzata Rozenek nominowana do challengu w słusznej sprawie:
Jeżeli zrobiłaś zakupy przez internet, masz prawo do zwrotu do 14 dni bez podania przyczyny. Obowiązuje w każdej sytuacji, kiedy kupujesz produkt poza siedzibą sklepu. Przy każdym takim zakupie, sprzedawca powinien cię o tym poinformować, a jeśli tego nie zrobi, termin zwrotu automatycznie przedłuża się o 12 miesięcy. By dokonać zwrotu nie potrzebujesz paragonu, wystarczy dowód zakupu, na przykład w postaci maila.
Jeżeli robisz zakupy w sklepie stacjonarnym sprzedawca nie ma obowiązku przyjmować zwrotu. Większość sklepów oferuje jednak taką możliwość, o czym informuje sprzedawca przy kasie, pakując zakupiony przez nas towar.
Zwrotu możemy dokonać tylko posiadając dowód sprzedaży. Nie musi to być koniecznie paragon. Dowodem zakupu jest także:
- faktura
- wyciąg z terminala (przy płatnościach kartą)
- potwierdzenie transakcji z konta bankowego
- dokument gwarancji podbity przez sprzedawcę
- zeznanie świadków
Jeśli sklep zawarł w swoim regulaminie konieczność posiadania dowodu zakupu przy zwrocie, oddanie produktu może nie być możliwe.
Jeżeli produkt jest uszkodzony lub nie działa zgodnie z obietnicami producenta, konsument ma prawo do złożenia reklamacji. Zakłada ona doprowadzenie towaru do stanu zgodności z opisem, co może się wydarzyć się poprzez naprawę, wymianę lub zwrot produktu. Podstawą odstąpienia od umowy może być rękojmia lub gwarancja.
Rękojmia to odpowiedzialność sprzedającego przed konsumentem, która wynika z ustawy. Zgodnie z Kodeksem Cywilnym sprzedający odpowiada za wadliwy towar przez dwa lata od jego wydania. Z tytułu rękojmi konsument może zażądać naprawy wadliwego produktu, jego wymiany lub zwrotu pieniędzy.
Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie producenta przed konsumentem. Pismo gwarancyjne określa warunki gwarancji - czas trwania, obowiązki producenta. Co ciekawe, obietnice złożone w reklamie produktu są traktowane tak samo, jak te zawarte w piśmie gwarancyjnym. Reklamację na podstawie gwarancji składa się bezpośrednio u producenta zakupionego produktu.
Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego. Posiadanie dowodu zakupu przyśpieszy jednak proces reklamacji. Szczegóły regulacji dostępne są tutaj.
W przypadku, gdy nasza reklamacja nie została rozpatrzona pozytywnie, porady możemy szukać przez Infolinię Konsumencką. Można też zwrócić się o pomoc u mediatora w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej lub Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego. Jeżeli interwencja nie przynosi skutku, pozostaje dochodzenie swoich praw na drodze sądowej.