Zmiana czasu zimowego na letni w 2021 roku. Kiedy przestawiamy zegarki o godzinę do przodu?

Zmiana czasu na letni powoduje to, że śpimy o godzinę krócej. Ma to wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Potrzebujemy trochę czasu, aby przystosować się do zmiany czasu. Istnieją osoby, które bardzo źle znoszą nową sytuację. W jaki dzień przestawiamy nasze zegarki?

Wiele osób chciałoby zrezygnować ze zmiany daty ze względu na przyzwyczajenie do czasu zimowego. Samo przestawianie zegarków wywołuje kontrowersje. Może powodować złe samopoczucie. Niektóre z naszych urządzeń przestawiają się automatycznie. Kiedy występuje zmiana czasu?

Zobacz wideo Agnieszka Radwańska o swojej diecie

Letnia zmiana czasu w 2021

Nasze zegarki powinny zostać przestawione do przodu w nocy z 27 na 28 marca, dokładniej: z 2:00 na 3:00. Istnieją osoby, którym jest to obojętne, natomiast wielu z nas potrzebuje chwili na odnalezienie się w nowym rytmie. Możemy skarżyć się wówczas na osłabienie, znużenie, spadek odporności, a także nadmierną senność. Czy miałaś świadomość, że taka zmiana może przysporzyć nadprogramowych kilogramów? Dzieje się tak, ponieważ zakłócony zegar biologiczny często prowadzi do bezsenności. Skutkiem problemów ze snem jest podwyższony kortyzol, a to z kolei widać po zwiększonej masie ciała. Niedobór snu często nadrabiamy zwiększoną ilością jedzenia - w końcu trzeba dostarczyć sobie więcej energii. Zdaniem specjalistów potrzebujemy tygodnia, aby przystosować się do nowych zmian, których nie popiera 84% Europejczyków. 

Dlaczego czeka nas kolejna zmiana czasu?

Zmiana czasu została wprowadzona do Polski po raz pierwszy w 1919. Aktualnie, nieprzerwanie od 1983 r. przestawiamy nasze zegarki. Do 1995 czas letni w Polsce był odwoływany w ostatnią niedzielę września. Wcześniej daty zmiany czasu były ogłaszane w Monitorze Polskim i tak na przykład w roku 1964 zmiana czasu na letni nastąpiła dopiero 31 maja, a na zimowy 27 września. Wiele z nas chce znieść zmianę czasu. Przepisy przyjęte w ubiegłym roku przez Parlament Europejski trafiły pod obrady Rady Unii Europejskiej, czyli grona ministrów państw unijnych. Nie wiemy, kiedy skierują przepisy do dalszych prac.

Pieniądze, fuzja, inwestycje (zdjęcie ilustracyjne)Sennik: pieniądze. Sprawdź, czy czeka Cię nagły dopływ gotówki

Zmiana czasu - jak wygląda zegar biologiczny człowieka?

  • 6:45 - najwyższe ciśnienie krwi.
  • 7:30 - o tej porze kończy się wydzielać hormon ciemności, czyli melatonina.
  • 8:30 - nasze jelita budzą się do życia/
  • 9:00 - występuje tutaj najwyższy poziom testosteronu.
  • 10:00 - poziom zwiększonej czujności.
  • 14:30 - najlepsza koordynacja ruchowa.
  • 15:30 - najszybszy czas reakcji na bodźce.
  • 17:00 - układ krążenia i mięśnie są najbardziej wydajne o tej godzinie.
  • 18:30 - najwyższe ciśnienie krwi.
  • 19:00 - najwyższa temperatura ciała.
  • 21:00 - zaczynamy wydzielać melatoninę.
  • 22:30 - nasze jelita wolniej pracują.
  • 02:00 - zapadamy w głęboki sen.
  • 04:30 - mamy najniższą temperaturę ciała.

Nigdy nie rób tego przed snem. To przyczyna porannej opuchlizny i worków pod oczamiNigdy nie rób tego przed snem. To przyczyna porannej opuchlizny i worków pod oczami

Zmiana czasu - o której godzinie najlepiej jeść posiłki?

Czy wiesz, że pory, w jakich przyjmujemy pokarm mają wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie? Przekonaj się, które z nich są optymalne dla naszego organizmu. 

  • Śniadanie - najlepiej je spożyć między 7:00 a 9:00 i nie zwlekać z jego spożyciem długo po przebudzeniu, gdyż podwyższony hormon głodu (grelina) zwiększa nerwowość.
  • 11:00-12:00 to przedział idealny na drugie śniadanie. Wzrasta w tych godzinach poziom galaniny, stymulujący apetyt na niezdrowe tłuszcze. 
  • Obiad najlepiej spożyć w godzinach 14:00-16:00. Po godzinie 15:30 nie powinno się pić kawy, ponieważ może rozregulować Twój zegar biologiczny.
  • Kolację zaleca się zjeść 2-3h przed snem. W taki sposób nie obciążymy żołądka i wątroby, a wspomożemy prawidłową pracę mózgu. Może to być przedział 18:00-20:00.