10 najgorszych grzechów szefa, przez które dobry pracownik odejdzie z pracy

Niespodziewanie otrzymujesz od swojego pracownika wypowiedzenie, choć wydawało ci się, że zapewniasz mu odpowiednie warunki pracy? Jak zauważył dr Travi Bradberry, ludzie nie rzucają pracy tylko pracodawcę. Oto najczęstsze grzechy pracodawcy, które sprawiają, że traci dobrych pracowników.

1. Przepracowanie

W swoim zespole masz świetnego pracownika, który nie tylko jest ekspertem w swojej dziedzinie, lecz także zna się na wielu innych rzeczach, zatem dorzucasz je mu do podstawowych obowiązków? Firma to nie instytucja charytatywna, a za każde dodatkowe zadania pracownik powinien dostać wynagrodzenie lub przynajmniej premię uznaniową. Co więcej, nieustanne dorzucanie obowiązków sprawi, że pracownik będzie zmęczony swoją posadą. Przepracowani pracownicy będą się czuli tak, jakby wykonywali swoje zadania za karę. Jeśli zatem nie wyważysz ilości obowiązków i nie dasz pracownikowi czegoś w zamian za wykonywanie dodatkowej pracy, możesz być pewny, że jego odejście to tylko kwestia czasu.

2. Niedocenianie efektów pracy

Kolejnym zaniedbanie, na które zbyt często pozwalają sobie szefowie to brak wyraźnych pochwał za trud włożony w wykonywanie zadań oraz osiąganych efektów. Pracodawca wychodzi czasem z założenia, że miejsce pracy to nie przedszkole, więc nie ma co się bawić w pochwały, jednak powinien zdać sobie sprawę, że motywacja potrzebna jest wszystkim. Kilka miłych słów uznania oraz docenienie ich pracy włożonej w osiągnięcie postawionych celów nic nie kosztuje, a w znaczny sposób wpływa na zaangażowanie pracownika w kolejne obowiązki. Ponadto, szczere okazywanie zadowolenia oraz pochwały ze strony przełożonego są silnym motywatorem pozafinansowym, który powoduje, że pracownik nie myśli o zmianie pracy.

Zobacz wideo Wypalenie zawodowe uznane za zagrożenie dla zdrowia

3. Zła atmosfera

Każdy zna chociaż jedną historię, w której osoba rzuciła swoją pracę, ponieważ nie była w stanie wytrzymać atmosfery tam panującej. Nie da się bowiem ukryć, że atmosfera (poza wynagrodzeniem) jest najważniejszym czynnikiem w pracy. Jeśli pracownik jest sfrustrowany, a każdego poniedziałku myśli tylko o przetrwaniu do piątku, możesz być pewny, że długo tak nie wytrzyma. Dobrej aury nie da się stworzyć na zawołanie, jednak szef ma wpływ na stworzenie podstaw. Wystarczy, że będzie pokazywał swoją postawą szacunek do pracownika oraz to, że darzy go zaufaniem i jest zawsze otwarty na rozmowę. 

4. Niesłowność

Jeśli coś obiecuje, a potem nie dotrzymuje słowa, przestaje być traktowany poważnie przez swoich pracowników. Choć niektórzy potrafią być łatwowierni, to nawet najbardziej naiwny pracownik straci w końcu swoją cierpliwość, a słowa przełożonego przestaną być dla niego wiarygodne. Pamiętaj, że zarówno w życiu prywatnym, jak i biznesie należy dotrzymywać danego słowa. Inaczej ludzie stracą szacunek do ciebie.

5. Brak klasy i niekompetencja

Wcinasz się zadania, które wykonują twoi podwładni, podważasz ich kompetencje lub co gorsza, obnażasz przed nimi swoje? Wówczas możesz myć pewny, że twoi pracownicy - zwłaszcza ci najlepsi - przestaną cię szanować i nie będziesz dla nich autorytetem. W końcu żaden dobry pracownik nie lubi być podwładnym osób, których kompetencje oraz kultura osobista pozostawiają wiele do życzenia.

5 powodów, dla których dobry pracownik pozostanie w firmie5 powodów, dla których dobry pracownik pozostanie w firmie. Cenne wskazówki nie tylko dla szefa

6. Podejmowanie złych decyzji

Wprowadzasz do zespołu kogoś, kto psuje atmosferę, a może zatrudniasz osobę, która jest świetnym pozorantem i bez niezasłużenie zgarnia wszystkie nagrody oraz premie? W takich sytuacjach możesz być pewny, że wartościowy pracownik złoży wypowiedzenie, gdyż nikt nie lubi, jak pochwały za ciężką pracę zbiera ktoś inny.

7. Brak przestrzeni i work-life balance

Chcesz uchodzić za wyrozumiałego pracodawcę, który szanuje życie prywatne zatrudnionych przez niego osób? Przestrzegaj czasu ich pracy i nie dzwoń, ani nie pisz do swoich pracowników po godzinach. Czas po pracy to nie czas na wykonywanie zawodowych obowiązków. Pamiętaj, że praca to tylko praca, a każdy z pracowników ma swoje życie prywatne i w wolnym czasie nie ma ochoty o niej myśleć.

8. Brak perspektyw 

Pracodawcy często zapominają, że nawet najlepszy pracownik może chcieć się rozwijać. Nie chodzi tu tylko o poszerzanie wiedzy czy kompetencji, lecz także możliwość awansu i podwyżki. Jeśli na danym stanowisku osoba nie ma takiej możliwości, prawdopodobnie po jakimś czasie pomyśli o zmianie pracy.

Codziennie po przebudzeniu ścielisz łóżko? To błąd, który może zagrażać zdrowiu (zdjęcie ilustracyjne)Codziennie po przebudzeniu ścielisz łóżko? To błąd, który może zagrażać zdrowiu

9. Brak zaangażowania

Zaangażowanie oraz wiara, że to co robisz ma sens i daje efekty jest jednym z czynników, które pozwalają pracownikom efektywnie pracować. Jeśli nie czują związku z firmą i nie zauważają, że ich działania mają realny wpływ na jej rozwój, to prędzej czy później uciekną.

10. Brak myślenia

Chodzi tu przede wszystkim o to, że dobry i wykwalifikowany pracownik jest cwany. Trzeba zadbać nie tylko o jego odpowiednie wynagrodzenie, lecz także stawiane przed nim obowiązki, nim zrobi to inny szef. Jeśli pensja jest zbyt niska, a stawiane przed pracownikiem zadania są nudne lub niewykonalne, to z pewnością odejdzie on tam, gdzie "trawa jest bardziej zielona".

Więcej o: