Jennifer Lopez o swoim ataku paniki: Nagle poczułam, że nie mogę się ruszać

Atak paniki to nic innego, jak nagłe pojawienie się silnego lęku. Do objawów nękających psychikę dochodzą zazwyczaj dolegliwości ciała. Jennifer Lopez także ma za sobą takie doświadczenia. Gwiazda opisała je w najnowszym newsletterze, w którym komunikuje się ze swoimi fanami.
Zobacz wideo Ohme o "ataku paniki" Chajzera

Po raz pierwszy Lopez doświadczyła ataku paniki ponad 20 lat temu - w okresie, gdy pracowała nad swoim debiutanckim albumem. Jak zdradziła, spała wówczas od trzech do pięciu godzin na dobę. Jednak pewnego dnia zdarzyło się coś, co diametralnie zmieniło jej podejście do życia. 

Jennifer Lopez: To był klasyczny atak paniki

- Nagle poczułam, że nie mogę się ruszać. Byłam sparaliżowana. Wszystko stało się niewyraźne, bardzo się bałam. Teraz już wiem, że to był klasyczny atak paniki. Jednak w tamtym czasie nawet nie znałam tego terminu - wyznała Lopez. 

Do wizyty u lekarza przekonał ją ochroniarz. Specjalista zalecił artystce zmianę stylu życia. Zasugerował między innymi, by odstawiła kofeinę i zaczęła ćwiczyć. Poza tym dodał, że powinna spać od siedmiu do dziewięciu godzin na dobę. 

Atak paniki - objawy

Atak paniki to silna reakcja organizmu na jakieś zagrożenie. Może to być na przykład konkretna sytuacja, czynnik lub subiektywna obawa pacjenta. Szacuje się, że z takimi atakami zmaga się około 10 procent populacji.

- 90 proc. pacjentów z atakami paniki ma którąś z następujących obaw: "umrę", "zemdleję" albo "zwariuję". Jeśli pacjent głęboko wierzy w swoją obawę, pojawiają się objawy z układów pozamózgowych, czyli objawy somatyczne - powiedział w rozmowie z serwisem zdrowie.gazeta.pl dr nauk med. Maciej Klimarczyk, specjalista psychiatra i psychoterapeuta.

Najczęstsze objawy ataku paniki to:

  • drżenie rąk,
  • kołatanie serca,
  • zawroty głowy,
  • potliwość,
  • ucisk w klatce piersiowej,
  • ucisk w gardle,
  • duszności.

Atak paniki - pierwsza pomoc

Lekarze radzą, by osoba, która doświadcza ataku paniki, skupiła się na jednej czynności - na przykład na powolnym, spokojnym i głębokim oddychaniu. Dzięki temu możemy uspokoić nasze myśli, a to z kolei skróci czas trwania zajścia. Natomiast jeśli towarzyszymy osobie z atakiem paniki, pamiętajmy o tym, by mówić do niej spokojnym głosem. Zapewniajmy ją także, że wszystko jest w porządku i że cały czas jesteśmy przy niej. Poza tym oddychajmy spokojnie razem z nią. 

Wasze historie i opinie są dla nas ważne. Czekamy na Wasze listy i komentarze. Piszcie do nas na adres: kobieta@agora.pl lub edziecko@agora.pl. Najciekawsze listy opublikujemy.

Więcej o: