200 zł do emerytury to nowa forma dodatku do comiesięcznego świadczenia. Rząd wprowadził go bowiem dopiero w 2022 roku. Nie wszyscy mogą się jednak o niego ubiegać. Kto ma szansę na wypłatę pieniędzy i gdzie należy się udać z wnioskiem? Podpowiadamy.
Środki z tego tytułu trafią tylko do wybranych grup zawodowych. Mowa tutaj dokładnie o seniorach, którzy służyli w Ochotniczej Straży Pożarnej, Górskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym lub Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym. Oczywiście wymagany jest też odpowiednio długi okres czynnej służby w działaniach ratowniczych. Dla kobiet wynosi on 20 lat, a dla mężczyzn 25 lat. Wystarczy, jednak że udział w akcjach ratowniczych miał miejsce raz w roku.
200 zł do emerytury jest przyznawane dożywotnio i wypłacane co miesiąc, ale to nie ZUS zajmuje się tym świadczeniem. Dodatek seniorzy otrzymają od Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. To nie tam jednak musimy udać się wnioskiem, a do powiatowego lub miejskiego komendanta Straży Pożarnej.
W sytuacji, gdy Państwowa Straż Pożarna dysponuje danymi potwierdzającymi bezpośredni udział osoby wnioskującej w działaniach ratowniczych, to tylko wniosek potrzebny jest do wydania decyzji. W pozostałych przypadkach ścieżka postępowania wygląda nieco inaczej. Należy: