5 rzeczy, których lepiej nie robić po jedzeniu. Jak uniknąć przykrych dolegliwości po posiłku?

Chcesz uniknąć przykrych dolegliwości po posiłku? Jeśli będziesz unikać popełniania tych błędów, trawienie będzie przebiegało szybko i sprawnie.

Rzadko zastanawiamy się, jaki wpływ na nasz organizm mają aktywności, które wykonujemy po jedzeniu. Szybkość trawienia posiłku zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od tego, ile i co zjadamy oraz jak się zachowujemy po posiłku. Czasem nie mamy świadomości, że sobie szkodzimy. Czego lepiej wystrzegać się po posiłku? Przedstawiamy 5 często popełnianych błędów.

Ostry brzuch objawia wzdętym, twardym brzuchem oraz silnym bólemSkurcze jelit i ból brzucha: przyczyny, leczenie

Czego wystrzegać się po jedzeniu?  

Najczęstszym błędem jest drzemka po posiłku. O niej marzy chyba większość z nas, gdy tylko odejdzie od stołu. Pełny żołądek i przyjemne uczucie ciepła powoduje, że ogarnia nas senność. Wynika to z mniejszej ilości krwi, która płynie do mózgu, ponieważ kierowana jest w tym czasie do intensywnie pracującego układu pokarmowego. Pozycja leżąca utrudnia jednak proces trawienia, a przez nacisk pełnego żołądka na przeponę możemy odczuwać dyskomfort.  

Wiele osób nie wyobraża sobie jedzenia bez picia herbaty. Nie zawsze jest to dobry pomysł. Herbata ogranicza wchłanianie żelaza. Poza tym spożywanie napojów w trakcie jedzenia rozcieńcza soki trawienne w żołądku, więc jedzenie jest trawione dużo dłużej i mniej efektywnie. 

Jedzenie owoców po posiłku też nie wpływa korzystnie na nasze samopoczucie. Owoce często jemy jako deser. Oczywiście, są bardzo zdrowe, ale zawierają dużo cukrów prostych i jeżeli zjemy je bezpośrednio po obiedzie, będą zalegały w żołądku razem z poprzednim posiłkiem. Przez to mogą fermentować, co prowadzi do wzdęć. Najlepiej sięgać po owoce dwie godziny po posiłku, aby organizm czerpał z nich najwięcej korzyści. 

Whr to iloraz obwodu talii i bioder. Zdjęcie ilustracyjneWHR: jakich informacji dostarcza ten wskaźnik?

Również aktywność fizyczna po posiłku nie jest najlepszym rozwiązaniem. Organizm, zamiast skupić się na trawieniu, wysyła tlen i składniki odżywcze do pracujących mięśni. Zahamowanie procesu trawienia powoduje bóle brzucha, wymioty, a także wzdęcia. 

Kolejny kiepski nawyk to palenie papierosów po posiłku. Palenie zaburza przyswajanie witamin C i D oraz minerałów. To sprawia, że posiłek, który powinien dostarczyć organizmowi tych cennych składników, nie spełnia swojej roli. Do tego palenie papierosów powoduje zwężenie naczyń krwionośnych, czego konsekwencją jest gromadzenie się złogów tłuszczowych. 

Zobacz wideo Ból brzucha: czasem błaha dolegliwość, czasem objaw choroby. Pokaż, gdzie boli, podpowiemy dlaczego