Wiele osób zastanawia się, czy pracodawca może odmówić im zaplanowanego urlopu lub wysłać ich na wypoczynek. Wszelkie kwestie tego typu uregulowane są w Kodeksie pracy, których powinien przestrzegać zarówno pracownik, jak i pracodawca. Co mówi na ten temat? Podpowiadamy.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Państwowa Inspekcja Pracy wskazuje, że zgodnie z art. 164 § 2 Kodeksu pracy (Dz.U. z 2020 r., poz. 1320) pracodawca może odmówić udzielenia urlopu, jeśli nieobecność pracownika sprawiłaby, że tryb pracy zostanie zakłócony. Kodeks nie reguluje konkretnych sytuacji, ponieważ zależą one od charakterystyki poszczególnych branż oraz stanowisk. Jest jednak możliwe, by pracodawca nie udzielił pracownikowi urlopu, jeśli uzna, że miałoby to wpływ na niezachwiane funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Warto jednak pamiętać, że dni wolne powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów, który planowany jest przez pracodawcę na podstawie wniosków urlopowych otrzymanych przez pracownika.
Jak sytuacja wygląda z urlopem na żądanie? Jest to taki rodzaj dni wolnych, o których informujemy pracodawcę najpóźniej w dniu, w którym chcemy je otrzymać, lecz koniecznie przed rozpoczęciem pracy. W roku przysługują pracownikowi cztery takie dni, lecz w szczególnych przypadkach pracodawca może odmówić jego udzielenia.
Są sytuacje, w których pracodawca może wysłać pracownika na urlop wypoczynkowy. Zasady te są oczywiście regulowane przez Kodeks pracy. Gdy pracownik jest na wypowiedzeniu, a został zatrudniony na podstawie umowy o pracę, pracodawca może udzielić mu urlopu wypoczynkowego bez jego zgody. Podobnie jest z zaległymi dniami wolnymi, których nie wykorzystało się w poprzednim roku. Do 30 września następnego roku kalendarzowego pracownik musi je wykorzystać, a pracodawca ma prawo wysłać na nie pracownika bez jego zgody.