ASM Sales Force Agency opublikowało dane ukazujące zmiany cen w sklepach w dobie wciąż rosnącej inflacji. Na ich podstawie można wywnioskować, w którym miejscu konsument zrobi najtańsze zakupy. To dowód na to, że dane podawane na bieżąco przez GUS nie są jedynie statystyką, a mają realne odzwierciedlenie w cenach produktów, które widzimy na sklepowych półkach.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
W październiku 2022 r. pozycję lidera utrzymała sieć Auchan. Co ciekawe, średnia cena za koszyk wyniosła 223,88 zł, czyli aż o 8,17 zł (3,52%) mniej niż we wrześniu. W dobie wciąż rosnącej inflacji taka obniżka może dziwić. Spadek cen odnotowano również w sklepie Lidl (0,13%) i e-grocery (2,77%). Jeśli chodzi o inne sklepy, zanotowano podwyżki. Najwyższa dotyczy sieci Selgros Cash & Carry (4,48%).
W ujęciu rocznym zaobserwowano wzrost cen we wszystkich dziesięciu sieciach, które poddano analizie. Za przykład podano cztery z nich:
Dane zebrane przez ASM Sales Force Agency ukazują średni koszt koszyka zakupowego w danych sklepach w październiku 2022 r. Na jego podstawie można wywnioskować, gdzie konsument najprawdopodobniej zrobi najtańsze zakupy.
Zebrane dane nie napawają entuzjazmem, ponieważ podrożała cała grupa 10 analizowanych grup towarów, a dwucyfrowe podwyżki rok po roku objęły produkty wielu kategorii. Największe z nich: