Czy przysługuje ci odszkodowanie za opóźniony lot? Możesz domagać się nawet 600 euro

Odwołane lub opóźnione loty to rzecz, której obawiają się wszyscy turyści. Mimo że bilety na samolot nie są tanie, problemy z transportem powietrznym zdarzają się dość często. Co zrobić w takiej sytuacji? Dowiedz się, w jaki sposób możesz odzyskać pieniądze.

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Każdy samolot należy odpowiednio przygotować do lotu, m.in. poprzez uzupełnienie paliwa i przeprowadzenie szeregu badań technicznych. Z tego powodu kilkudziesięciominutowe opóźnienia występują dość często. Czasami jednak różnica pomiędzy planowaną godziną odlotu a rzeczywistym startem podróży wynosi kilka godzin. Poznaj swoje prawa i dowiedz się, czy przysługuje ci odszkodowanie.

Zobacz wideo Twój lot się nie odbył? Co zrobić w takiej sytuacji? Ekspertka wyjaśnia

Czy możesz dostać odszkodowanie za opóźnienie lotu? W tych sytuacjach otrzymasz pieniądze

O odszkodowanie za opóźnienie lotu można ubiegać się tylko w niektórych przypadkach. Prawo zwrotu części pieniędzy przysługuje wyłącznie w sytuacjach, w których odlot miał miejsce co najmniej 3 godziny później, niż planowano. Pasażerom przysługuje wówczas rekompensata sięgająca od 250 do 600 euro. Wysokość odszkodowania zależy od długości podróży.

  • Za loty poniżej 1500 km możemy otrzymać 250 euro,
  • za loty w Unii Europejskiej na dystansie 1500 - 3500 km możemy otrzymać do 400 euro,
  • za pozostałe loty możemy otrzymać nawet 600 euro.

Linie lotnicze mogą jednak odmówić przyznania odszkodowania. Jeśli samolot został opóźniony w wyniku nadzwyczajnych okoliczności, podróżujący nie mogą się o nie ubiegać. Do tych czynników zaliczają się m.in. złe warunki atmosferyczne lub klęski żywiołowe, strajki strony trzeciej, sytuacja polityczna, ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, wykrycie wady technicznej pojazdu lub... wcześniejsze zderzenie samolotu z ptakiem.

Lot został opóźniony na ponad 5 godzin? Możesz ubiegać się o całkowity zwrot kosztów

Co jeśli twój lot nie odbył się w ciągu 5 godzin od planowanego terminu startu? W tym przypadku każdemu pasażerowi przysługuje prawo zwrotu pieniędzy za bilet. W niektórych przypadkach opóźnienie przeciąga się na tyle, że podróżujący potrzebują noclegu. Tu również warto znać swoje prawa. Linie lotnicze zobowiązane są do opłacenia potencjalnego transportu i zakwaterowania klientów w hotelu. Jeśli tego nie zapewnią, możesz domagać się zwrotu kosztów na podstawie kopii paragonów lub faktury.

Co zrobić, żeby otrzymać odszkodowanie? Pamiętaj o zachowaniu wszystkich dokumentów związanych z rezerwacją lotu.  Reklamację należy zgłosić przewoźnikowi w formie pisemnej. Zestaw wymaganych formularzy znajdziesz na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Jeśli linie lotnicze odmówią wydania rekompensaty, możesz zgłosić się do poniższych organów:

  • do Rzecznika Praw Pasażerów, w przypadku lotów z Polski,
  • do ECK Polska, w przypadku linii lotniczych zarejestrowanych w innym kraju UE,
  • do National Enforcement Bodies, w przypadku lotów odbywających się z innych lotnisk w UE.
Więcej o: