Jak mimo pandemii poczuć klimat świąt? Psycholożka: Przestrzegam przed popadnięciem w wir sprzątania i gotowania

Natalia Kondratiuk-Świerubska
- Klimat, który stworzymy jest znacznie ważniejszy od liczby potraw na stole, czy idealnego porządku w domu - mówi w rozmowie z nami psycholożka Ewa Narkiewicz-Nejno.

Dla wielu osób tegoroczne Boże Narodzenie będzie inne niż w poprzednich latach. Jak w takich nietypowych warunkach możemy poczuć świąteczny klimat?

Psycholożka: Warto zachować rozsądek

- Zajmijmy się kwestiami, na które mamy wpływ i które odciągnął naszą uwagę od negatywnych informacji. Przestrzegam jednak przed popadnięciem w wir sprzątania i gotowania. Warto zachować rozsądek. Najważniejsza jest atmosfera świąt i to ją przede wszystkim zapamiętamy. Klimat, który stworzymy jest znacznie ważniejszy od liczby potraw na stole, czy idealnego porządku w domu - mówi w rozmowie z nami psycholożka Ewa Narkiewicz-Nejno, jedna z ekspertek programu "Patent na święta" w TVN Style.

Jak podkreśla psycholożka, znacznie ważniejszy od skupiania się na przygotowaniach do świąt, jest kontakt z bliskimi. - Jeśli nie mamy możliwości spotkań, kontaktujmy się za pomocą komunikatorów. Rozmowa z kimś zaufanym to doskonały wentyl dla naszej psychiki - zaznacza. - Z kolei jeśli mamy dzieci, zaangażujmy je w różne aktywności przedświąteczne. Mogą nam pomóc na przykład w przygotowywaniu potraw czy ozdób świątecznych. Ważne, żebyśmy robili to wspólnie - dodaje psycholożka.

Pandemia a forma psychiczna

Tegoroczne święta mogą być dla wielu osób trudniejsze także z powodu złego samopoczucia. Pandemia mocno odbiła się na zdrowiu psychicznym wielu osób. Jakiś czas temu zwróciła na to uwagę Organizacja Narodów Zjednoczonych w jednym ze swoich raportów. Wiele osób odczuwa niepokój, który jest spowodowany izolacją społeczną, obawą przed zakażeniem, niepewną sytuacją na rynku pracy. Jak możemy sobie pomóc, jeśli odczuwamy tego typu objawy?

- Stres jest obecnie głównym czynnikiem powodującym pogorszenie formy psychicznej. Nie możemy więc zapominać o aktywności fizycznej. Nie muszą to być jakieś skomplikowane treningi. Wystarczy codzienny umiarkowany wysiłek - np. około 40-minutowe spacery czy ćwiczenia na macie. Wysiłek fizyczny reguluje wytwarzanie neuroprzekaźników w mózgu, powoduje wydzielanie się endorfin, które pozytywnie wpływają na nasz nastrój - radzi Ewa Narkiewicz-Nejno.

Kolejna istotna kwestia to styl odżywiania. - Nasza dieta powinna być zdrowa i odpowiednio zbilansowana. Najlepiej, żeby 80 procent dziennych posiłków stanowiły posiłki bogate w witaminy, minerały, błonnik. 20 procent możemy zostawić na przekąski - zaleca psycholożka.

Bardzo ważną rolę w zachowaniu dobrej formy psychicznej odgrywają także relacje z innymi. - Zalecam używanie wszelkiego rodzaju komunikatorów z opcją zobaczenia twarzy drugiej osoby. To znaczącą poprawia jakość rozmowy. Jeśli widzimy twarz, jesteśmy w stanie odczytać ekspresję mimiczną rozmówcy. Możemy także dostrzec, że z kimś dzieje się coś niedobrego - radzi ekspertka.

Warto także zaangażować się w pomoc osobom z bliskiego otoczenia. Gdy skupiamy się na pomocy innym, przestajemy myśleć o problemach. - Poza tym pomaganie polepsza nastrój. Wzrasta poczucie własnej wartości, czujemy się potrzebni i mamy świadomość, że zrobiliśmy coś dobrego - podsumowuje Ewa Narkiewicz-Nejno.

Ewa Narkiewicz-Nejno - absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, ze specjalizacją w zakresie psychologii klinicznej. Uczestniczka i organizatorka licznych szkoleń z zakresu komunikacji. W pracy integruje nurty psychoterapii psychodynamicznej oraz poznawczo-behawioralnej. Współpracuje ze stacją TVN Style.

Zobacz wideo Jarmark w Gdańsku trzecim najpiękniejszym w Europie:
Więcej o: