Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, a tym samym wprowadzeniem poprawek w prawie o ruchu drogowym, od 21 września zaczęły obowiązywać nowe przepisy. Na jakie zmiany powinni przygotować się piesi?
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Wprowadzone zmiany obejmą tak naprawdę w szczególności pieszych. Najważniejszą z nich jest wprowadzenie tzw. przejść sugerowanych. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 2. pkt. 11a Prawa o ruchu drogowym oznaczają one:
nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.
Jak teorię wcielić w życie? Ministerstwo Infrastruktury doprecyzowało, jak powinny wyglądać przejścia sugerowane. Mianowicie powinny posiadać obniżony krawężnik i system oznaczeń fakturowych, a dodatkowo mogą, ale nie muszą być oświetlone. Na takich przejściach nie ma "zebry" ani znaków drogowych, które by je oznaczały.
To wpływa też na jedną bardzo ważną kwestię — pierwszeństwa. W przypadku przejść sugerowanych w odróżnieniu od przejść dla pieszych pieszy musi ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym pojazdom i upewnić się, że nie spowoduje zagrożenia w ruchu.
Od 21 września znika ponadto pojęcie "chodnika" i zostaje ono zastąpione "drogą dla pieszych", która jest podzielona na trzy części: chodnik, pas buforowy i pas obsługujący.
Wśród istotnych zmian znalazł się także zapis o tym, że zabrania się wchodzenia pieszym na drogę dla rowerów bezpośrednio przed jadący pojazd w tym również na przejściu dla pieszych oraz spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi. Za złamanie tego przepisu będzie można otrzymać mandat w wysokości 50 zł.