Spokój i opanowanie - jak je osiągnąć? Poznaj najlepsze techniki relaksacji

Jak osiągnąć spokój i opanowanie? Współczesny styl życia temu nie sprzyja. Oto techniki relaksacji, które ci w tym pomogą.

Relaksacja to jeden z najlepszych sposobów na radzenie sobie ze stresem. Dzięki niej możemy odprężyć ciało i umysł. Metoda ta może być stosowana zarówno pod okiem trenera, jak i samodzielnie w warunkach domowych.

Chcesz zrelaksować się w domu? Zagospodaruj na to od 20 do 30 minut i znajdź cichą, niekrępującą przestrzeń. Dodatkowo włącz spokojną muzykę.

Zobacz wideo Poznaj ćwiczenia, które możesz wykonywać w domu:

Spokój i opanowanie - trening

Jedną z najpopularniejszych metod jest technika progresywnej relaksacji, którą stworzył amerykański psychiatra Edmund Jacobson. Jego zdaniem rozluźnienie mięśni będzie pomagało nam w redukowaniu stresu i napięcia emocjonalnego.

Na czym opiera się technika progresywnej relaksacji? Musisz po prostu napinać pojedyncze mięśnie wraz z wdechem. Koncentruj się na uczuciu napięcia, a w następnej kolejności na rozluźnianiu. Kolejny etap to napinanie i odprężanie już nie pojedynczych mięśni, a całych ich grup. 

Jak się zrelaksować?

Inna popularna metoda to trening autogenny Schultza. Został on opracowany przez niemieckiego psychoterapeutę Johannesa Schultza w 1932 roku. 

Osoba, która wykonuje ten trening, powinna relaksować się przez wchodzenie w stan rozluźnienia mięśni oraz wyciszenia umysłu. W trakcie treningu autogennego skupiamy się na poszczególnych partiach ciała oraz wrażeniach, które odczuwamy. Pomogą nam w tym sformułowania, taki jak na przykład "moje ciało jest lekkie, bo...".

Schultz zaproponował aż sześć etapów treningu. Koncentrujemy się w nich na odczuwaniu:

- Ciężaru różnych części ciała;

- ciepła;

- pracy serca;

- oddechu;

- ciepła w brzuchu;

- chłodu na czole. 

Więcej o: