Jakie są objawy odwodnienia? Jeżeli masz te symptomy, nie lekceważ ich! Zwłaszcza w upalne dni

W Polsce mamy ostatnio odczynienia ze wciąż nawracającymi falami upałów. W momncie gdy na zewnątrz panuje wysoka temperatura, powinniśmy szczególnie dbać o nawodnienie naszego organizmu. Gdy tego nie zrobimy, możemy doprowadzić do odwodnienia organizmu. Wytłumaczymy dziś jakie są jego objawy i konsekwencje.

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

W naszym kraju od dłuższego czasu pojawiają się fale upałów. Temperatury bywają prawie rekordowo wysokie dlatego warto w tym czasie szczególnie o siebie dbać. Kiedy tego nie robimy może dość w naszym organizmie np. do odwodnienia które potrafi być szczególnie niebezpieczne szczególnie dla dzieci i osób starszych. Jest to stan, w którym zawartość wody w organizmie spada do poziomu utrudniającego jego prawidłowe funkcjonowanie. Jakie są jego objawy i jak do niego nie dopuścić? Odpowiadamy.

Zobacz wideo "Obserwujemy przesunięcie stref klimatycznych". W Polsce będzie ciepło jak we Włoszech?

Jakie są objawy odwodnienia? Należy zwracać uwagę na niepokojące sygnały

U niektórych osób odwodnienie możemy rozpoznać gołym okiem, zwracając uwagę na jego wygląd. Człowiek odwodniony ma suchą i zimną skórę, suche usta, a także wysuszone oczy, które w poważnych przypadkach odwodnienia stają się zapadnięte. Jednak nie są to wszystkie objawy. Wymienić możemy także:

  • zawroty głowy lub oszołomienie,
  • uczucie pragnienia,
  • bóle głowy,
  • rzadkie oddawanie moczu,
  • ciemnożółty mocz,
  • zmęczenie.

Jeżeli doszło do poważnego odwodnienia, można zaobserwować dodatkowo takie symptomy jak:

  • podwyższone tętno,
  • zatrzymanie moczu lub ciemnożółty i intensywnie pachnący mocz,
  • senność,
  • zawroty głowy,
  • omdlenia,
  • trudności ze złapaniem powietrza,
  • osłabienie,
  • nerwowość.

Co się dzieje gdy organizm jest odwodniony?

Niestety odwodnienie może prowadzić do poważnych konsekwencji. Wśród nich wymienić można np. wyczerpanie cieplne lub udar słoneczny, który może zagrażać naszemu życiu. Ponadto gdy często doprowadzasz do odwodnienia, możesz doświadczyć problemów z nerkami, czyli np. kamieni nerkowych, niewydolności nerek czy infekcji dróg moczowych.

Kolejnym przykrym skutkiem odwodnienia są:

  • napady padaczkowe
  • skurcze mięśni
  • utrata przytomności,
  • dezorientacja
  • zaniki pamięci.

Inną poważną konsekwencją jest wstrząs krwotoczny spowodowany małą objętością krwi i spadkiem ilości tlenu w organizmie takiej osoby. Odwodnienie ma też wpływ na serce. Kiedy zawartość wody w organizmie jest niska, serce musi pracować ciężej, aby efektywnie pompować zagęszczoną krew.

Jak nie odwodnić się w upalne dni? Jest jedna prosta zasada

Aby nie dopuścić do odwodnienia, w ciągu dnia powinniśmy małymi ilościami, ale dość często dostarczać wodę do organizmu. Według Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Żywności zalecana ilość dziennego spożycia wody w przypadku kobiet wynosi 2 litry, a w przypadku mężczyzn 2,5 litra. Są to jednak ilości odpowiednie dla organizmu funkcjonującego w umiarkowanej temperaturze. W upalne dni powinniśmy spożywać jej jeszcze więcej.

Kobieta.gazeta.pl jest dla Was i to dla Was cały czas piszemy na różne tematy. Nie oznacza to jednak, że Ukraina schodzi na dalszy plan. To cały czas bieżąca i bardzo istotna kwestia. Wszystkie najważniejsze informacje znajdziecie tutaj: wiadomości.gazeta.pl, kobieta.gazeta.pl/ukraina

Więcej o: