Czym zastąpić mięso? Anna Lewandowska podaje najlepsze roślinne zamienniki białka zwierzęcego

Anna Lewandowska na swoim instagramowym profilu prowadzi akcję "Małe kroki, duża zmiana", podczas której zachęca ludzi do wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych. Jednym z kroków, który proponuje jest ograniczenie spożywania mięsa. Jak je zastąpić w diecie? Sprawdź, co proponuje znana trenerka.

Dieta wegańska ma coraz więcej zwolenników. Coraz częściej lekarze i dietetycy mówią o ograniczeniu ilości spożywania mięsa i wprowadzeniu do diety większej ilości produktów roślinnych. Wiele osób przymierza się do takiej zmiany, jednak obawiają się, że będzie brakowało im białka lub innych składników odżywczych. Czym je zastąpić? Anna Lewandowska opowiedziała o tym w jednym z wpisów na swoim blogu. 

Anna LewandowskaPrzeurocze zdjęcie Anny Lewandowskiej z córkami

Zobacz wideo Jaglanka według przepisu Anny Lewandowskiej

Anna Lewandowska proponuje alternatywne źródła białka

Anna Lewandowska często poleca swoim fanom przepisy oparte wyłącznie o produkty roślinne. Trenerka podkreśla, że ograniczenie mięsa w diecie wyjdzie na zdrowie. Należy jednak pamiętać, że aby posiłki były wartościowe i zbilansowane, muszą dostarczać wszystkich składników odżywczych, a przy rezygnacji z mięsa, pozyskanie choćby białka może być utrudnione. 

Odpowiednie zbilansowanie diety wegańskiej pod kątem mikro- i makroskładników jest trudniejsze, ale nie jest niemożliwe! Istotne jest natomiast, aby zadbać o odpowiednią ilość pełnowartościowego białka oraz suplementację witamin i składników mineralnych, których podaż w takiej diecie jest utrudniona. Szczególną uwagę należy zwrócić na witaminę B12 i D, a także wapń, żelazo oraz cynk - pisze Anna Lewandowska na swoim blogu.

Anna LewandowskaRewelacyjny peeling Anny Lewandowskiej. Składniki do niego znajdziesz w kuchni

Czym zastąpić białko zwierzęce w diecie? 

Jest wiele produktów roślinnych, którymi można zastąpić białko pochodzenia zwierzęcego. Należy jednak pamiętać o suplementacji witaminy B12, ponieważ dieta wegańska może prowadzić do dużych niedoborów tego składnika. Gdzie w takim razie szukać białka pochodzenia roślinnego? Mięso z powodzeniem zastąpią:

  • warzywa  strączkowe - fasola, groch, soczewica, soja, ciecierzyca;
  • produkty z soi – tempeh, tofu;
  • seitan – wegański produkt białkowy uzyskiwany z glutenu. Imituje mięso, ale może być ciężkostrawny;
  • orzechy, a także produkty z nich uzyskiwane – wegańskie napoje i produkty przypominające te nabiałowe (sery, jogurty);
  • wegańskie odżywki białkowe na przykład z grochu, soi, kopii czy ryżu.
 
Więcej o: