"Holiday heart syndrome" może dopaść w święta każdego. Czym się objawia i jak można mu zaradzić?

Brak ruchu, objadanie się ciężkimi potrawami oraz nadmiar alkoholu przyczyniają się do niepokojącego zjawiska, które dopaść nas może w trakcie świąt. Co dokładnie znaczy dla naszego zdrowia "holiday heart syndrome" i jak do niego nie dopuścić?
Zobacz wideo Niektóre piosenki świąteczne są wspaniałe. Bywają też te gorsze

"Holiday heart syndrome", czyli na co powinniśmy uważać podczas świąt

Lekarze przyznają, że w czasie świąt, na ostrych dyżurach wzrasta liczba pacjentów zgłaszających się z niepokojącymi objawami, takimi jak ból w klatce piersiowej, kołatanie serca czy spłycony oddech. Co ciekawe, większość osób skarżących się na te objawy, nie cierpiała wcześniej na żadne choroby serca. Eksperci alarmują, że jest to właśnie "holiday heart syndrome", zwany jest również nieregularnym rytmem serca, który najczęściej dopada nas właśnie w święta. Wszystkiemu winne jest spożywanie zbyt dużych ilości jedzenia, brak aktywności fizycznej i przede wszystkim zwiększone spożycie alkoholu. 

Niespodziewany skutek pandemiiNiespodziewany skutek COVID-19. Wiele kobiet skarży się na dokuczliwe objawy

Uważa się, że migotanie przedsionków w tymczasowym zespole serca jest związane z nadmiernym spożywaniem alkoholu. Alkohol może spowodować "zwarcie" układu elektrycznego serca, zmienić poziomy elektrolitów we krwi i zwiększyć wydzielanie hormonów stresu, takich jak adrenalina i kortyzol 

- powiedział kardiolog dr Kevin Campbell w rozmowie z CNN.

Jak nie dopuścić do pojawienia się syndromu "holiday heart syndrome"?

Jakie zatem podjąć kroki, by zminimalizować ryzyko wystąpienia objawów "holiday heart syndrome"? Kluczem będzie zachowanie umiaru w jedzeniu oraz piciu alkoholu. Ciesz się smakiem świątecznych potraw, jednak nie objadaj się bez opamiętania. Pamiętaj również o odpowiednim nawodnieniu, wypijając około 2 litry wody w ciągu dnia, gdyż alkohol działa na organizm odwadniająco.

Zimne prysznice to trend ostatnich miesięcy. Jakie daje korzyści?Dlaczego warto zacząć brać zimne prysznice? Takie kąpiele mogą poprawić metabolizm i wzmocnić odporność

Najlepszą prewencją jest zachowanie umiaru w jedzeniu i w piciu. Świetnie byłoby, gdybyśmy również w święta pamiętali o aktywności fizycznej i wysypianiu się. Wszelkie ciężkie tematy oraz nieprzyjemne rozmowy najlepiej zostawić na czas po świętach, by zminimalizować potencjalne źródła stresu

- dodał dr Kevin Campbell.

Jeśli przy świątecznym stole zauważysz u siebie takie niepokojące obawy, jak duszność, podwyższone tętno, kołatanie serca czy ogólne osłabienie, absolutnie tego nie bagatelizuj, tylko bezzwłocznie skontaktuj się ze specjalistą. Lepiej upewnić się, że to nic poważnego, co mogłoby zagrozić twojemu zdrowiu.