Więcej podobnych artykułów znajdziecie na Gazeta.pl
Kiedyś zakupy w sklepie spożywczym były przyjemnością, teraz wiele osób zastanawia się co włożyć do koszyka, by nie zbankrutować. Brzmi to absurdalnie, jednak ceny poszły tak znacząco w górę, że często rezygnujemy z niektórych produktów, albo szukamy tańszych zamienników. Podwyżka cen w sklepach łączy się również z podwyżką cen paliw, bo w końcu dostawcy również odczuli to na "własnej skórze". Choć z ekologicznego punktu widzenia podwyżki cen paliw mogą przyczynić się do mniejszej ilości samochodów na ulicach, bo ludzie przerzucą się na komunikację miejską lub rowery czy hulajnogi, to jednak wciąż pozostaje wiele branż, którym paliwo jest niezbędne do funkcjonowania i koło się zamyka. Skupmy się jednak dzisiaj na podwyżce cen papieru toaletowego.
W połowie grudnia niemiecka prasa donosiła, że wzrosną ceny artykułów higienicznych takich jak: papier toaletowy, chusteczki do nosa i ręczniki kuchenne. Drastyczne podwyżki cen zapowiedział m.in. duży niemiecki producent Essity. Dziennikarze "Kronen Zeitung" informowali, że ceny mogą wzrosnąć nawet o 20 proc.
"Wyborcza.biz" informuje, że również w Polsce ceny za artykuły higieniczne, w tym papier toaletowy, pójdą w górę. "Lider branży Velvet Care szacuje, że ceny wzrosną już w styczniu nawet o 15-20 proc. I to wcale może nie być koniec podwyżek. Pojawić się też mogą braki w zaopatrzeniu" - czytamy w artykule.
Sytuacja jest wyjątkowo trudna, nie mieliśmy podobnych doświadczeń przez ostatnie 25 lat, nawet w okresie największych kryzysów światowych.
- mówi wyborczej.biz Artur Pielak, prezes Velvet Care.
Największym problemem w tej branży jest m.in. drożejąca celuloza. Do tego dochodzą koszty transportu, o których wspominaliśmy wcześniej, a także wyższe koszty prowadzenia biznesu, na które składają się rachunki za energię elektryczną czy gaz.
Szef działu dóbr konsumenckich w Essity, Volker Zoeller tłumaczy, że koszty logistyczne w niektórych przypadkach wzrosły czterokrotnie, a to znacząco pogorszyło sytuację. Według Volkera podwyżka cen w najbliższym czasie jest nieunikniona.
Spodziewaliście się, że nawet za papier toaletowy będzie trzeba zapłacić prawie 20 proc. więcej?