Czy jest różnica między 999 a 112? Ratowniczka medyczna rozwiewa wątpliwości

Czym różni się numer 999 od 112? Na który z nich powinniśmy dzwonić, aby uzyskać pomoc? Na te pytania odpowiada ratowniczka medyczna.

W 2018 roku zlikwidowano numer 997. Kiedy wybierzemy te trzy cyfry, łączymy się z operatorem numeru 112. Podobna sytuacja miała nastąpić z numerem 999, który kierował nas bezpośrednio do dyspozytorni medycznej. Co dalej z tym numerem? I pod jaki numer należy dzwonić, aby uzyskać pomoc medyka w kryzysowej sytuacji?

Zobacz wideo Ratownik medyczny: Cały czas doświadczamy strachu o swoje życie

Numer 112 miał zastąpić 999. Statystyki pokazują, że to zły pomysł

Od kilku lat trwała dyskusja o przekierowywaniu połączeń z numeru alarmowego 999 do operatorów numeru 112. Już 5 lat temu numer 997 został podłączony pod 112 i dziś dzwoniący są automatycznie łączeni z dyspozytorem, a nie oficerem dyżurnym. Podobne plany dotyczyły także telefonów na pogotowie ratunkowe, ale przeprowadzone badania i statystyki pokazują, że nie jest to najlepszy pomysł. Powodem takiego stanu rzeczy jest zbyt długi czas oczekiwania. W rządowym uzasadnieniu do projektu ustawy czytamy, że statystycznie, gdy dzwonimy pod 112, czas obsługi zgłoszenia wynosi 243,55 sekund, a kiedy wykonujemy telefon bezpośrednio od pod numer 999 - 116,31 sekund. Oznacza to, że czas oczekiwania na pomoc jest dwa razy krótszy, dlatego rząd podjął decyzję o bezterminowym pozostawieniu aktywnego numeru 999.

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

999 czy 112? Na który numer dzwonić?

Na tiktokowym profilu Gazeta.pl ratowniczka medyczna tłumaczy, skąd tak duża różnica w czasie obsługi dzwoniącego pod numer alarmowy. Okazuje się, że kiedy wykonujemy telefon pod numer 112, łączymy się nie z medykiem, a z operatorem. Ten po zebraniu podstawowych informacji, przekierowuje nas do dyspozytora medycznego, któremu również udzielamy szybkiego wywiadu. Dopiero potem osoba, z którą rozmawiamy, podejmuje decyzję o wysłaniu karetki. Operator 112 nie ma takiej możliwości prawnej. - Dzwoniąc pod 999, łączymy się z dyspozytorem medycznym. Jest to lekarz, pielęgniarka albo ratownik medyczny i to ona decyduje. Jest szybciej - wyjaśniła ratowniczka.

Więcej o: